| Author |
Message |
|
abergh
Joined: 28 Feb 2003, 16:00 Posts: 1189 Location: Uppsala
|
 Single-end 100 watt
Hur cool är inte denna: http://preuss-n-koenig.de/index.php/de/lär väl kosta som ett mindre lands statsbudget kan jag tänka.
|
| 22 Mar 2012, 20:28 |
|
 |
|
Tubis
Joined: 27 Dec 2007, 15:16 Posts: 7517 Location: Uddevalla
|
 Re: Single-end 100 watt
_________________ Johan Hansson
|
| 22 Mar 2012, 21:02 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
Joined: 27 Dec 2007, 23:30 Posts: 2735 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
 Re: Single-end 100 watt
Cool? Nej, den är het! När nästan 1000W går bort i värme kan den inte vara annat. 100W bara för glöden i den där glasburken. Sedan Se klass A med 20% verkningsgrad i bästa fall....
....klart man skall bygga en. Men P-P med 2st.
_________________Alex Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så! http://www.anacon-tech.comhttp://www.youtube.com/vacuumvoodooZagray! - test & review
|
| 22 Mar 2012, 21:10 |
|
 |
|
Tubis
Joined: 27 Dec 2007, 15:16 Posts: 7517 Location: Uddevalla
|
 Re: Single-end 100 watt
VacuumVoodoo wrote:
....klart man skall bygga en. Men P-P med 2st.
Undrar vad vikten blir på den pjäsen.....stackars roddare......
_________________ Johan Hansson
|
| 22 Mar 2012, 21:14 |
|
 |
|
farbrortäpp
Joined: 22 Oct 2009, 12:45 Posts: 651
|
 Re: Single-end 100 watt
Verkar liksom helt onödigt......tillkrånglat och tungt.... Den däringa Eruption väger 33kg I detta fall diggar jag hellre KISS .....keep it simple stupid... 
|
| 22 Mar 2012, 22:03 |
|
 |
|
Martin Kuhn
Joined: 31 Dec 2007, 15:28 Posts: 2251 Location:
|
 Re: Single-end 100 watt
Vadå KISS, enklare än en SE kan det väl inte bli? Jag vet att Kevin O´Connor saluförde 60w SE-stärkare med sändarrör för några år sen, men la ner; han tyckte att de soniska fördelarna med ett så kraftigt SE-steg inte gav så mycket; de lät inte så annorlunda att det var värt de svindyra trafosarna och den massiva nätdel som krävdes. Kanske "SE-ljudet" mest har att göra med klass A och låg effekt, och det kan man ju realisera med betydligt mindre resurser. THD gör ju SE på 30w, BiValve, men om det är nån storsäljare...? PS: meka dom där om en 10 år när allt börjar oxidera och rassla.... huvvva! Kaxigt namn, dock.
_________________"The Tone is in your pants" http://kuhnamps.com
|
| 23 Mar 2012, 15:34 |
|
 |
|
Lynxtrap
Joined: 13 Jul 2010, 13:24 Posts: 3062
|
 Re: Single-end 100 watt
Håller med om KISS. Jag drar gränsen vid 45 rattar. Den här har 46.  (Jo, jag bara måste räkna).
_________________ "Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"
|
| 23 Mar 2012, 16:35 |
|
 |
|
farbrortäpp
Joined: 22 Oct 2009, 12:45 Posts: 651
|
 Re: Single-end 100 watt
Lynxtrap wrote: Håller med om KISS. Jag drar gränsen vid 45 rattar. Den här har 46.  (Jo, jag bara måste räkna). Jag gillar rattar  ....men 33kg 5 effektloopar mm mm Ett fetingrör som man hittar i vilken musikaffär som helst Tycker att det kan vara lite enklare.... Sen finns det så mycket annan fin utrsting att koppla in för att få all denna funktionalitet ändå...och då kanske också stärken går att laga av vanligt folk å 
|
| 23 Mar 2012, 16:50 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
Joined: 27 Dec 2007, 23:30 Posts: 2735 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
 Re: Single-end 100 watt
Jag tror att den här är bara ett skyltexemplar avsedd att dra till sig uppmärksamheten. Det sitter ju redan 2st KT88 drivrör till fyrtornet. Tar man bort denna och trycker ditt 4st KT88 till och vips är man en bra bit över 200W i P-P med en röruppsättning som kan köpas i vilken byhandel som helst. Nåväl, nästan.
_________________Alex Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så! http://www.anacon-tech.comhttp://www.youtube.com/vacuumvoodooZagray! - test & review
|
| 23 Mar 2012, 17:43 |
|
 |
|
J.H.
Joined: 26 Jan 2008, 18:04 Posts: 310
|
 Re: Single-end 100 watt
Anton Svensson skulle antagligen ropat: Stolleprov!!! Ful var den oxå och Preussisk, cool?  .....
|
| 23 Mar 2012, 20:41 |
|
 |
|
Ballz
Joined: 28 Dec 2007, 10:24 Posts: 1478
|
 Re: Single-end 100 watt
Jag har ganska länge umgåtts med tanken på att göra om mitt gamla 50/144MHz-slutsteg till audio. Ett 4CX350F med 2,5kV på anoden borde kunna leverera en del hyfsat ren LF. På 50Mhz ger det typ 400W ut. Dom här stegen körs i "grounded grid"-utförande, vilket ger ett annat arbetssätt än det vi brukar hålla på med, men likväl... Alex - vad har du för ideer kring detta? Utgångstrafon blir ju lite speciell - i stället för en avstämd spole som matchas mot 50 Ohm - ..men det är ju bara en detalj i sammanhanget  /R
|
| 24 Mar 2012, 03:37 |
|
|