View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Jun 2026, 00:51



Reply to topic  [ 8 posts ] 
köra twin reverb på 2 slutrör 
Author Message

Joined: 18 Apr 2010, 18:23
Posts: 171
Location: Stockholm
Post köra twin reverb på 2 slutrör
Hej!

Jag har en twin reverb från 1978 på 135w som jag vill testa att byta högtalare i. Har en del element liggande men alla på 16 ohm. 2x 16 ohm skulle ge 8 ohm (och stärkaren vill ha 4 ohm)
Jag har läst att man för att dra ner något på effekten kan dra ut 2 slutrör och då vill stärkaren ha 8 ohm. Är detta något jag kan använda mig av utan att lämna in stärkaren för bias-justering och så? Eller är det ok att köra den på 8 ohm som den är?

Denna förstärkaren har otroliga ljudmöjligheter och otroligt mycket botten om man vill (Nästan för mycket). Kör jag tex en fuzz så känns det som elementen är på väg att gå sönder av all botten. Funderar på att kanske testa ett par element som är lite mer midrange. Nåt som samlar ihop ljudbilden lite.

Har också en till en annan fråga.
Denna stärkaren beskrivs överallt på nätet som omöjlig att få distad. Detta tycker jag är lite skumt då den har master och man kan krana på ordentligt med volymen på kanalen (gainratten). Med ungefär samma resultat som på min musicmancombo.

Men sedan testade jag min kompis bassman 70 top, och där höll den sig super ren oavsett kanalvolym. Undrar då om hur det ska vara med twinen då den beskrivs så ren överallt???
Kan det vara nån som moddat min? Den har ingen push/pull funktion.


17 Mar 2012, 14:23
Profile
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post Re: köra twin reverb på 2 slutrör
Det finns en viss risk att slutrören går för hett om du plockar bort två, eftersom spänningarna stiger och man egentligen skulle vilja kolla bias. Annars är det inga problem så länge du plockar bort ett från varje sida. Normalt finns ingen möjlighet att justera nivån för bias, bara balans. Den sitter ju i bakpanelen på dessa och justeras med öronen så att det blir så lite brum i högtalarna som möjligt, med noll volym på mastern.

Annars kan du koppla högtalarna till jacket för Extra Speaker, så har du 8 ohm där. Det framgår inte, men så är det. Om man kopplar högtalare till båda jacken så seriekopplas de till 8 ohm via brytfunktioner i extra-jacket.

Om det inte finns någon pull-funktion så är den sannolikt moddad på något sätt. Utan att veta vad det i så fall rör sig om, så är det svårt att säga något. Det brukar ju inte bli mycket till dist, i alla fall ingen snygg, om man drar ner mastern och kranar ett försteg.
Däremot kan man maxa rubbet och få en snygg dist, men då är det förstås rejält HÖGT! :wink:

_________________
/Sixten

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm


17 Mar 2012, 14:59
Profile WWW

Joined: 18 Apr 2010, 18:23
Posts: 171
Location: Stockholm
Post Re: köra twin reverb på 2 slutrör
Tack så mycket Sixten!

Din kunskap har hjälpt många på detta forumet!
Så det är så enkelt att jag bara kan koppla in högtalarna i ext. speaker jacket?
Utan nåt kopplat i det vanliga jacket?


17 Mar 2012, 16:20
Profile
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post Re: köra twin reverb på 2 slutrör
samuraj wrote:
Tack så mycket Sixten!

Din kunskap har hjälpt många på detta forumet!
Så det är så enkelt att jag bara kan koppla in högtalarna i ext. speaker jacket?
Utan nåt kopplat i det vanliga jacket?

Ja, så är det på 70- och 135-wattarna från den tiden. Vissa varianter har 8 ohm som normalimpedans och då är det 4 ohm i extrajacket.

_________________
/Sixten

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm


17 Mar 2012, 16:49
Profile WWW

Joined: 09 Jul 2008, 15:51
Posts: 1162
Location:
Post Re: köra twin reverb på 2 slutrör
Om man får spinna vidare lite på den här tråden då så har jag en 100W silverface med master-vol.
Jag kör denna med två rör och skulle gärna lägga till en bias-justering.

Har googlat lite och hittat denna sidan:
http://www.diyguitarist.com/GuitarAmps/TR-BiasMod.htm


18 Mar 2012, 14:15
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post Re: köra twin reverb på 2 slutrör
spufuz wrote:
Om man får spinna vidare lite på den här tråden då så har jag en 100W silverface med master-vol.
Jag kör denna med två rör och skulle gärna lägga till en bias-justering.

Har googlat lite och hittat denna sidan:
http://www.diyguitarist.com/GuitarAmps/TR-BiasMod.htm

Det där är ungefär som jag brukar göra. Skillnaden är att jag brukar ha ett 10k motstånd mellan den nya poten och jord, och poten brukar vara 20-50k. Det beror lite på om man tänker sig köra med andra slutrör eller inte, hur mycket justering som krävs.
Det är ju vanligt att göra om den befintliga balanskontrollen till en nivåkontroll, men det är smartare att göra så här. Balanskontrollen är bra om man har rör som inte är helt matchade.

Jag brukar även använda små 1% metallfilmsmotstånd som mätmotstånd och inte löda dem till chassit utan till flätan som sitter där i original. Jag löder alltså bara loss flätan från pin 8 och löder in motståndet däremellan.

_________________
/Sixten

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm


18 Mar 2012, 17:39
Profile WWW

Joined: 09 Jul 2008, 15:51
Posts: 1162
Location:
Post Re: köra twin reverb på 2 slutrör
Ok!
Jag använder en bias-sockel med en 1R resistor i serie mellan katod och jord. Tyckte det var ganska smidigt, för jag 'behöver' inte löda in resistorer på katoden och kan biasjustera utan att plocka isär stärkaren.
Köpte en byggsats på tube-town.

Vad rekommenderar du för tomgångsström när man justerar en Twin Reverb med 6L6GC?
Jag justerade min -65 RI till ca 38-40mA och där tycker jag det låter gött. :D


19 Mar 2012, 00:06
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post Re: köra twin reverb på 2 slutrör
spufuz wrote:
Ok!
Jag använder en bias-sockel med en 1R resistor i serie mellan katod och jord. Tyckte det var ganska smidigt, för jag 'behöver' inte löda in resistorer på katoden och kan biasjustera utan att plocka isär stärkaren.
Köpte en byggsats på tube-town.

Vad rekommenderar du för tomgångsström när man justerar en Twin Reverb med 6L6GC?
Jag justerade min -65 RI till ca 38-40mA och där tycker jag det låter gött. :D
Det här knyter an till en liten diskussion i en annan tråd här förra veckan. Nämligen att det handlar egentligen inte om ström, utan om effekt. Därför måste man även veta anodspänningen, som kan vara olika i olika versioner av Twin Reverb.
Oavsett så har jag inga direkta rekommendationer, bara man håller sig inom rimliga nivåer så att rören mår bra. Vad som låter bäst är väl, som vanligt, individuellt.

_________________
/Sixten

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm


19 Mar 2012, 01:30
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 84 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.