| Ljudbojen.com https://ljudbojen.com/ |
|
| Lördagsgåta ;-) https://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=70480 |
Page 1 of 1 |
| Author: | VacuumVoodoo [ 17 Mar 2012, 14:19 ] |
| Post subject: | Lördagsgåta ;-) |
VF har jag hittat på här då? Varför? Vad är det för förstärkare? ![]() Ledtråd 1: det är inte Power Scaling Ledtråd 2: nya rörsocklar Inget pris för korrekt svar förutom äran. |
|
| Author: | ralvejd [ 17 Mar 2012, 14:40 ] |
| Post subject: | Re: Lördagsgåta ;-) |
På A svarar vi B På B vet vi inte Men en sak vet vi, jag är vrålhungrig nu |
|
| Author: | Axewall [ 17 Mar 2012, 14:44 ] |
| Post subject: | Re: Lördagsgåta ;-) |
Hmm... feta trafos i alla fall... Kul namn på lödstationen! UNGAR-matic, smeknamn på någon med hög sexdrift och inga preventivmedel? /Mats |
|
| Author: | Roger [ 17 Mar 2012, 15:14 ] |
| Post subject: | Re: Lördagsgåta ;-) |
VF du har hittat på vet jag inte men med tanke på att det troligen är en Laney Klipp så kan det ju ha med dess höga B+ att göra. Det jag gjorde med två sådana var att sätta G3 lågt via biasmatningen för att få EL34 att hålla och nu har de hållt i 5 och 6 år efter att tidigare ha pajat efter typ 8-10 månader. |
|
| Author: | VacuumVoodoo [ 17 Mar 2012, 15:31 ] |
| Post subject: | Re: Lördagsgåta ;-) |
Den gåtan blev inte långlivad Yes, Roger, korrekt. Laney Klipp. Sänkning av B+ med ca 80V medelst Zenerdiod med MOSFET strömbuffer. Anledning till att jag inte gick G3 vägen är att dagens EL34 har den fula ovanan att bilda vackra ljusbågar mellan anod (pinne 3) och glöd (pinne 2) i rörbasen. Alltså överslag inte från utgångstrafo utan i själva röret. I den här blev det så starkt att det smälte porslinet i sockeln, så det blev en del att fixa. Har 2st till under behandling. Bl.a. en 60:a tillhörande en bojare, den helrenoveras inkl ny custom nättrafo. |
|
| Author: | Martin Kuhn [ 17 Mar 2012, 20:12 ] |
| Post subject: | Re: Lördagsgåta ;-) |
Jag har kört med reversed 50w zener, känns skitenkelt. Några synpunkter i jämförelse med din lösning? |
|
| Author: | El Olo [ 17 Mar 2012, 20:37 ] |
| Post subject: | Re: Lördagsgåta ;-) |
Laney Klipp men ja' va visst sen med svaret. Jorå, nog är det litet väl tilltagen B+, speciellt numer när nätspänningen är 230V. En sniklösning är ju att sätta in höga värden på skärmgallermotstånden, då slipper man ju samtidigt besvärande rapp attack eller är detta "G3-vägen"? |
|
| Author: | VacuumVoodoo [ 17 Mar 2012, 21:14 ] |
| Post subject: | Re: Lördagsgåta ;-) |
Martin Kuhn wrote: Jag har kört med reversed 50w zener, känns skitenkelt. Några synpunkter i jämförelse med din lösning? Bara att chassit räcker inte till att kyla varken en 50W Zener eller MOSFET varianten. Fläkten kom till efter att jag mätte mig fram till 155 grader på kiselchipet i MOSFETEN trots kylflänsen vid fullt pådrag med fyrkantvåg in i förstärkaren. Värmeförlusten i MOSFET var då ca 35W. Med fläkten blir det bara 90 grader. |
|
| Author: | Tubis [ 17 Mar 2012, 21:47 ] |
| Post subject: | Re: Lördagsgåta ;-) |
Oh....jag hade bytt trafo.................. |
|
| Author: | VacuumVoodoo [ 17 Mar 2012, 22:04 ] |
| Post subject: | Re: Lördagsgåta ;-) |
Nya specilabeställda nättrafos skall in i de andra två i kön...en Klipp 60 och en 100 ty där är de gamla kaputt. Annars är det synd att bara dumpa en fullt frisk vintage Partridge när man kan fixa till det med elektronik och lite ventilation. |
|
| Author: | J.H. [ 18 Mar 2012, 04:10 ] |
| Post subject: | Re: Lördagsgåta ;-) |
Ursäkta en ej elektronikkunnigs fråga, skulle man inte kunna köra med 6550-rör i en sådan där best (modifikation av bias-krets då kanske) så skulle man väl ha ett nytillverkat rör som pallade de höga spänningarna utan problem? Jonas |
|
| Author: | Roger [ 18 Mar 2012, 11:05 ] |
| Post subject: | Re: Lördagsgåta ;-) |
G3 vägen som Alex uttryckte det är att koppla pinne 1 på ett EL34 (G3, suppressor grid, kanske dämpgaller på svenska?) till negativ spänning som t.ex Traynor. Det blir samma effekt om man jordar G3 på en pentod när man har katodbias, istället för att koppla den till katoden. |
|
| Author: | emaushenric [ 18 Mar 2012, 17:54 ] |
| Post subject: | Re: Lördagsgåta ;-) |
Intressant tråd! Jag har ett par Laney PA 100 som jag ska sätta igång med snart. På mina andra två Laney PA 100 har jag 2,2k skärmgallermotstånd för att få slutrören att hålla. Men det vore bra att få ner spänningen lite. Kör man på 240V-tappen hamnar B+ på ca 560V och kör man på 220V-tappen hamnar B+ på 600V, runt 500V vore tillräckligt för min del Hade problem med överslag i en rörsockel när jag hade JJ EL34L på en av dem förut, men dessa rör verkar inte vara någon höjdare om man har väldigt höga spänningar så det kanske hade med det att göra också? Hade dock orginal skärmgallermotstånd då på 470ohm. Är inte G3-metoden något att rekommendera till dessa bestar? Annars verkar det vara en ganska "enkel" lösning om det bara är att löda en negativ spänning (från tex bias) till pinne 1 på sockeln som annars är kortsluten till katoden? Eller har jag fattat tokigt? Skulle vilja prova nån typ av powerscaling men har inga vidare kunskaper om det, men vill lära mig... |
|
| Author: | Sustain [ 18 Mar 2012, 21:43 ] |
| Post subject: | Re: Lördagsgåta ;-) |
Är det någon här som testat att ändra sekundärspänningen med hjälp av en extra transformator och ev. likriktare, alltså Boost- eller Buck-funktion? I det här fallet skulle det bli fråga om en Buck-koppling med negativ DC seriekopplade med B+ för att sänka spänningen. För- och/eller nackdelar med den metoden jämfört med andra? |
|
| Author: | El Olo [ 18 Mar 2012, 23:17 ] |
| Post subject: | Re: Lördagsgåta ;-) |
Quote: Är det någon här som testat att ändra sekundärspänningen med hjälp av en extra transformator Har provat buck- & även boostfunktion, funkar finfint Xtra likrikting behövs inte, man kopplar xtra-trafon i med- eller motfas i serie med ordinarie anodlindning och sedan till den befintliga likriktaren. Och parallellt på 230V-primärsidan förstås. |
|
| Author: | VacuumVoodoo [ 18 Mar 2012, 23:49 ] |
| Post subject: | Re: Lördagsgåta ;-) |
Denna extra trafo utvecklar lika mycket värme som MOSFET/Zener grunkan. Den blir inte lika het som en liten inplastad kiselbricka men värmemängden är minst lika stor. Och det är ju tillräckligt varmt under mössan på dem redan. Sedan skall denna trafo ha två separata sekundärlindningar när organmottagaren har bara en mittuttag. En motfas lindning till varje fas. Hur varmt blir det då? Att mäta är att veta, brukar skräddare säga. |
|
| Page 1 of 1 | All times are UTC + 1 hour [ DST ] |
| Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |
|