| Ljudbojen.com https://ljudbojen.com/ |
|
| Göra ny baffel https://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=70276 |
Page 1 of 1 |
| Author: | gretschen [ 11 Mar 2012, 13:54 ] |
| Post subject: | Göra ny baffel |
Ska göra en ny baffel till min bassman combo,vad ska jag ha för material?Är det mdf el spånskiva som gäller??Eller vad rekommenderas? /Robban |
|
| Author: | Svullo [ 11 Mar 2012, 14:25 ] |
| Post subject: | Re: Göra ny baffel |
Vad vill du åstadkomma? Tidsmässigt korrekt eller bästa ljud eller? Vilken modell har du? Om du tänker spånskiva/Mdf tänker du kanske Fender blackface? De var spånskiva. |
|
| Author: | rudmark [ 11 Mar 2012, 14:35 ] |
| Post subject: | Re: Göra ny baffel |
Ply är lite roligare att jobba med. Skruvarna sitter fast bättre, vilken fästtyp du än använder. |
|
| Author: | Svullo [ 11 Mar 2012, 14:43 ] |
| Post subject: | Re: Göra ny baffel |
Om jag gör en "vintage" baffel använder jag spånplatta för utseendets skull, markerar var skruvarna kommer att sitta sen borrar jag ur och limmar in en kapad rundstav (solitt trä) så att skruven drar i rundstaven. Sitter fint, det är även en metod när man fixar en gammal spånbaffel där skruvarna börjat gå runt. |
|
| Author: | rudmark [ 11 Mar 2012, 15:06 ] |
| Post subject: | Re: Göra ny baffel |
Svullo wrote: Om jag gör en "vintage" baffel använder jag spånplatta för utseendets skull, markerar var skruvarna kommer att sitta sen borrar jag ur och limmar in en kapad rundstav (solitt trä) så att skruven drar i rundstaven. Sitter fint, det är även en metod när man fixar en gammal spånbaffel där skruvarna börjat gå runt. Bra ide, lite omständigt kanske, men den ska jag använda på en baffel där skruv lossnat/alternativt islagsmuttern jäklas. |
|
| Author: | Martin Kuhn [ 11 Mar 2012, 16:43 ] |
| Post subject: | Re: Göra ny baffel |
fast skruva i ändträ är iofs inget en snickare gillar... |
|
| Author: | Svullo [ 12 Mar 2012, 11:39 ] |
| Post subject: | Re: Göra ny baffel |
Martin Kuhn wrote: fast skruva i ändträ är iofs inget en snickare gillar... Det är nog sant, men det fungerar... Jag förborrar lite, ingen rocket science. |
|
| Page 1 of 1 | All times are UTC + 1 hour [ DST ] |
| Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |
|