| Ljudbojen.com https://ljudbojen.com/ |
|
| Måste jag har en stereopot här? https://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=70824 |
Page 1 of 1 |
| Author: | David Wikström [ 26 Mar 2012, 15:29 ] |
| Post subject: | Måste jag har en stereopot här? |
Kolla in schemat: http://analogguru.an.ohost.de/193/schem ... ex_SHO.gif (Jag väljer att posta länk istället för bild eftersom att den är ganska stor) Poten är kopplad till transistorn BS170 och styr strömmen till den. Nu har jag byggt ett stereoversion. Två kanaler som är helt separata från varandra och kopplat till en 5K stereopot, men jag funderar på ifall den här poten är kass eftersom att ena kanalen stegar sig fram medan den andra sveper. Tänkte testa med en ny pot, men tanken slår mig att eftersom att båda går till jord, behöver jag verkligen en stereopot (två separata motstånd till jord) eller kan jag koppla båda till en monopot (samma motstånd mot jord)? Tack på förhand. |
|
| Author: | rudmark [ 26 Mar 2012, 16:34 ] |
| Post subject: | Re: Måste jag har en stereopot här? |
P1 är en monopot som den står och går, men om du kopplar ihop två likadana steg så kanske Q1'orna beblandar sig för mkt med varann? Stereopot alltså. Vad är vinsten med att bygga stereoversion? Koppla in i stereomoj? Bör väl finnas andra lösningar på mono in i stereoingång. |
|
| Author: | David Wikström [ 26 Mar 2012, 16:49 ] |
| Post subject: | Re: Måste jag har en stereopot här? |
rudmark wrote: Vad är vinsten med att bygga stereoversion? Koppla in i stereomoj? Han som ska ha den vill ha stereo för att kunna använda den till klaviatur. Jag tyckte jag löste det schysst för att om man kopplar in mono så går monosignalen till båda kanalerna och blir dual mono. Kanon ifall ena kanalen skulle gå sönder. Sedan när man kopplar in något i kanal 2 så delar de på sig. Quote: Bör väl finnas andra lösningar på mono in i stereoingång. Vet inte vad du menar, men eftersom att synthar brukar skicka från 2st monotele så passar det bäst att även ha 2st monotele in i pedalen också. Dessutom vill man ju koopla en gitarr till monotele. |
|
| Page 1 of 1 | All times are UTC + 1 hour [ DST ] |
| Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |
|