View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Jun 2026, 05:22



Reply to topic  [ 3 posts ] 
Måste jag har en stereopot här? 
Author Message
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Måste jag har en stereopot här?
Kolla in schemat:
http://analogguru.an.ohost.de/193/schem ... ex_SHO.gif
(Jag väljer att posta länk istället för bild eftersom att den är ganska stor)

Poten är kopplad till transistorn BS170 och styr strömmen till den.

Nu har jag byggt ett stereoversion. Två kanaler som är helt separata från varandra och kopplat till en 5K stereopot, men jag funderar på ifall den här poten är kass eftersom att ena kanalen stegar sig fram medan den andra sveper. Tänkte testa med en ny pot, men tanken slår mig att eftersom att båda går till jord, behöver jag verkligen en stereopot (två separata motstånd till jord) eller kan jag koppla båda till en monopot (samma motstånd mot jord)?

Tack på förhand.

_________________
David


26 Mar 2012, 15:29
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2892
Location: Uppsala
Post Re: Måste jag har en stereopot här?
P1 är en monopot som den står och går, men om du kopplar ihop två likadana steg så kanske Q1'orna beblandar sig för mkt med varann? Stereopot alltså.
Vad är vinsten med att bygga stereoversion? Koppla in i stereomoj? Bör väl finnas andra lösningar på mono in i stereoingång.


26 Mar 2012, 16:34
Profile
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Måste jag har en stereopot här?
rudmark wrote:
Vad är vinsten med att bygga stereoversion? Koppla in i stereomoj?

Han som ska ha den vill ha stereo för att kunna använda den till klaviatur.
Jag tyckte jag löste det schysst för att om man kopplar in mono så går monosignalen till båda kanalerna och blir dual mono. Kanon ifall ena kanalen skulle gå sönder. Sedan när man kopplar in något i kanal 2 så delar de på sig.

Quote:
Bör väl finnas andra lösningar på mono in i stereoingång.

Vet inte vad du menar, men eftersom att synthar brukar skicka från 2st monotele så passar det bäst att även ha 2st monotele in i pedalen också. Dessutom vill man ju koopla en gitarr till monotele.

_________________
David


26 Mar 2012, 16:49
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 3 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 93 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.