View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Jun 2026, 14:29



Reply to topic  [ 14 posts ] 
Nu har det hänt som inte fick hända ;-) !! 
Author Message
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Nu har det hänt som inte fick hända ;-) !!
Jag vände en elektrolytkondensator fel :!: :shock: :oops: :oops:

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


08 Feb 2012, 14:34
Profile WWW
User avatar

Joined: 22 Oct 2009, 12:45
Posts: 651
Post Re: Nu har det hänt som inte fick hända ;-) !!
Fyfan vad klantigt!!!

_________________
Mina byggen...
http://www.facebook.com/tappamps
http://www.tappamps.com


08 Feb 2012, 14:46
Profile
User avatar

Joined: 11 Jul 2005, 14:32
Posts: 965
Location: Eskilstuna, Sweden
Post Re: Nu har det hänt som inte fick hända ;-) !!
:lol:

_________________
/Bengt


08 Feb 2012, 14:50
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Nu har det hänt som inte fick hända ;-) !!
Klantigt, ja. Milt sagt. Jag tröstar mig med att en häst har fyra ben men ändå snubblar ibland.
Säkringen räddade transformatorn, det var 1:a kondensatorn efter likriktarbryggan.

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


08 Feb 2012, 14:54
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2892
Location: Uppsala
Post Re: Nu har det hänt som inte fick hända ;-) !!
Dags att byta mössa då (även om den förra passade dig också....)
Image


08 Feb 2012, 15:07
Profile
User avatar

Joined: 16 Jan 2008, 16:33
Posts: 589
Location:
Post Re: Nu har det hänt som inte fick hända ;-) !!
:D

Du kanske gick händelserna i förväg och trodde du höll på med bias-kretsen. :wink:

Har själv gjort en del "annorlunda" saker som jag nog helst ska undvika att skriva om här. :oops: :lol:


08 Feb 2012, 15:11
Profile ICQ WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Nu har det hänt som inte fick hända ;-) !!
När jag jobbade som elektronikkonstruktör, roade vi oss med att vända på någon mindre e-lyt i prototypkopplingar, som en sorts småpenalistisk välkomsthälsning bland nyanställda. Så roliga var vi på den tiden (80-talet). :oops:

_________________
Image


08 Feb 2012, 15:21
Profile WWW
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post Re: Nu har det hänt som inte fick hända ;-) !!
Och vad hände? Bilder? :P

_________________
/Sixten

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm


08 Feb 2012, 17:09
Profile WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Nu har det hänt som inte fick hända ;-) !!
Sustain wrote:
Och vad hände? Bilder? :P


E-lyterna svällde och poppade snabbt eller långsamt. Det var i regel 5V som gällde. Lite kladdigt och en uppskrämd konstruktör var resultatet. Bilderna har vi makulerat, och det är preskriberat nu. :twisted:

_________________
Image


08 Feb 2012, 18:08
Profile WWW

Joined: 07 Feb 2008, 19:31
Posts: 199
Location:
Post Re: Nu har det hänt som inte fick hända ;-) !!
Det är svårt att preskribera lukten vi får hoppas att den sitter i lääääääänge :lol: :lol: :lol:

//Janne


08 Feb 2012, 21:09
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 3065
Post Re: Nu har det hänt som inte fick hända ;-) !!
Sustain wrote:
Och vad hände? Bilder? :P


Ljudklipp! :wink:

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


08 Feb 2012, 23:55
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Nu har det hänt som inte fick hända ;-) !!
Gott att veta att även den bästa gör misstag!

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


09 Feb 2012, 01:26
Profile
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2593
Location: Täby
Post Re: Nu har det hänt som inte fick hända ;-) !!
Lynxtrap wrote:
Sustain wrote:
Och vad hände? Bilder? :P


Ljudklipp! :wink:


Annars har det inte hänt!!!!! :lol: :lol: :lol:


09 Feb 2012, 11:23
Profile

Joined: 25 Aug 2008, 15:07
Posts: 207
Location:
Post Re: Nu har det hänt som inte fick hända ;-) !!
Minns det som igår när jag sprängde min första elektrolyt!

Hade inköpt en "byggsats" till förstärkare där det ingick färdigkopplade slutsteg och försteg
Nätdelen fick man knåpa ihop själv av medskickade kondingar, trafo och dioder:
Lätt som en plätt, trafon skulle ge 2X48 V AC och den var märkt "0V" respektive "48V"
tyvär saknades märkningen på det resterande uttaget men det var ju bara att använda uteslutningsmetoden,
det var naturligtvis den andra 48V anslutningen!

Så kopplades det hela in, högtalare anslöts och på med spänning..

BRÄÄÄÄÄP!!! ungefär, lät det i högtalaren när den försökte återge det våldsamma brum som stärkaren skickade ut,
med hastigheten av en trimmad gasell kastade jag mig över strömbrytaren och stängde av.....
dock lite för sent visade det sig för sekunden senare exploderade en kondensator och dekorerade glatt
mitt skrivbord och där befintliga prylar såsom en alldeles äkta Shaller Wah-Swell-Fuzz samt väggen och
övriga närliggande ytor med gulfärgad elektrolyt :?
Och skunk som det luktade!
Dessutom var det mitt pojkrum vilket innebar att det skulle sovas där... mycket vädring blev det :mrgreen:

Varför blev det nu såhär?

-Jo, transformatortillverkaren hade en lite egen logik för uppmärkning av lindningarna nämligen:
0Volt 48 Volt och sedan 96 Volt!!!

(Shallerpedalen är fortfarande lite gulfärgad :D )

_________________
Tece


11 Feb 2012, 21:37
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 14 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.