View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Jun 2026, 05:22



Reply to topic  [ 9 posts ] 
Högtalarelement tilllåg budget 5-10W stärkare? 
Author Message

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Högtalarelement tilllåg budget 5-10W stärkare?
Hej!
Någon som har tips om vart jag hittar en högtalare till ett
litet lågbudget förstärkarprojekt?

Vad ska jag tänka på när jag letar? egenskaper, data o.s.v


21 Mar 2012, 00:05
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Högtalarelement tilllåg budget 5-10W stärkare?
Vad söker du i måtto av egenskaper?

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


21 Mar 2012, 00:13
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Högtalarelement tilllåg budget 5-10W stärkare?
jag vet faktiskt inte. Jag vill bara ha ett litet element som låter hyfsat bra
och är billigt. omöjlig ekvation kanske.

Jag vet inte alls hur jag ska tänka och vilka värden jag borde veta osv.
har du nåt nybörjartips?

Jag ska bygga en liten billig stärkare med en gain-ratt en tone-ratt och en volym-ratt
har jag tänkt (på ungefär den nivån).


21 Mar 2012, 00:29
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Högtalarelement tilllåg budget 5-10W stärkare?
Nytt ..så för blues hade jag nog sagt Eminence Cannabis Rex. Strax över 700:- hos Thomann
För lite grötigare rock....återigen Eminence,å denna gången Blackpowder

Beggat-se ovan. Brukar landa på en 500-ing.

Tyngre musik...antingen ett beggat Celestion V30 alt Emnience "The Govn". Finns att få som ännu billigare variant i form av Hayden Vintage(Som e samma element såvitt vi fått fram)

Så...det beror nog allt på vad du vill uppnå å detta e nu bara ngr exempel.

Har använt dem allihop å gillar vad de kan,speciellt i ljuset av pengar. I Greenback stuk har du sedan "Private Jack". Åxå bra skit

Samtliga dessa element kan köras både openback såväl som slutet. Det element som jag tyckt påverkats mest av ifall just slutet eller öppet SAMT att det e volymberoende som fan e nog Hayden varianten. Dvs The Govn.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


21 Mar 2012, 00:41
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Högtalarelement tilllåg budget 5-10W stärkare?
Jag kör V30 till min orange top. Blir som en käftsmäll.
Hade en marshall 1960ax låda förut bed några greenbacks, fast det blev inte
riktigt samma ös. Fast 2 element pajjade på direkten efter att jag köpt den så
det kan ju ha något med saken att göra också. (Orutinerat av mig att köpa en låda av en
som bor hos sin mamma i lägenhet och därför inte får testa att vrida upp volymen).

Om man är ute efter ett nytt riktigt billigt nästan skitelement i era ögon. (även mina kanske).
Ska köra som skolprojekt och kan behöva flera likadana.
Något som man kan köpa på conrad eller elfa för någon/några hundralappar osv.
Vad är det som skiljer dessa från element till gitarrstärkare?
Vad vill man ha för data när det gäller gitarr och vad vill man inte ha?


21 Mar 2012, 11:17
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 11 Jul 2005, 14:32
Posts: 965
Location: Eskilstuna, Sweden
Post Re: Högtalarelement tilllåg budget 5-10W stärkare?
Vad betyder liten? 8, 10 eller 12 tummare?
Vad betyder billig? 100, 300 eller 750:-?

Köp INTE några stereo element, de kan vara billiga men de passa ABSOLUT INTE till gitarr!!!! Köp då hellre något sånt här:
http://gmf.jetshop.se/jensen-8-modern-2 ... -1119.aspx

Det är inte något särskilt bra element, men passar i alla fall till gitarr!

Det bästa är ändå att skanna begmarknaden, det brukar alltid finnas bra element till salu ganska billigt här på bojen! Och om du köper något billigt skit så kommer du ändå snart att ångra dig och vilja byta, så det blir ändå dyrare i långa loppet!

Lycka till!

_________________
/Bengt


21 Mar 2012, 11:30
Profile WWW
User avatar

Joined: 19 Jun 2005, 09:35
Posts: 5459
Location: Uppsala-la-la-la
Post Re: Högtalarelement tilllåg budget 5-10W stärkare?
Jag bytte element i min Fender Champion 600 RI till en Weber 6". Kostar runt $50 men med frakt, tull och moms blir det kanske en del. Det är bra stuns i Webern jämfört med den som satt i (den ligger och skrotar i en kartong till ingen användning... :oops: :wink: )

/R

_________________
"Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards


21 Mar 2012, 18:50
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: Högtalarelement tilllåg budget 5-10W stärkare?
Är det 5-10W transistorstärk du ska bygga?
Combo eller topp?

Hur stort element ska du ha?
Varför inte köra den på nåt av det du redan har om ska bli en topp?

Och:
Spelar det egentligen så stor roll om det låter asbra eller halvbra - det är ju ett skolprojekt om jag fattat det?

ATT det låter och VARFÖR är väl dom viktiga parametrarna? :-)


21 Mar 2012, 23:08
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Högtalarelement tilllåg budget 5-10W stärkare?
Ballz du har helt rätt. Det ska typ bara låta och sen förklaras varför osv.
Jag kanske till och med snor ett från en kompis övningsstärkare om han inte skulle ha den. (det ska bli en combo).
Men det var massa bra tips som jag ska lägga på minnet. förästen så bygger jag ju en epiphone galaxie kopia också.
Till den kanske jag borde skaffa nåt bättre. (men det kanske blir när jag byggt klart skolprojektet och börjat jobba så jag har råd också)


23 Mar 2012, 00:21
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 9 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 93 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.