| Ljudbojen.com https://ljudbojen.com/ |
|
| Utgångstransformator, dynacord bass king https://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=70346 |
Page 1 of 1 |
| Author: | aleklint [ 13 Mar 2012, 00:35 ] |
| Post subject: | Utgångstransformator, dynacord bass king |
Sitter och meckar med en gammal Dynacord Bass King, som tidigare ägare har grejat lite med, en av högtalarutgångarna är bytt till ett telejack, och den andra är urkopplad, jag undrar vilken tapp som dom har kopplat in sig på.. Är det som på schemat: http://matsaleklint.com/diverse/Dynacord_Bassking.pdf Fast där är det ju bara 4 anslutningar.. På min har jag 5.. Är det någon som kan bringa klarhet i detta? Så här ser min ut:
|
|
| Author: | aleklint [ 13 Mar 2012, 01:12 ] |
| Post subject: | Re: Utgångstransformator, dynacord bass king |
Hmm.. Har fått lite klarhet i detta nu, starkast ljud i den tappen som högtalarutgången är lödd på nu, då borde det väl vara 4ohms tappen, då jag har en 4ohms högtalare inkopplad. Där sitter även NFB så det stämmer ju med schemat. Sen är det ingen större skillnad mellan dom följande två tappar (är väl 8 och 16 ohm då) medans den sista blir det rejält mycket svagare. Kan detta stämma? mats |
|
| Author: | Racing [ 13 Mar 2012, 02:31 ] |
| Post subject: | Re: Utgångstransformator, dynacord bass king |
Sista e 100V utgång. Kan kolla mer noga redan imorgon å komplettera med bilder. Har ngr EL34 Dynor ståendes för mek å såvitt jag kunnat bedöma delar de OT allihop. |
|
| Author: | Izzy [ 13 Mar 2012, 11:23 ] |
| Post subject: | Re: Utgångstransformator, dynacord bass king |
Mina Dynacord-OT:s har från vänster varit 0 sedan 4, 8, 16 men ingen ytterligare tapp. Säkert så som Jesper säger, en 100V-tapp. /Gunnar |
|
| Author: | Racing [ 13 Mar 2012, 11:43 ] |
| Post subject: | Re: Utgångstransformator, dynacord bass king |
Det Gunnar säger stämmer bra det. Men som sagt,återkommer med bild senare ikväll på ngr olika. |
|
| Author: | aleklint [ 13 Mar 2012, 16:53 ] |
| Post subject: | Re: Utgångstransformator, dynacord bass king |
Ok, fint, tack! |
|
| Author: | Racing [ 14 Mar 2012, 23:45 ] |
| Post subject: | Re: Utgångstransformator, dynacord bass king |
Kom inte online på Bojen sent igår av ngn anledning,men här kommer lite bilder ett dygn för sent iaf... Två av de tre trafos jag fotat sitter i varsin Rex. Den i sin tur fristående trafon e till en Eminent. Som du ser har de lite olika nummer iofs,men de har alla mer eller mindre samma layout/pinout. Grejen e att Rex;arna e enbart kopplade till sina två högtalare på 16 Ohm original,varför du tydligt ser både var utgången e lagd samt var feedbacken e kopplad. Eminenten i sin tur...där e "noll" borttagen,men du ser å andra sidan att utgångarna e kopplade å mkt riktigt ligger de då i tur å ordning. Dvs 4/8/16 Ohm samt 100V tapp. Av trafona e de med slutrör i bild de som e till Rex;ar. De e märkta "305a". Eminenten e den som e märkt 306,men som sagt...jag tror kvalificerat att den enda skillnaden dem emellan e att Eminenten har samtliga sina utgångar kopplade. De mäter bortsett från det "same shit different day". ![]() ![]() ![]() ![]() (Svartvit e alltså feedback å svartgul e chassiejord.) ![]() ![]() ![]() (Eminenten) Hoppas det bringar lite klarhet i det för dig för jag betvivlar mkt starkt att det skulle vara annorlunda i en Bassking. |
|
| Author: | aleklint [ 15 Mar 2012, 10:53 ] |
| Post subject: | Re: Utgångstransformator, dynacord bass king |
Perfekt racing! Bra att ha denna info, är säkert fler som undrar samma fråga framöver. Tack! |
|
| Page 1 of 1 | All times are UTC + 1 hour [ DST ] |
| Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |
|