View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Jun 2026, 11:55



Reply to topic  [ 21 posts ] 
Hur behandla Marshall chassi 
Author Message
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2593
Location: Täby
Post Hur behandla Marshall chassi
Ja som sagt..

Har fått tag på ett NOS Marshall chassi från -67 som blev tillverkat.. men aldrig ytbehandlat. Jag har för mig att ytbehandlingen som skall till heter guldkromatisering eller något i den stilen. Är det någon som vet? Avsikten är ju att ytbehandla den på samma vis som originalen, och sedan möjligen åldra den något för att det inte ska se för nytt ut jämfört med de gamla komponenter som skall på. Ja.. ytbehandlingen alltså.. vad heter..? några tips/trix?

Image


10 Jun 2011, 17:35
Profile

Joined: 21 Jun 2010, 17:58
Posts: 189
Location: Stockholm
Post 
Mycket riktigt är det gulkromatering som gäller, vanligt i bilskruvarkretsar också.
Titta här så hittar du lite info:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=3 ... ec43fb482f

Finns kit att köpa om man törs själv, men säkrast är nog att lämna in chassit hos ett proffs! [8D]

______________________________________
attack, decay, sustain, release


12 Jun 2011, 23:14
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post 
Är det inte så att de tidiga marshallarna var dåligt ytbehandlade och rostiga?


<i>"If you build it...he will come.""]
<i>"I love the smell of new components in the morning""]


13 Jun 2011, 05:26
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post 
Gulkromatering använde sexvärdig krom vilket numera är förbjudet enligt ROHS direktivet. Det finns ngn variant av zinkplätering som ger liknande visuell effekt.Som sagt, låt proffsen göra jobbet, behöver inte kosta många kronor.

Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
Zagray! demoklipp http://www.youtube.com/vacuumvoodoo


13 Jun 2011, 08:03
Profile WWW
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2593
Location: Täby
Post 
Tack, visste väl att den verkligt tunga kompetensen finns på bojen.

Det blir helt klart ett proffsjobb, inget jag ger mig in på själv, jag har ju ett befintligt originalchassie som är avkapat och därför behöver bytas ut. Tänkte ta med mig detta och visa ungefär hur slutprodukten förväntas bli. Det är korroderat på utsidan men inuti är det ganska friskt, så kromatiseringen syns ganska bra.

Några tips på något proffs i Stockholmtrakten? (Annars vet jag att Harpgear har bra koll....)


13 Jun 2011, 16:39
Profile
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2593
Location: Täby
Post 
Stygg som jag är så kör jag dubbla trådar (en i vintage) om detta.. Fick hem det idag och är mkt nöjd..

Funderar på hur jag ska få det att korrodera/oxidera rätt efter ytbehandlingen.. Hög värme och saltvatten??? Någon som brukar leka med sånt?


14 Jun 2011, 15:11
Profile

Joined: 18 Feb 2009, 14:30
Posts: 359
Location:
Post 
Sexvärt krom är visserligen förbjudet inom vissa områden, men är fortfarande tillåten i dom flesta fall (fordonsindustrin är hårdast reglerad) Använder dagligen sexvärt krom som förbehandling före lack,hårt bevakad av myndigheten[:D]
VacuumVoodoo wrote:

Gulkromatering använde sexvärdig krom vilket numera är förbjudet enligt ROHS direktivet. Det finns ngn variant av zinkplätering som ger liknande visuell effekt.Som sagt, låt proffsen göra jobbet, behöver inte kosta många kronor.

Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
Zagray! demoklipp http://www.youtube.com/vacuumvoodoo


20 Jun 2011, 22:41
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2593
Location: Täby
Post 
Intressant, Harpmeister.

Bör jag släpa med mig chassiet upp till dig rent av? Åker upp i Juli.. Eller råder du att hitta någon i mina trakter?


20 Jun 2011, 23:12
Profile

Joined: 18 Feb 2009, 14:30
Posts: 359
Location:
Post 
Skulle behöva veta hur ett nytt såg ut för att kunna svara[:I]
Svullo wrote:

Intressant, Harpmeister.

Bör jag släpa med mig chassiet upp till dig rent av? Åker upp i Juli.. Eller råder du att hitta någon i mina trakter?


20 Jun 2011, 23:36
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2593
Location: Täby
Post 
Ok, jag tar med mig bägge i sommar.. Nåt år hit eller dit spelar ingen roll [8D]


21 Jun 2011, 08:21
Profile
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2593
Location: Täby
Post Re: Hur behandla Marshall chassi
Bumpar denna tråd. Har haft chassiet hos den gode Harpgear ett tag, men han säger att han är osäker på om det verkligen blir rätt färg osv med den metod han hade tänkt sig att använda.. Så jag tänkte be panelen om lite råd & dåd.. Harpgear kan du beskriva vilken metod du hade tänkt och vad som du anser blir fel nu???

Det är inte "the end of the world" om det inte är helt rätt, nu har jag ju föstått att det ändå inte är ett äkta originalchassie jag fått tag på. Är sugen att skruva ihop den och starta upp den igen... :twisted:


19 Feb 2012, 20:44
Profile

Joined: 18 Feb 2009, 14:30
Posts: 359
Location:
Post Re: Hur behandla Marshall chassi
Jag som inte ens kan prata, än mindre uttrycka mig i skrift :oops: Jo, vad jag vanligtvis behandlar är aluminium, och då är det lätt att få en ljusgul skimrade yta, däremot med stål så blir ytan blå-svart och det är ju inte originalet. vet någon av ett recept på gulkromatering av stål?
Svullo wrote:
Bumpar denna tråd. Har haft chassiet hos den gode Harpgear ett tag, men han säger att han är osäker på om det verkligen blir rätt färg osv med den metod han hade tänkt sig att använda.. Så jag tänkte be panelen om lite råd & dåd.. Harpgear kan du beskriva vilken metod du hade tänkt och vad som du anser blir fel nu???

Det är inte "the end of the world" om det inte är helt rätt, nu har jag ju föstått att det ändå inte är ett äkta originalchassie jag fått tag på. Är sugen att skruva ihop den och starta upp den igen... :twisted:


22 Feb 2012, 20:04
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 11 Jul 2005, 14:32
Posts: 965
Location: Eskilstuna, Sweden
Post Re: Hur behandla Marshall chassi
Är det inte så att man ska börja med zink? Jag är inte helt 100 men det är vad som "minnesflashar" i min bakskalle :)

_________________
/Bengt


23 Feb 2012, 10:56
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2621
Location: Eskilstuna
Post Re: Hur behandla Marshall chassi
VAD JAG VET SÅ KOMMER FÖRNICKLING GE DIG DET GULA UTSEENDET

BÄSTA ÄR ATT LÄGGA SURKOPPAR PÅ O SEN NICKEL ..FÖRST KOMMER DET SE LITE KROMAT UT ...MEN EFTER ETT TAG SÅ GULNAR DET HELA...

givetvis inte till det gulkromatiserade som originalet är ... men inte
långt i från :)

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


23 Feb 2012, 22:11
Profile WWW
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2593
Location: Täby
Post Re: Hur behandla Marshall chassi
Tack bra tips där... Det jag inte riktig förstår är om man kan/får använda 6-värt krom eller inte? Att det är förbjudet i vissa brancher industrier förstår jag, men det verkar ju vara blandade åsikter om det är helt förbjudet. På Harpgear verkar det ju somom det är tillåtet under vissa förutsättningar, men att hans metod bara passar aluminium.. Finns det då någon annan metod som är den korrekta för stål? Ja, hur gjorde man det med original-plexiarna vore kul att veta..


24 Feb 2012, 16:57
Profile

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Re: Hur behandla Marshall chassi
Jag har en kompis som har en firma renoverar gamla jänkebilar, jag vet att han har skickat grejer som bla skruvar, brickor, och andra delar på elförzikning och fått, elförzinkade, gulkromaterade och svarta grejer gjorda. Om jag minns rätt så är det samma ljusgula färg på gulkromatering som på vissa beslag och skruvar man brukar köpa.

Om du vill kan jag kolla med honom var dom skickar grejerna, men jag tror dom som elförzinkar håller till i Jokkmokk. Har för mig att det inte kostar så mycket heller utan att man betalar kilopris.


24 Feb 2012, 17:42
Profile
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2593
Location: Täby
Post Re: Hur behandla Marshall chassi
busse wrote:
Jag har en kompis som har en firma renoverar gamla jänkebilar, jag vet att han har skickat grejer som bla skruvar, brickor, och andra delar på elförzikning och fått, elförzinkade, gulkromaterade och svarta grejer gjorda. Om jag minns rätt så är det samma ljusgula färg på gulkromatering som på vissa beslag och skruvar man brukar köpa.

Om du vill kan jag kolla med honom var dom skickar grejerna, men jag tror dom som elförzinkar håller till i Jokkmokk. Har för mig att det inte kostar så mycket heller utan att man betalar kilopris.


Du får mer än gärna kolla upp detta!!!


24 Feb 2012, 18:39
Profile

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Re: Hur behandla Marshall chassi
Har ringt honom och kollat, han skickar till Danod i Robertsfors http://www.danod.se/ han trodde att ett chassi skulle kostada ca 3-400 kr. Ring och kolla med dom, min kompis brukar inte anlita dom som är billigat utan ställen som gör bra jobb och levererar i tid. Det som är frågan är väl bara att få till rätt kulör men det borde väl dom kunna svara på via telefon.


24 Feb 2012, 19:52
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2621
Location: Eskilstuna
Post Re: Hur behandla Marshall chassi
så här det... gulkromatisenring är förnickling... men man lägger ner en offer anod av rostfritt 8/18 kvalitet i karet o får en gulaktigt hårdkrom = 6 värdigt krom.. detta går att göra hemma i plastbalja o en stark batterstarter o lite ädelmetaller o nåt surt eller basisk vätska

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


24 Feb 2012, 21:48
Profile WWW
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2593
Location: Täby
Post Re: Hur behandla Marshall chassi
Tack Busse, skickade Harpgear att prata med dom och det verkar bli dom som får göra jobbet!

Zven, manr du att man bara använder rostfritt som offeranod eller kör man ren nickel först? Täntke testa lite på kul om inte annat. Funderar bara var man hittar en klump nickel.. hmmm och räcker det med saltvatten, eller måste man köra någon specialvätska?

Alltid kul att labba lite.

Edit: Man ska visst använda något som kallas nickelsyra hmmm Inte för att jag fattar varför, men det säger farbror Google. TYcker nog att det borde räcka med en saltlösning som leder joner, men jag kan ju i princip noll om detta.


25 Mar 2012, 22:55
Profile

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Re: Hur behandla Marshall chassi
Kul om det löser sig med chassit, hoppas dom fixar rätt kulör.

Jänkebilsfanatiker brukar ju också vara ganska känsliga då det gäller detaljer så det blir nog bra, dom skall ju till och med ha rätt rinningar i färgen på tex motorer där det fanns rinningar orginal.


27 Mar 2012, 09:53
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 21 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.