View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Jun 2026, 06:33

Reply to topic  [ 7 posts ] 
Sub-mick till bastrumma 
Author Message

Post Sub-mick till bastrumma
Troligtvis lite OT, inga rör!
Jag häller på att omvandla ett gammalt högtalarellement till en "subkick mic" enl http://openairwaves.blogspot.com/2009/0 ... k-mic.html
men problemet är att utsignalen blir på tok för stark. Jag har provat att gå in både på mixerbordets låg z och hög z ingång, men signalen går inte att dämpa tillräckligt. Jag funderar nu på att löda dit en potentiometer för att dämpa signalen. Min fråga är: Vilket värde på potten bör vara lämplig? Högtalaren är på 8 Ohm och jag vill kunna gå in på mixerbordets obalanserade high Z ingång.

11 Mar 2012, 19:38
Profile

Post Re: Sub-mick till bastrumma
pudas wrote:
Troligtvis lite OT, inga rör!
Jag häller på att omvandla ett gammalt högtalarellement till en "subkick mic" enl http://openairwaves.blogspot.com/2009/0 ... k-mic.html
men problemet är att utsignalen blir på tok för stark. Jag har provat att gå in både på mixerbordets låg z och hög z ingång, men signalen går inte att dämpa tillräckligt. Jag funderar nu på att löda dit en potentiometer för att dämpa signalen. Min fråga är: Vilket värde på potten bör vara lämplig? Högtalaren är på 8 Ohm och jag vill kunna gå in på mixerbordets obalanserade high Z ingång.

Alternativt kan du använda en "pad", d.v.s. en dämpsats, finns färdiga att köpa. Även köpta baskaggemickar tycker jag brukar ha högutsignal, åker alltid på en pad där när man mikar upp trummor live.

11 Mar 2012, 19:56
Profile WWW

Kjelles tips är bra, lägg till : gratis är att öka avståndet skinn/mik, på bekostnad av distinkthet (prescence)
Men eftersom de är de lägsta frekvenserna som ska fram så "so what.

11 Mar 2012, 20:10
Profile

Gratis smakar alltid bäst! Problemet är dock att subkicken ska fungera som ett kompliment till ordinarie mick, vilket gör att man vill ha dom på någotsånär samma avstånd från trumman för att slippa fasproblem.
Utan att ha några kunskaper i elektronik och dess formler, bara rudimentära baskunskaper så ser jag ett problem i att använda en färdig dämpsats, då dessa är gjorda för betydligt högre resistans, min högtalare är bara på 8 Ohm

11 Mar 2012, 20:46
Profile

Check this out :wink:
http://www.nu9n.com/tpad-calculator.html

Men egentligen ska du väl ha en transformator där?

11 Mar 2012, 22:00
Profile

Visserligen för Low Z, men kanske kan appliceras? tre motstånd a 30 öre om man har dem i låddan :shock: är inte dyrt
http://www.isce.org.uk/EnotesPDF/ENote%203.2.pdf

11 Mar 2012, 22:17
Profile

Det visade sig fungera fin-fint endå i skarpt läge! Problemet var att när jag testade själv på mina sop-trummor så drämmde jag i
på tok mer en vad en riktig trummis gör! Framför skinnet på ett DW-set, spelat av en driven trummis blev det inga nivåproblem
alls.

24 Mar 2012, 11:56
Profile
Reply to topic   [ 7 posts ]