View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Jun 2026, 02:02

Reply to topic  [ 1 post ] 
Katodmotstånd V2 Marshall m.m. 
Author Message

Post Katodmotstånd V2 Marshall m.m.
Var uppe i mina gamla hemtrakter Sundsvall för nån vecka sedan för välbehövlig ledighet, umgicks med min gamla mor och så.
Dessutom så passade jag på att byta elytar på den Marshall JMP 1987 från september-83 som jag sålde till vännen Tobbe i slutet på 80-talet. Jag hade också byggt om den till typ 2204 i samma veva som jag sålde den, och många har kommenterat att den låter väldigt bra. Då när jag byggde om den så hade jag inte mycket hum om rörförstärkare överhuvudtaget, och jag har under åren funderat på vad jag egentligen gjorde. Har bara väldigt otydliga minnen av det, men vet att jag var noggrann och hade schema på 2204 att gå efter. Så jag ville kolla hur jag gjort och även mäta upp spänningarna i den.

Marshall-scheman:
http://drtube.com/schematics/marshall/jcm800pr.gif
http://drtube.com/schematics/marshall/78331-1.gif
http://drtube.com/schematics/marshall/1987u.gif

Den är daterad till september 1983. Enligt vad jag funnit på nätet så tillverkades JMP parallellt med JCM800 under ett par tre år, till kanske främst Skandinavien och Kanada.

Nättrafo är Drake 1202-304/3 och sluttrafo Drake 783-257/3, kollade inte choke.
Det visade sig att spänningarna var ganska hälsosamma (240V-lindningen):
442V in till sluttrafon, 372V till fasvändaren V3, 330V till V2 och 320till V1.
Efter byte av alla elytar (även de för bias) så sjönk spänningen med c:a 10V,
kommer tyvärr inte ihåg om jag då också hade justerat upp bias, slutrören gick bra kallt innan justering.
Mycket tystare blev den den i alla fall med nya elytar.
Testade också med 220V-lindningen, då blev spänningarna 475, 402, 356 och 345V.

Modden till 2204 då?
Jo, det visade sig att jag skippat brightkondingen på 1nF över gainpotten, den som många ändå klipper väck.
Upptäckte också en udda grej: jag hade gjort så att original bright-kanalens rörhalva (V1b i en del 1987-scheman) blev andra gainsteg (V1a i en del 2204-scheman).
Och ut från anoden på andra gainsteget sitter en vit konding med en liten topp på och värdet är .0022uF!
Det betyder att i original så var bright-kanalen som den var på de som byggdes typ i början på 70-talet, lite tajtare i basen.
Se'n hade jag behållit 1k katod på V2 i stället för att byta till mer 2204-korrekta 820 Ohm.
Jag mätte upp den med digital multimeter, 960 Ohm.

Väl hemma igen så provade jag med 820 Ohm och 1k på min "testbänk" Rivera K55 som jag moddat till typ 2204 specar, och att 180 Ohm gör så pass stor skillnad det hade jag inte trott!
Jag upplever att 1k ger mer mellanregister och ett tajtare ljud, med 820 Ohm så blir basen aningen sladdrig och även mer "fizz" i diskanten. Jag föredrar 1k (eller kanske 960 Ohm :-D).

Detta med hur värdena på katod- och anodmotstånd påverkar ljudet har kanske börjat gå upp för mig...
Provade Marshall SL-X-försteget (4-stegare) http://drtube.com/schematics/marshall/slxa-61-02.gif fast utan den första katodföljaren.
Där finns 27k anod/2k7 katod i stället för vanliga 100k anod/10k katod på andra gainsteget, och jag läste på ett forum att Marshall troligen gjort så för att få mer värme och kompression i ljudet med likadan förstärkning. I alla fall, det lät inget vidare med ett vanligt 2204-slutsteg, grötigt och murrigt. Lät bra mycket bättre med 50k anod/5k1 katod, mycket tydligare och mer mids. Med 100k anod/10k katod tyckte jag däremot den blev för hård och kall.

Nu ska jag ner i källaren och sno ihop nåt gångbart så jag kan få med mig stärkaren för att lira lite med en kompis i Stenstorp i morron!
Jäkla moddande :D

Kom gärna med kommentarer!

/Mats

17 Mar 2012, 14:35
Profile
Reply to topic   [ 1 post ]