
Re: Nu har det hänt som inte fick hända ;-) !!
Minns det som igår när jag sprängde min första elektrolyt!
Hade inköpt en "byggsats" till förstärkare där det ingick färdigkopplade slutsteg och försteg
Nätdelen fick man knåpa ihop själv av medskickade kondingar, trafo och dioder:
Lätt som en plätt, trafon skulle ge 2X48 V AC och den var märkt "0V" respektive "48V"
tyvär saknades märkningen på det resterande uttaget men det var ju bara att använda uteslutningsmetoden,
det var naturligtvis den andra 48V anslutningen!
Så kopplades det hela in, högtalare anslöts och på med spänning..
BRÄÄÄÄÄP!!! ungefär, lät det i högtalaren när den försökte återge det våldsamma brum som stärkaren skickade ut,
med hastigheten av en trimmad gasell kastade jag mig över strömbrytaren och stängde av.....
dock lite för sent visade det sig för sekunden senare exploderade en kondensator och dekorerade glatt
mitt skrivbord och där befintliga prylar såsom en alldeles äkta Shaller Wah-Swell-Fuzz samt väggen och
övriga närliggande ytor med gulfärgad elektrolyt
Och skunk som det luktade!
Dessutom var det mitt pojkrum vilket innebar att det skulle sovas där... mycket vädring blev det
Varför blev det nu såhär?
-Jo, transformatortillverkaren hade en lite egen logik för uppmärkning av lindningarna nämligen:
0Volt 48 Volt och sedan
96 Volt!!!
(Shallerpedalen är fortfarande lite gulfärgad

)