View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Jun 2026, 00:51



Reply to topic  [ 7 posts ] 
Problem med evm10m? 
Author Message

Joined: 22 Jan 2010, 23:00
Posts: 349
Location:
Post Problem med evm10m?
Hej.
Ska spela in lite i studion så tänkte spela in lite olika positioner med micken på elementen.
jag har en 4x10 låda med evm10m element.
Började med ett element och de lät väl sådär. Tänkte inte så mycket på det mer än att jag inte fick till de så bra. Tänkte att jag går vidare med ett annat och ser där.
HERRE GUD vilken skillnad. Nu var det mer öppet och mycket mer tryck. Fick sänka på gainen rätt rejält på bordet.

Vad kan detta bero på? Ok att de kan vara skillnad på element men inte så här mycket. Det är ju ändå samma modell.
Jag har reagerat på att där har funnits ett skrapande ljud från detta element. Aldrig brytt mig så mycket då jag har tänkt kona om det men att de var sån skillnad i ljud kunde jag inte fatta.
Anledningen till att det skrapade var att dammkåpan hade släppt i limmningen så den låg och vibrerade. Men det kan väl ändå inte bero på detta?

Alla idéer är välkomna.
Mvh Erik


05 Mar 2012, 21:57
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 12:27
Posts: 969
Location:
Post Re: Problem med evm10m?
Grattis till en uppsättning fina element. Hör gärna av dig om du vill sälja nån gång.

Har du kollat så att elementen är lödda i samma och rätt polaritet, att de jobbar åt samma håll? Kanske ett korkat uppslag, men det slår mig att det nog skulle kunna ge en sån skillnad.


05 Mar 2012, 23:38
Profile ICQ WWW

Joined: 22 Jan 2010, 23:00
Posts: 349
Location:
Post Re: Problem med evm10m?
Hej. Dem stannar. Det kan jag garantera ;) är ständigt på jakt efter fler. Vet aldrig om någon skulle paja osv.
Har testat med ett 9v batteri och alla hoppar utåt så det är inte de. Får väl kona om och se om det hjälper. Vet någon här var man köper bäst omkoningssats?


06 Mar 2012, 07:42
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2892
Location: Uppsala
Post Re: Problem med evm10m?
Låter inte elementet illa så kan ju damm eller annat fastanat emellan spole och magnet. Går att göra rent själv, om nu ända dammkåpan blivit lossad en gång (dvs loss dammkåpan, lätt fuktad-inte vatten- tunt papper, rensa runt.)


06 Mar 2012, 11:01
Profile

Joined: 22 Jan 2010, 23:00
Posts: 349
Location:
Post Re: Problem med evm10m?
Saken är den.
När jag jämför med mina andra ev element så låter detta,
1. Lägre
2. Mer instängt.
3. "burkiare".

Låter helt enkelt inte alls samma.
Nästen så man kan tro att man blivit lurad. Etiketten är borta på baksidan så kanske någon köpt en evm 10 dlx. Fast å andra sidan verkar de dumt då dem är dyrare.


06 Mar 2012, 11:25
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2892
Location: Uppsala
Post Re: Problem med evm10m?
Omkoning. LH musik/Sthlm brukar rekommenderas


06 Mar 2012, 11:53
Profile

Joined: 22 Jan 2010, 23:00
Posts: 349
Location:
Post Re: Problem med evm10m?
Skumt som fan.
Snackade med Lasse på lh musik. Vi kom fram till att magneten e kass.
Stack ner igår i repan igår igen för att testa den igen....
Hör och häpna. Skiten lät helt plötsligt bra igen. Något lägre men de kan jag fan ta mig leva med.
Jag är i alla fall världens lyckligaste ljust nu. Inte kul att behöva slänga en evm10m.


07 Mar 2012, 12:30
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 82 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.