| Ljudbojen.com https://ljudbojen.com/ |
|
| Musikdings rörpreamps - erfarenheter? https://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=69233 |
Page 1 of 1 |
| Author: | Izzy [ 12 Feb 2012, 21:22 ] |
| Post subject: | Musikdings rörpreamps - erfarenheter? |
Vilka erfarenheter finns av Musikdings rörpreamps? Några svagheter? Har en förfrågan om att bygga ngt SLO-aktigt, men han som är intresserad har redan stärkare med bra slutsteg man skulle kunna nyttja. Vad är det egentligen för skillnad på de två modellerna, är det bara att clean-kanalen är annorlunda (och kanske helt separat) i Anvil-modellen? http://www.musikding.de/product_info.ph ... usatz.html http://www.musikding.de/product_info.ph ... usatz.html /Gunnar |
|
| Author: | emaushenric [ 12 Feb 2012, 21:37 ] |
| Post subject: | Re: Musikdings rörpreamps - erfarenheter? |
Hej Gunnar! Jag köpte anvil kittet men byggde på andra scheman. De har olika scheman de där kitten, kan skicka dem till dig (eller posta i tråden) om du inte orkar sitta och leta rätt på dem på en tysk sida? Den som heter "High Gain Tube Preamp Kit" liknar Soldano kretsmässigt i preampen men Anvil-preampen är lite annorlunda. Alpha-potar och rätt bra kvalitet rakt genom tycke jag det var iallafall, inga skräpgrejer. |
|
| Author: | emaushenric [ 12 Feb 2012, 21:49 ] |
| Post subject: | Re: Musikdings rörpreamps - erfarenheter? |
Här är scheman: http://www.andyszeugs.de/projekte/anvil ... ltplan.pdf http://www.andyszeugs.de/projekte/slo_p ... an_SLO.pdf Här är byggtråden till preampen jag byggde: viewtopic.php?f=24&t=45295&hilit=preamp |
|
| Author: | Izzy [ 13 Feb 2012, 00:20 ] |
| Post subject: | Re: Musikdings rörpreamps - erfarenheter? |
Tack! Kollar vidare på det där. Det är nog SLO det ska vara. V4 i den kretsen, är det något slags drivsteg för att få rätt impedans och singal ut? Eller fx recovery (finns det loop)? /Gunnar |
|
| Author: | emaushenric [ 13 Feb 2012, 00:50 ] |
| Post subject: | Re: Musikdings rörpreamps - erfarenheter? |
Izzy wrote: Tack! Kollar vidare på det där. Det är nog SLO det ska vara. V4 i den kretsen, är det något slags drivsteg för att få rätt impedans och singal ut? Eller fx recovery (finns det loop)? /Gunnar V4 är drivsteg som sänker impedansen ja, det går fint att köra effekter efter det steget då då det ser ut som det gör och då behövs ingen effektloop. Visserligen skulle man ju kunna bygga om lite och bygga in en loop med driv och recovery-steg men det blir lite puligt... |
|
| Author: | Izzy [ 13 Feb 2012, 08:53 ] |
| Post subject: | Re: Musikdings rörpreamps - erfarenheter? |
Det finns ett uttag på baksidan för loop, det var därför jag undrade, men kunde inte i schemat hitta hur den sitter. Ja ja det är ju bara pilla till om man vill ha det. /Gunnar |
|
| Author: | emaushenric [ 13 Feb 2012, 15:22 ] |
| Post subject: | Re: Musikdings rörpreamps - erfarenheter? |
Izzy wrote: Det finns ett uttag på baksidan för loop, det var därför jag undrade, men kunde inte i schemat hitta hur den sitter. Ja ja det är ju bara pilla till om man vill ha det. /Gunnar Loopen på baksidan är till för att switcha in en annan preamp istället för denna. Det är fyra lägen man kan switcha mellan via midi, det är ju tre kanaler som har var sitt läge och det fjärde läget kopplar inputjacket till send och return till outputjacket. På så vis kan man koppla in en icke midistyrd preamp och switcha in den via midi, rätt smart faktiskt! Det går ju då också om man har en topp som har effektloop att man kopplar en kabel mellan input på toppen och send på preampen och en kabel mellan send på toppen och return på preampen, en kabel från output på preampen till toppens send och sladden från gitarren till input på preampen; då kan man switcha in toppens preamp via midi och växla mellan toppens preamp och denna via midi utan en massa brummande A/B-boxar och krångel. |
|
| Page 1 of 1 | All times are UTC + 1 hour [ DST ] |
| Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |
|