|
|
Page 1 of 1
|
[ 9 posts ] |
|
Byta EL34 mot 6L6 i min Ampeg VT-40
| Author |
Message |
|
LieMfB
|
 Byta EL34 mot 6L6 i min Ampeg VT-40
Jag har en Ampeg VT-40 från 1974 som jag moddade för flera år sedan, till att köra med EL34 istället för 6L6GC-rören som satt i. Jag satte även dit justerbar bias och det funkade mycket bra.
Nu är jag sugen på att byta tillbaka, för att få lite mer headroom och Super Reverb-ljud. Men jag har glömt detaljerna vad gäller bias och spänningar. Ska 6L6GC ha högre eller lägre bias än EL34? Jag kommer mäta sen, men det är bra att veta vilket håll jag ska börja att skruva åt. Jag är medveten om att förstärkaren från början hade 7027:or, vars syfte mest var att palla den höga anodspänningen. Men den funkade fint med 6L6GC-rören som satt i förut. Gissar att man ska hålla ner biasen lite för att kompensera den höga spänningen?
Konverteringen till EL34 involverade också byte av skärmgaller-motstånd från 470 Ω till 1 kΩ. Bör dessa bytas tillbaka när jag byter till 6L6? Jag gissar nej.
|
| 13 Mar 2012, 20:45 |
|
 |
|
Sustain
|
 Re: Byta EL34 mot 6L6 i min Ampeg VT-40
6L6 ska ha mer negativ gallerförspänning. Enligt schemat så ska den ligga på c:a -65V.
Enligt vissa källor så är 7027 exakt samma rör som 6L6GC, bara med en högre glaskropp och med ett par alternativa kopplingar. Det ska m.a.o. inte vara några som helst problem att köra med bra 6L6GC, inte heller ska man behöva ställa bias annorlunda. Kom bara ihåg att det är anodförlusteffekten det gäller, inte tomgångsströmmen i sig. Då behöver du inte heller modda tillbaka den ändring jag antar att du gjorde på rörhållarna för att det skulle funka med EL34:or. Det finns väl inte heller någon anledning att ändra tillbaka värdet på skärmgallermotstånden.
|
| 13 Mar 2012, 21:10 |
|
 |
|
LieMfB
|
Sustain wrote: Kom bara ihåg att det är anodförlusteffekten det gäller, inte tomgångsströmmen i sig.
Detta förstod jag inte riktigt. (Kan naturligtvis googla, men jag är lat och sällskapssjuk.  ) Quote: Då behöver du inte heller modda tillbaka den ändring jag antar att du gjorde på rörhållarna för att det skulle funka med EL34:or. Nej, precis, det stämmer. Pin 1 och 8 har lötts ihop för EL34:ornas skull, och detta ska funka bra även med 6L6 och flera liknande rör, dock inte längre 7027.
|
| 14 Mar 2012, 01:05 |
|
 |
|
Sustain
|
Jo, alltså det här med bias. Man snackar ju mest om vilken tomgångsström man har och "ska" ha, men det är egentligen anodförlusteffekten som gäller. Det vanliga snacket gör ju gällande att man bör hålla sig inom 50-70% av vad slutrören klarar i en vanlig förstärkare som jobbar i klass AB. Max anodförlusteffekt för t.ex. EL34 är 25W, för 7027 och 6L6GC (inte andra varianter) är det 30W. Det man brukar mäta är ju strömmen, men för att få fram effekten måsta man multiplicera den med anodspänningen, som normalt ändrar sig, mer eller mindre, med strömmen. Anodspänningen är spänningen mellan anod och katod.
Mäter man strömmen via ett motstånd mellan katod och jord, vilket nog även är det vanliga i Bias-probes, så mäter man inte bara anodströmmen utan även skärmgallerströmmen. Nu är den inte så stor del i del hela, men det varierar mellan olika rör. EL34 drar betydligt mer skärmgallerström än 6L6 t.ex. Har man skärmgallermotstånd på 1k så är det ju lätt att mäta fram strömmen genom dem. Spänningen i V över motstånden motsvarar då strömmen i mA.
|
| 14 Mar 2012, 09:58 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
Joined: 27 Dec 2007, 23:30 Posts: 2735 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
Sustain wrote: Enligt vissa källor så är 7027 exakt samma rör som 6L6GC, bara med en högre glaskropp och med ett par alternativa kopplingar. De källorna måste vara ganska grumliga...det är ganska långt mellan dessa rörtyper. Den klara källan är RCA datablad. Om nu JJ 6L6GC och 7027 verkar vara mycket lika (fel i JJ datablad i ritningem för pinkonfiguration) så misstänker jag att de har rationaliserad tillverkningen så att det liknar ett Lego. Några varianter av de olika delar som ingår i röret dvs anodplåtar, galler, katoder och sedan sätter man ihop de så att de liknar den eftersträvade rörtypen. Man bantar ner 6L6 och får en hotroddad 6V6. Så blir 7027 en hybrid av 6L6 och EL34. Frågan är om barnet har ärvt de bästa gener från båda föräldrar?
_________________Alex Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så! http://www.anacon-tech.comhttp://www.youtube.com/vacuumvoodooZagray! - test & review
|
| 14 Mar 2012, 12:10 |
|
 |
|
Sustain
|
Det var inte JJ jag tänkte på, utan denna info om amerikanska rör: http://www.triodeel.com/7027.htm
|
| 14 Mar 2012, 12:31 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
Joined: 27 Dec 2007, 23:30 Posts: 2735 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
Slutsatsen jag drar från RCA data är att det går bra att ersätta 6L6GC rör med 7027 men inte i omvänd riktning i en högeffekt förstärkare med B+ över 500V som i Ampeg fallet där man jobbar på 600V nivå.
_________________Alex Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så! http://www.anacon-tech.comhttp://www.youtube.com/vacuumvoodooZagray! - test & review
|
| 14 Mar 2012, 15:30 |
|
 |
|
Sustain
|
Tja, som vanligt finns det olika uppgifter/teorier och man får lov att välja vilka man vill tro på. Citat från länken ovan: "The published RCA specs claim higher ratings: but in practice this is not the case, at best it was a case of juggling numbers to claim more "horsepower" for sales purposes."
|
| 14 Mar 2012, 17:36 |
|
 |
|
LieMfB
|
Sustain wrote: Jo, alltså det här med bias. Man snackar ju mest om vilken tomgångsström man har och "ska" ha, men det är egentligen anodförlusteffekten som gäller. Det vanliga snacket gör ju gällande att man bör hålla sig inom 50-70% av vad slutrören klarar i en vanlig förstärkare som jobbar i klass AB. Max anodförlusteffekt för t.ex. EL34 är 25W, för 7027 och 6L6GC (inte andra varianter) är det 30W. Det man brukar mäta är ju strömmen, men för att få fram effekten måsta man multiplicera den med anodspänningen, som normalt ändrar sig, mer eller mindre, med strömmen. Anodspänningen är spänningen mellan anod och katod.
Mäter man strömmen via ett motstånd mellan katod och jord, vilket nog även är det vanliga i Bias-probes, så mäter man inte bara anodströmmen utan även skärmgallerströmmen. Nu är den inte så stor del i del hela, men det varierar mellan olika rör. EL34 drar betydligt mer skärmgallerström än 6L6 t.ex. Har man skärmgallermotstånd på 1k så är det ju lätt att mäta fram strömmen genom dem. Spänningen i V över motstånden motsvarar då strömmen i mA. Ah, då fattar jag vad du menar. Friskade nyss upp mina biaskunskaper lite, och lärde mig hur man räknar ut anodförlusteffekten i samband med att man mäter strömmen vid katoden. Ska också ta med skärmgallerströmmen i ekvationen när jag meckar sen. Det enda jag inte kan minnas är om jag lödde fast 1Ω-motstånd vid katoden tidigare, för att räkna ut strömmen utifrån spänningen. Nåväl, det visar sig. Tack för hjälpen!
|
| 15 Mar 2012, 01:42 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 9 posts ] |
|