| Ljudbojen.com https://ljudbojen.com/ |
|
| EL84 anodspänning mm https://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=70298 |
Page 1 of 1 |
| Author: | busse [ 12 Mar 2012, 09:37 ] |
| Post subject: | EL84 anodspänning mm |
Jag håller ju på och skall modda reverbdrivningen i mitt Vibro Master bygge och byta ut mitt parallelkopplade 12AT7 till ett triodkopplat EL84. Då kom jag på att vissa Fender Vibro King har EL84 till reverbdrivningen och började kolla VK schman, visserligen är det reverbet med trafo men det är ju kul att studera scheman. På Vibro King med EL84 i reverbdrivningen så har man kopplat anoden på EL84 röret via reverbtrafon till B+ direkt efter drosseln och alltså matas den hela med 470V. Screen griden matas via en egen B+ lina parallelt med den till övriga förstärkaren om jag tyder schemat rätt så är den matningen på 300V vilket verkar mer normala spänningar för EL84. Spänningen lär väl sjunka lite genom reverbtrafon men är det inte lite häftigt att mata anoden med 470V? Schema på VK med EL84 i reverbdrivningen http://www.blueguitar.org/new/schem/fender/vk_schem.gif Vad tål egentligen ett EL84 då det gäller spänningar? I mitt reverb som kommer att baseras på Traynor YGL så kommer jag att triodkoppla EL84 röret, hur höga spänningar vågar man ha då? Då det gäller triodkopplingar av EL84 så har jag sett varianter där man ibland bara kopplat samman anod och screen grid och ibland satt ett 100R motstånd mellan anoden och screen grid. Vad säger ni om det, är det ena bättre än det andra? |
|
| Author: | Custom Sam [ 12 Mar 2012, 22:54 ] |
| Post subject: | Re: EL84 anodspänning mm |
Triodkopplad skriver du, det är väldigt trevligt att ha röret pentodkopplat. Har letat upp en gammal tråd när jag själv fick hjälp av div. trevliga bojare med samma fråga som du: http://www.ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=13740&p=394697&hilit=reverbdriver#p394697 Det står en del matnyttigt där. bl.a rekommenderas just att köra EL84 pentodkopplat för bästa effekt. Nu finns inte Revintage-Lars schema med, men det är samma komponenter och värden som det är i mitt schema som jag lade upp i din reverbtråd. Ett tips i all välmening! |
|
| Author: | busse [ 13 Mar 2012, 12:38 ] |
| Post subject: | Re: EL84 anodspänning mm |
Custom Sam wrote: Triodkopplad skriver du, det är väldigt trevligt att ha röret pentodkopplat. Har letat upp en gammal tråd när jag själv fick hjälp av div. trevliga bojare med samma fråga som du: http://www.ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=13740&p=394697&hilit=reverbdriver#p394697 Det står en del matnyttigt där. bl.a rekommenderas just att köra EL84 pentodkopplat för bästa effekt. Nu finns inte Revintage-Lars schema med, men det är samma komponenter och värden som det är i mitt schema som jag lade upp i din reverbtråd. Ett tips i all välmening! Jag tar gärna tips även om jag tjurar och vill se hur långt man kan komma med kondensatordrivet reverb Kollade på ditt schema och du kör alltså pentodkopplat med trafo. En fundering, går det att köra pentodkopplat om man har ett kondensatordrivet reverb och inte har en trafo? Om det skulle gå hur skulle en sån pentodkoppling se ut? Funderar på mer och mer på ett EL84 pentodkopplat med trafo, hur är det med spänningarna då? Vad är max man kan ha på anoden? Vibro King har ju 470V på EL84 anoden. Är det screen griden som är känslig för hög spänning? |
|
| Author: | Martin Kuhn [ 13 Mar 2012, 16:21 ] |
| Post subject: | Re: EL84 anodspänning mm |
Att växla mellan pentod och triodkoppling är den enklaste sak i världen, så det behöver vi knappast teoretisera om. Däremot skulle jag definitivt undvika att skicka 470v på en EL84. En reverbtank behöver inte mer än nån watt för att funka, så att slänga in mer är overkilll och skapar bara bekymmer. |
|
| Page 1 of 1 | All times are UTC + 1 hour [ DST ] |
| Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |
|