View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Jun 2026, 03:10



Reply to topic  [ 3 posts ] 
När ska lampan lysa egentligen? 
Author Message
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post När ska lampan lysa egentligen?
Slog till på 4Sounds nattrea och tjackade en Talk Box. Jäklar vilken rolig effekt!! :twisted: :D

Dock förstår jag mig inte på hur lampan fungerar. Pedalen är byggd som följer:
Högtalarinputjack tele till SPDT-switch som switchar mellan högtalarutgångsjack eller talkboxens högtalare.
Sedan kommer en sladd från högtalaren som går till pluspolen på en 12 volts lamphållare (typisk billampa). Minus går till chassit.
Det konstiga nu är att om jag mäter impedansen på ingångsjacket så visar den runt 10 ohm, helt normalt. Om man istället tar ur lampan ur lamphållaren så blir det open circuit (öppen krets, eller vad det heter). Med andra ord så måste ju lampan vara där för att allt ska fungera som det ska, men den lyser ju aldrig?

Jag vet inte varför jag tänker tanken egentligen, men jag tänker ifall funktionen av lampan är något övereffekts-skydd/indikator, ni vet som i en PA-låda som börjar lysa när man blåser på med för mycket krut??

En intressant notis är att när jag googlar på bilder på Talk Boxen så ser jag att det finns vissa som inte har någon lampa. Kolla:

Image

Image

_________________
David


02 Mar 2012, 14:05
Profile WWW
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post Re: När ska lampan lysa egentligen?
Då sitter lampan där som säkring. Om det blir för mycket effekt så lyser den upp, glödtråden blir varm varvid motståndet ökar och begränsar effekten till högtalaren.

_________________
/Sixten

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm


02 Mar 2012, 15:26
Profile WWW
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: När ska lampan lysa egentligen?
Sustain wrote:
Då sitter lampan där som säkring. Om det blir för mycket effekt så lyser den upp, glödtråden blir varm varvid motståndet ökar och begränsar effekten till högtalaren.

OK, men då är det ju lite som jag tänkte då..
Det känns ju som en smart lösning till att slippa spela sönder ett utgångstrafo i onödan.

_________________
David


02 Mar 2012, 16:11
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 3 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 85 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.