| Ljudbojen.com https://ljudbojen.com/ |
|
| Single ended 6V6 bias https://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=70953 |
Page 1 of 1 |
| Author: | aleklint [ 29 Mar 2012, 18:04 ] |
| Post subject: | Single ended 6V6 bias |
Har byggt en liten enpetare, som en fender princeton. Har en nättrafo med ganska låg spänning i sig, så jag håller på att labba med katodmotståndet på slutröret. Som det ser ut nu, är: 117ohm på motståndet 6.27V mätt över motståndet vilket blir: 53mA 231V anodspänning-6.27=224.73 224.73x53mA=11.91W Är det ok att ligga så nära max plate dissipation? Det ska väl göra det på single ended eftersom dom har som mest ström i tomgångsläge? Eller kan jag lika gärna gå ner lite, och köra röret lite kallare? Ska testa vad som låter bäst så klart, men lite input vore kul. |
|
| Author: | Martin Kuhn [ 29 Mar 2012, 21:18 ] |
| Post subject: | Re: Single ended 6V6 bias |
Sålänge inte röret rodnar är det inga problem. Men experimentera för tusan, det låter inte nödvändigtvis sämre om du ökar katodmotståndet, tvärtom kan det göra susen ibland. Men inte alltid. Eller tvärtom. |
|
| Author: | aleklint [ 29 Mar 2012, 22:12 ] |
| Post subject: | Re: Single ended 6V6 bias |
Japp, öronen är ju det bästa instrumentet. Blev en avsevärd förbättring när jag bytte ut det 470 ohm som satt först i alla fall.. Det är ju anpassat till en högre anodspänning, så det blev för kallt. |
|
| Author: | maglemer [ 29 Mar 2012, 23:45 ] |
| Post subject: | Re: Single ended 6V6 bias |
jomenvisst kan du utan att våndas testa runt upp till max (14W) men jag tror inte att du kommer att höra nån skillnad på en eller två Watt hit eller dit. Det händer ju betydligt mer med saker o ting i PP. Mitt stalltips, fast jag är ju inget vidare på hästar. |
|
| Author: | aleklint [ 30 Mar 2012, 17:15 ] |
| Post subject: | Re: Single ended 6V6 bias |
maglemer wrote: jomenvisst kan du utan att våndas testa runt upp till max (14W) men jag tror inte att du kommer att höra nån skillnad på en eller två Watt hit eller dit. Det händer ju betydligt mer med saker o ting i PP. Mitt stalltips, fast jag är ju inget vidare på hästar. Testade idag, och som du sa maglemer var det ingen större skillnad, men hittade ett läge jag gillade. Men.. Den har lite fizzelton som ligger utanpå disten liksom, vad kan det vara? Utgångstrafon? |
|
| Page 1 of 1 | All times are UTC + 1 hour [ DST ] |
| Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |
|