Jag håller ju på och skall modda reverbdrivningen i mitt Vibro Master bygge och byta ut mitt parallelkopplade 12AT7 till ett triodkopplat EL84.
Då kom jag på att vissa Fender Vibro King har EL84 till reverbdrivningen och började kolla VK schman, visserligen är det reverbet med trafo men det är ju kul att studera scheman. På Vibro King med EL84 i reverbdrivningen så har man kopplat anoden på EL84 röret via reverbtrafon till B+ direkt efter drosseln och alltså matas den hela med 470V. Screen griden matas via en egen B+ lina parallelt med den till övriga förstärkaren om jag tyder schemat rätt så är den matningen på 300V vilket verkar mer normala spänningar för EL84. Spänningen lär väl sjunka lite genom reverbtrafon men är det inte lite häftigt att mata anoden med 470V?
Schema på VK med EL84 i reverbdrivningen
http://www.blueguitar.org/new/schem/fender/vk_schem.gifVad tål egentligen ett EL84 då det gäller spänningar?
I mitt reverb som kommer att baseras på Traynor YGL så kommer jag att triodkoppla EL84 röret, hur höga spänningar vågar man ha då?
Då det gäller triodkopplingar av EL84 så har jag sett varianter där man ibland bara kopplat samman anod och screen grid och ibland satt ett 100R motstånd mellan anoden och screen grid. Vad säger ni om det, är det ena bättre än det andra?