| Ljudbojen.com https://ljudbojen.com/ |
|
| Problem med pedal,löst! https://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=69922 |
Page 1 of 1 |
| Author: | jonos [ 01 Mar 2012, 14:34 ] |
| Post subject: | Problem med pedal,löst! |
Hej! Hoppas att det finns någon vänlig själ som kan hjälpa mig. Jag matade min hembyggda CP9 med fel polaritet och nu fungerar den inte som den ska. Det kommer ljud i den men själva kompressordelen med sustain och attack fungerar inte. Något är stekt jag,men vad? Tacksam för alla svar.
|
|
| Author: | rudmark [ 01 Mar 2012, 18:05 ] |
| Post subject: | Re: Problem med pedal |
Brukar vara första strömkänsliga sak efter strömingången. I tur och ordning LED, Transistor (eller likande FET/chip), elyt, likriktare/diod brukar klara sig -det är ju deras funktion, men man vet aldrig. Hur är det med LEDlampor? lyser eller ej? Du kommer att få fler svarfrån andra. Jag ser inte var strömmen går in. |
|
| Author: | jonos [ 01 Mar 2012, 20:18 ] |
| Post subject: | Re: Problem med pedal |
Tack Stefan för ditt svar. Här kommer ett Tonepads schema som är det jag använde. Ursäkta att jag inte hade det i mitt första inlägg. Hoppas att det är lättare att följa.
|
|
| Author: | Mrcool [ 01 Mar 2012, 21:20 ] |
| Post subject: | Re: Problem med pedal |
Har du tur så har du bara knäckt diod D1, prova byt den, annars är jag rädd för att LM13600 har gått hädan. |
|
| Author: | spufuz [ 01 Mar 2012, 22:22 ] |
| Post subject: | Re: Problem med pedal |
Kolla/Mät upp D1, D2, D3, Q3 och Q4. Om ingen/flera av dessa, byt C1. mvh David |
|
| Author: | jonos [ 01 Mar 2012, 22:43 ] |
| Post subject: | Re: Problem med pedal |
Bytte D1 och det hjälpte inte,det får bli en ny Lm13600. Tack för alla förslag. |
|
| Author: | rudmark [ 02 Mar 2012, 00:12 ] |
| Post subject: | Re: Problem med pedal |
Mät Q1 och Q5 (trissor) de ligger sämst till. Men prylarna är inte så dyra till denna va? |
|
| Author: | Mrcool [ 02 Mar 2012, 08:25 ] |
| Post subject: | Re: Problem med pedal |
jonos wrote: Bytte D1 och det hjälpte inte,det får bli en ny Lm13600. Tack för alla förslag. Hur fungerar den nu, är det normalljudnivå genom den eller låter det lågt. Om det är normal ljudnivå så är inte Q1 trasig. När du kopplar in batteri/spänning har du 9 volt då eller sjunker spänningen, om spänningen sjunker så har du kortis i D1 eller C? på 47uF. Om det bara är sustain/attack som inte fungerar så kan Q5 vara boven i dramat annars tror jag på LM13600. LM13600 består ju av 2 indentiska delar, du använder ju bara ena delen prova flytta över ben 13 ->3, 14->4, 12->5, 10->7, 9->6, 16->1. Har du tur så kan det fungera. |
|
| Author: | busse [ 02 Mar 2012, 08:41 ] |
| Post subject: | Re: Problem med pedal |
Lite utanför ämnet men kanske ändå bra tt ta upp. Brukar man inte ofta sätta en diod i serie med strömmatningen för att förhindra såna här haverier. Då blockar dioden spänningsmatningen om den skulle vara fel polariserad. |
|
| Author: | jonos [ 02 Mar 2012, 10:49 ] |
| Post subject: | Re: Problem med pedal |
Mrcool wrote: jonos wrote: Bytte D1 och det hjälpte inte,det får bli en ny Lm13600. Tack för alla förslag. Hur fungerar den nu, är det normalljudnivå genom den eller låter det lågt. Om det är normal ljudnivå så är inte Q1 trasig. När du kopplar in batteri/spänning har du 9 volt då eller sjunker spänningen, om spänningen sjunker så har du kortis i D1 eller C? på 47uF. Om det bara är sustain/attack som inte fungerar så kan Q5 vara boven i dramat annars tror jag på LM13600. LM13600 består ju av 2 indentiska delar, du använder ju bara ena delen prova flytta över ben 13 ->3, 14->4, 12->5, 10->7, 9->6, 16->1. Har du tur så kan det fungera. Med level på fullt så är det normal ljudnivå. Det händer inget när jag vrider på attack och sustain. Spänningen sjunker inte. Har testat den andra halvan av lm13600 och det fungerar inte. Nu har jag beställt nya transistorer,dioder,kondensatorer och IC. Snart ska problemet vara löst. |
|
| Author: | jonos [ 09 Mar 2012, 17:43 ] |
| Post subject: | Re: Problem med pedal |
Det funkar!!! Bytte Q5 och Lm13600. Ett stort tack till alla som bidragit till att finna felet. Mrcool spikade Q5 och Lm13600, coolt. |
|
| Page 1 of 1 | All times are UTC + 1 hour [ DST ] |
| Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |
|