| Author |
Message |
|
busse
Joined: 21 Nov 2002, 17:42 Posts: 3184 Location: I hjärtat av Norrbotten
|
 Åtgärda fasfel mellan parallela kanaler
Jag misstänker starkt att jag har fasfel mellan två parallela kanaler i mitt stärkare bygge. Då jag mixar ihop kanalerna, i mitt fall torra signalen och reverbsignalen så släcks ljudet ut och blir tunnt och skrikigt.
Så frågan lyder helt enkelt hur fasvänder man en enklast signal från ena kanalen?
Om detta inte skulle vara felet kan det ju ändå vara kul att vet om hur man kan göra en fasvändning, för det måste gå att göra på nåt vis?
|
| 20 Mar 2012, 16:32 |
|
 |
|
d95err
|
 Re: Åtgärda fasfel mellan parallela kanaler
Detgår givetvis att lösa, men det kräver förmodligen en omstrukturering av stärkarens topologi. T.ex: extra gainsteg med gain 1 (ev. med negativ feedback loop), låt kanalerna gå till varsin sida av fasvändaren istället för att mixa ihop dem med mostånd, etc.
Schema!
_________________ Erik R
"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)
|
| 20 Mar 2012, 17:52 |
|
 |
|
busse
|
Här kommer schema, det som också är intressant är att om jag har tonkontrollens löpare nere mot C131 så har jag signal men om jag vrider upp tonen en liten bit mot C13 så kommer fasfelet mer och mer. Har testat koppla förbi tonkontrollen men då tappar jag signal men om jag lägger in C131 till signalen så får jag tillbara signalen. Kan man göra nåt smart eftersom att fasfelet verkar vara beroende av frekvensen.  
|
| 20 Mar 2012, 18:02 |
|
 |
|
Tubis
|
Du har inte samma antal gainsteg i de båda linorna...lägg till eller ta bort. Se sista steg innan tonstack på Peavey 5150 för unity gain steg som fasvänder det.
_________________ Johan Hansson
|
| 20 Mar 2012, 20:44 |
|
 |
|
busse
|
Skall kolla in 5150 schemat, jag har ju en rörhalva över om det skulle krisa.
Nu vete fan om det är fasfel eller inte, testade att kopplade bort torra signalen från mixpoten och det var lika volymlöst och tunnt reverb som med torra signalen inkopplad. Man bör ju inte kunna få fasfel om man bara har en signal.
Nåting spökar men vad, varför ökar signalen om man har kondigen C131 till jord?
|
| 20 Mar 2012, 21:12 |
|
 |
|
David Wikström
|
Förlåt för att jag låter som en messersmitter här, men antingen behöver du väl fasförskjuta eller polaritetsvända? Det är ju faktiskt två olika problem. 
_________________ David
|
| 22 Mar 2012, 01:05 |
|
 |
|
busse
|
David Wikström wrote: Förlåt för att jag låter som en messersmitter här, men antingen behöver du väl fasförskjuta eller polaritetsvända? Det är ju faktiskt två olika problem.  Okej, det är bara att messersmittra på! Nu upptäckte jag att det inte verkar vara problem med fasen eller utan att tonkontrollen på nåt vis lastade ner gainsteget. För jag lyfte bort den torra signalen och hade samma problem ändå. Beskriv gärna skillnaderna mellan att polartitetsvända och fasförskjuta och hur man åtgärdar problemen. Det kan ju vara nyttigt vetande i vilket fall som helst även om det inte verkar vara mitt problem just nu.
|
| 22 Mar 2012, 10:58 |
|
 |
|
David Wikström
|
Fasfel är fel i tid. Ett ljud är tidsförskjutet förhållande till ett annat. Uppstår t.ex. när du mickar upp samma ljudkälla med två olika mickar på olika avstånd.
Ett bra exempel på polaritetsfel kan du testa hemma genom att vända på + och - kablarna till en utav högtalarna i hemmastereon. Det kommer låta helläskigt. Ett annat exempel på detta är att spela in två simultana spår med samma mick. Du får två identiska spår som låter dubbelt så starkt när båda spelas upp, men om du polaritetsvänder ena kanalen sker total utsläckning och båda kanalerna blir helt tysta.
Mer eller mindre polaritetfel och fasfel finns i princip all inspelad musik, men är faktiskt också en bidragande faktor till soundet.
_________________ David
|
| 22 Mar 2012, 11:50 |
|
 |
|
busse
|
Okej, jag har trott att fasfel är just det som blir då man har två signaler som släcker ut varandra.
Polaritets och fasfel ger väl samma resultat, att två signaler släcker ut varandra då dom går "motvarandra". Det är alltså om det sker genom tisförskjutning eller om man har fel polaritet på de två ljudkällorna som avgör om det är fas eller polaritetsfel men resultatet blir det samma en utsläckt signal. Tänker jag rätt?
|
| 22 Mar 2012, 13:34 |
|
 |
|
David Wikström
|
Utsläckning sker när det uppstår en positiv impuls av samma tidpunkt, frekvens och amplitud som en negativ impuls. Som i mitt exempel vid total utsläckning av två identiska kanaler är det ju precis det som händer, därav det blir knäpptyst. Om du nu istället skulle fasförskjuta ena spåret några ynka millisekunder så upphör utsläckningen och båda kanalerna kommer ljuda.
Det innehållet som finns på plussidan får alltså annat innehåll på minussidan att "krocka" med vid en fasförskjutning.
_________________ David
|
| 22 Mar 2012, 17:23 |
|
 |
|
Tubis
|
Hur som...jag räknar två fasvändningar på ena linan och 5 på den andra vilket gör att den ena linan är helt fasspeglad mot den andra där de möts. Signalen är ju dock inte exakt likadan men det bör nog ställa till problem ändå......
_________________ Johan Hansson
|
| 22 Mar 2012, 20:12 |
|
 |
|
busse
|
Har varit i källare och moddad vad jag tror är det sista och har fått till reverbet nu, dock så återstår att testa på full volym. Jag testade som sagt att lyfta bort den den torra signalen genom att ta loss kabeln på mixpoten men det blev ingen skillnad, så jag verkar klara mig på nåt sätt.
Bara en till fundering, borde inte reverbtanken vara ett enda stort fasfel? Det är ju tidsförskjutningar av signalen så det heter duga.
|
| 22 Mar 2012, 22:46 |
|
 |
|
kjelle
|
David Wikström wrote: Utsläckning sker när det uppstår en positiv impuls av samma tidpunkt, frekvens och amplitud som en negativ impuls. Som i mitt exempel vid total utsläckning av två identiska kanaler är det ju precis det som händer, därav det blir knäpptyst. Om du nu istället skulle fasförskjuta ena spåret några ynka millisekunder så upphör utsläckningen och båda kanalerna kommer ljuda.
Det innehållet som finns på plussidan får alltså annat innehåll på minussidan att "krocka" med vid en fasförskjutning. Polaritetsväxling är ju faktiskt ett specialfall av fasförskjutning, nämligen 180 grader (en halv period) om man skall vara ännu mer messershmittig. 
| 22 Mar 2012, 23:34 |
|
 |
|
David Wikström
|
Nej, jag vet inte ifall jag håller med. En fasförskjutning på 180 grader kräver att ljudvågen/växelströmmen rör sig en halv period i tid (1ms för en 2Khz frekvens). Se på trefassystemet då fas 2 är fasförskjuten med 120 grader i förhållande till fas 1. Den ligger efter i tid (med 400ms ifall jag räknat rätt). Man kan bara påstå att man "flyttat" signalen 180 grader, inte förskjutit den. 
_________________ David
|
| 23 Mar 2012, 00:42 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
Joined: 27 Dec 2007, 23:30 Posts: 2735 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
Släpp tanken på sinus utan tänk ellerrita på papper, en oregelbunden vågform så klarnar bilden. Fasförskjutnng: det vore det om din skugga följde dig med försening.
_________________Alex Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så! http://www.anacon-tech.comhttp://www.youtube.com/vacuumvoodooZagray! - test & review
|
| 23 Mar 2012, 09:28 |
|
 |
|
David Wikström
|
VacuumVoodoo wrote: Fasförskjutnng: det vore det om din skugga följde dig med försening. Som Lucky Luke! 
_________________ David
|
| 23 Mar 2012, 10:26 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
Joined: 27 Dec 2007, 23:30 Posts: 2735 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
Som vi alla. Skuggan av huvudet släpar efter ca 5 nanosekunder när man går och solen står i 45 grader dvs när skuggan är lika lång som du/jag.
_________________Alex Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så! http://www.anacon-tech.comhttp://www.youtube.com/vacuumvoodooZagray! - test & review
|
| 23 Mar 2012, 10:54 |
|
|