View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Jun 2026, 16:02

Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Bazzman klar - nu med ljud ;) 
Author Message

Post Bazzman klar - nu med ljud ;)
Ett utdraget modprojekt har gått i mål (tillsvidare i alla fall :wink: )
Väntar på att få testa den ordentligt och på högre volym, men tillsvidare låter den riktigt bra.
Bägge kanaler låter fint, i synnerhet "Z"-kanalen som är rena drömmen med en tele.
"F"-kanalen har väldigt låg headroom verkar det som, förstår inte riktigt varför.

Den brummar en aning, och jag misstänker (hoppas) att det är tråddragning.
Det har ju rykt ett par slutrör och motstånd under arbetets gång, men den har stått på tomgång i timmar nu utan fyrverkeri.
Jag mäter 495-500 volt på slutrören vid tomgång, och det värdet skulle jag gärna minska. Frågan är bara hur...

Kommentarer är välkomna!

Image

Last edited by Lynxtrap on 10 Feb 2012, 23:33, edited 1 time in total.

24 Jan 2012, 23:02
Profile

Post Re: Bazzman klar
Bild på innandömet kanske? Svårt säga något om de problem du tar upp utan lite närgångna bilder.
/Gunnar

25 Jan 2012, 01:09
Profile

Lynxtrap wrote:

Bägge kanaler låter fint, i synnerhet "Z"-kanalen som är rena drömmen med en tele.
"F"-kanalen har väldigt låg headroom verkar det som, förstår inte riktigt varför.

Jag mäter 495-500 volt på slutrören vid tomgång, och det värdet skulle jag gärna minska. Frågan är bara hur...

Kommentarer är välkomna!

Well, om du jämför kanal Z med F så lär Z ha betydligt mer fjong än F, med tanke på att du har en EF86:a på den kanalen.
Men menar du att den har låg headroom i jämförelse med en "vanlig" bassman, ja då är det ju nått som inte är som det ska.
Men vill du ha mer headroom på F-kanalen, så kolla lite på värdena i en Dumble :wink: (och den har en bättre EQ åxs)

Späning brukar jag sänka med mosfet samma som man använder till PS, fast istället för en pot, så använder man fasta motstånd istället.

Kul bygge! ska bli kul o höra vad du tycker om din master, enligt mig låter dom blä,,,i stärkare med feedback, men helt okej utan.

25 Jan 2012, 03:22
Profile

Innandömet är en styggelse, så jag vet inte om jag vågar visa det :oops: :wink:
Jag skulle varit förvånad om de inte var nåt brum eller brus. Allt är byggt på Bassman Tens originalkort, av en klåpande nybörjare.

Skämt åsido, ska försöka fixa bilder och ljudklipp också.
Men jag kan leva med brummet, och med headroomen på F-kanalen också (det är inget extremt, men lägre än förr). Jag har inte utforskat fenomenen ordentligt själv heller. Har inte ens monterat chassit i skåpet ännu.
Hur menar du riktigt Gunnar med PS och motstånd?
Nåt Dumble vill jag inte ha, eftersom jag redan har nåt sånt. :)

Spänningen på slutrören skulle jag faktiskt vilja sänka, hade hellre sett omkring 450 volt. Å andra sidan tycks det funka ljudmässigt.
Jag ställde bias till ca 16,5 W för att börja på säkra sidan.

Mastern tänkte jag faktiskt slänga ut först. Men när jag hörde hur pass lätt F-kanalen distade, med mastern nere, ångrade jag mig.
Sen tänkte jag också att den kanske har nån balanserande/tämjande funktion också, då jag inte har nån NFB alls. Så den stannar tillsvidare.
Poten borde dock vara audio, inte linjär som jag har.
Med tanke på hur denna master jobbar kan jag tänka mig att det blir lustigt med NFB.

25 Jan 2012, 12:04
Profile

Lynxtrap wrote:

Hur menar du riktigt Gunnar med PS och motstånd?

Nåt Dumble vill jag inte ha, eftersom jag redan har nåt sånt. :)

Okej, så jag heter Gunnar numera :x :cry: :evil:

Det blir ingen Dumble bara för man höjer värden på anode o katode, men du får mer headroom.

25 Jan 2012, 12:44
Profile

Amp Healer wrote:

Det blir ingen Dumble bara för man höjer värden på anode o katode, men du får mer headroom.

:oops: Ber om ursäkt! Jag rörde ihop vem som skrev vad. :oops:

25 Jan 2012, 13:12
Profile

Skulle vara kul med ljudklipp den där stärkaren, säger en som inte duger till att lägga upp ljudklipp själv :oops: .

Jag har funderingar på att hitta på nåt liknande med en EF86 kanal och en Fenderlikande kanal men då med 6V6 som slutrör.

25 Jan 2012, 13:34
Profile

Vad jag egentligen tänkte fråga Owe, var om du kunde förklara metoden att sänka spänning litet mer?
Om nu spänningen är ett problem, nån som har åsikter om det?

Busse, har du kikat på z28? Samma preamp som denna fast med 6V6.
Tonkontrollerna är en del av grejen med denna. De påverkar gain en hel del.

Ska försöka fixa ljudklipp i nåt skede. Det är alltid svårt att göra förstärkaren rättvisa när man spelar in hemma, men en uppfattning får man ju.

25 Jan 2012, 14:20
Profile

Lynxtrap wrote:
Amp Healer wrote:

:oops: Ber om ursäkt! Jag rörde ihop vem som skrev vad. :oops:

Ja man kan få stryk för mindre :twisted: :wink: :lol:

PS= Power scaling, om man använder PS till katodebias så kan du ställa din B+ på viken nivå du vill och sen efter justera biasen.
Men jag brukar skippa potten och använda motstånd istället.

25 Jan 2012, 14:41
Profile

Nix känner inte till Z28, blir att kolla in det.

Är också intresserad av hur man sänker spänningar med mosfet, finns det nåt enkelt bra schema på en sån koppling ser ut?

25 Jan 2012, 14:48
Profile

Power scaling ja, förstås... Det är ett alternativ att överväga.
Hade egentligen tänkt köra med rörlikriktning, men fegade ur när det gällde att borra i chassiet.
Jag antar att den ökade spänningen beror på att en dubbeltriod ersatts med en pentod?

25 Jan 2012, 15:30
Profile

Ja som sagt, vackert är det ju inte :oops:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

25 Jan 2012, 22:30
Profile

Efter litet mer testande, fortfarande på låg volym, kan konstateras att Fenderkanalen förvandlats till en distkanal. Ändå har jag inte gjort nåt alls åt den, annat än att fixa separata katodkopplingar åt de båda stegen :?
Med mastern nere på sovrumsnivå är det svårt att få en helt ren ton över 3 på kanalvolymen.
På max kanalvolym är det full fräs, och det låter inte ens illa. Brusar gör den kanalen dock, mycket mer än EF86-kanalen som uppför sig normalt.
Precis som om det nånstans uppstod en massa gain. Eller kan det bara vara den nya masterlösningen som gör det? I så fall måste det ju vara PI som distar..?
Har ju visserligen haft 12AT7 där innan. Men i alla fall :?:

26 Jan 2012, 00:28
Profile

Det är nästan så att jag skulle vilja sänka spänningen längs hela linjen.
Mäter 300V på PI, 250V på 12AX7 och 116V på EF86. Och som sagt 500 på 6L6GC.
Det ligger väl inom säkerhetsmarginalen, men det "känns inte riktigt bra" :wink:

Nån som har en åsikt eller idé?

27 Jan 2012, 14:28
Profile

Lynxtrap wrote:
Det är nästan så att jag skulle vilja sänka spänningen längs hela linjen.
Mäter 300V på PI, 250V på 12AX7 och 116V på EF86. Och som sagt 500 på 6L6GC.
Det ligger väl inom säkerhetsmarginalen, men det "känns inte riktigt bra" :wink:

Nån som har en åsikt eller idé?

Hur mäter du? på noden eller direkt på rörhållaren?
Om du mäter direkt på rörhållaren så ligger ju PI värdet på max om inte mitt minne sviker mig :roll:

27 Jan 2012, 15:08
Profile

Amp Healer wrote:
Hur mäter du? på noden eller direkt på rörhållaren?
Om du mäter direkt på rörhållaren så ligger ju PI värdet på max om inte mitt minne sviker mig :roll:

Aha. Mätte på rörhållaren jo.
Visserligen visar Fenders originalschema 300V. Tidigare har jag noterat 255V på PI, men nu blir jag osäker hur jag mätte då...
Var ska man mäta i så fall?

28 Jan 2012, 23:20
Profile

Har testat förstärkaren ordentligt i dag. Faktum är att Fenderkanalen distar betydligt mer och tidigare än Z-kanalen.
Men det kanske bara är så, helt enkelt. Hade varit roligt att veta varför förstås. Anledningarna kan väl bara vara två: AX7-kanalen ger sammanlagt mer gain än vad EF86-kanalen ger, eller så överstyr första trioden den andra. Båda verkar lika osannolika för mig :?
Ingen som har någon teori..?

Någon form av precence eller cut-kontroll behövs. Eftersom jag inte tänkt ha någon NFB så lutar det åt en cut före mastern.

28 Jan 2012, 23:30
Profile

På en del Fenderdesigner finns det ett motstånd av varierande storlek mellan sista "Fenderröret" och fasvändaren, du skulle kunna testa att trycka i ett t.ex 220k-470k där, i serie med kondingen.

Du skulle också kunna sänka katodmotståndet till 820 ohm på V2, lite högt kanske nu.

Det ser inte speciellt "distigt" ut på schemat, en vanlig Normalkanal ungefär, katodmotståndet på V2 lite högt dock som sagt. Jag har dock begränsad erfarenhet av att jämföra med en EF86-krets. (Har dock tänkt bygga en sådan så småningom..) :)

29 Jan 2012, 05:08
Profile

Lynxtrap wrote:
Har testat förstärkaren ordentligt i dag. Faktum är att Fenderkanalen distar betydligt mer och tidigare än Z-kanalen.
Men det kanske bara är så, helt enkelt. Hade varit roligt att veta varför förstås. Anledningarna kan väl bara vara två: AX7-kanalen ger sammanlagt mer gain än vad EF86-kanalen ger, eller så överstyr första trioden den andra. Båda verkar lika osannolika för mig :?
Ingen som har någon teori..?

En sådan tvåstegs Fender-kanal distar knappt något i sig. Möjligen om man vässar kretsen mer med större anodmotstånd och trängre katodkondingar att andra steget kan vika sig något på fullt blås. Nu har du ingen NFB, men den borde nog hålla sig ren uppåt 5 på volymen även med buckers (vad kör du för gitarr). Det är rimligen fasvändaren (och slutrören om mastern inte är nedvriden) som distar. Annars är det något fel. Har du testat byta 12AX7-röret?

EF86:an borde ge ungefär samma gain som Fender-kanalen, inte någon enorm skillnad . Det är en god gissning i alla fall, efter att meckat med EF86 i några stärkare.

Sätt in en tillfällig master efter Fender-kanalen så du hör vad som händer i den kanalen, om det är den som distar (bonna-metod om man inte har oscilloskop...).

Det är stor konding precis före fasvändaren, 47nF. Den får inte för mycket botten Från Fender-kanalen?

Några spår i alla fall.

/Gunnar

29 Jan 2012, 08:54
Profile

Quote:
En sådan tvåstegs Fender-kanal distar knappt något i sig. Möjligen om man vässar kretsen mer med större anodmotstånd och trängre katodkondingar att andra steget kan vika sig något på fullt blås. Nu har du ingen NFB, men den borde nog hålla sig ren uppåt 5 på volymen även med buckers (vad kör du för gitarr). Det är rimligen fasvändaren (och slutrören om mastern inte är nedvriden) som distar. Annars är det något fel. Har du testat byta 12AX7-röret?

Jag har som sagt inte gjort något åt den kanalen förutom separat katodkoppling, men skillnaden från innan är solklar (med tele och strata). Jag ska experimentera med rören i morgon så får vi se. Skillnaden mellan kanalerna framkommer utan att behöva spela, Fenderkanalen brusar mycket mer. (EF86:an lever tydligen upp till sitt rykte och har viss tendens till mikrofoni på hög volym, men det hör inte till denna fråga...).

Quote:
EF86:an borde ge ungefär samma gain som Fender-kanalen, inte någon enorm skillnad. Det är en god gissning i alla fall, efter att meckat med EF86 i några stärkare.

Ok, bra att få bekräftat. Det är så jag beräknat att det skulle vara också.

Quote:
Sätt in en tillfällig master efter Fender-kanalen så du hör vad som händer i den kanalen, om det är den som distar (bonna-metod om man inte har oscilloskop...).
Det är stor konding precis före fasvändaren, 47nF. Den får inte för mycket botten Från Fender-kanalen?

Bonna-master :) Enklast att återställa Fenders egen master då kanske? Kunde man sätta i t.om. ett 12AU7 i PI i stället, för att slippa mecka? Då borde man ju höra hur försteget bär sig åt?

Den får mycket botten från Fenderkanalen, det märks på bas-poten. Det låter inte som sån dist, men det kanske är det i alla fall... Värt att testa, tack!

29 Jan 2012, 23:23
Profile

Custom Sam wrote:
På en del Fenderdesigner finns det ett motstånd av varierande storlek mellan sista "Fenderröret" och fasvändaren, du skulle kunna testa att trycka i ett t.ex 220k-470k där, i serie med kondingen.

Du skulle också kunna sänka katodmotståndet till 820 ohm på V2, lite högt kanske nu.

Motståndet före fasvändaren är väl för att stoppa läckage mellan kanalerna när de är länkade till samma ingång? Har det effekt på gain också?

Sänka katodmotståndet = mera gain. Du kanske tänker på en Fenderkanal där kanaler delar på ett rör, med gemensamt katodmotstånd för båda trioderna? Så var det innan även i denna förstärkare. Ett tag slog det faktiskt mig att jag kanske glömt att byta ut 820-motståndet när jag splittade på jordningen, men så enkelt var det tydligen inte.

29 Jan 2012, 23:31
Profile

Quote:
Motståndet före fasvändaren är väl för att stoppa läckage mellan kanalerna när de är länkade till samma ingång? Har det effekt på gain också?

Jag har testat att labba med motståndet före fasvänadern i mitt senaste bygge i förhoppning att kunna vinna lite gain. Testade att lägga ett 4.7K paralellt med 470K motståndet, kopplade in det med krokodilklämmor så jag enkelt skulle kunna testa med och utan. Inbillade mig att det blev lite mer gain och lite klarare ljud med 4.7K, detta var dock inbillning för vid nästa test fick tjejen agera gitarist och spela medans jag testade bygla 470K motståndet med 4.7K motståndet till och från och jag hörde ingen märkbar skillnad mellan värden.

Nu har jag inte så bra koll på sånt här men det är mina efrarenheter av att labba med moståndet före fasvändaren. Jag skulle testa stoppa dit ett motstånd och se om det händer nåt, borde väl vara en ganska enkel operation att testa.

Dock tror jag mer på Izzy och på att byta kondingen före fasvändaren, kollade på lite Fender scheman och den kondingen verkar ju variera mellan 1nF-500pF i lite olika kretsar. Att sänka det värde kan ju vara värt att testa.

30 Jan 2012, 10:26
Profile

Ett seriemotstånd på 470k käkar rimligen signal och rullar av en del diskant.

Att byta fasvändaren till ett med lägre förstärkning ut till slutrören tror jag inte hjälper dig identifiera hur förstegskanalen låter i sig eftersom det fortfarande är samma signal du skickar i in fasvändaren. En master före fasvädnaren är ett bättre "trick".

Kondingen före fasvändaren - det är bara labba tills du hittar rätt värde, dvs. det som ger "lagom" med bas in slutsteget (och i just din rigg) med möjlighet att justera uppåt och nedåt på baspoten samt bra balans mot EF86-kanalen. Det kan ju bli allt från 500pF till 47nF

Det verkar konstigt att du upplever Fender-kanalen som mkt mer brusig osv, i varje fall i jmf med EF86:an. Det tycks vara ngt fel. Det borde inte vara någon avögrande eller betydande skillnad mellan kanalnera vare sig vad gäller gain eller brus. Du har in glömt jorda tonstacken i Fender-kanalen eller ngn sådan banal miss?

Ett ljudklipp där kanalerna jämförs skulle underlätta.

/Gunnar

30 Jan 2012, 12:08
Profile

Inga ljudklipp ännu, men nu börjar jag vara rätt nöjd med förstärkaren.
En del modifieringar gjorda, som finns med på schemat nedan.
Dvs en Cut-kontroll, mindre konding från F-kanalen till fasvändaren, och några ändringar i tonstack på båda kanaler.

Nu kör jag 12AT7 både i fasvändare och F-kanal. Om det blir permanent vet jag inte, men en gammal Telefunken ECC81 tämjer tillsvidare F-kanalens dist betydligt. Eventuellt behövs en AX7 i fasvändaren för att pusha slutsteget lite mer. Det visar sig när jag får testa på högre volym.

Brummet tror jag mig ha lokaliserat till ena slutrörets styrgaller. Brummet var plötsligt borta, men kom tillbaka när jag rörde vid pinnen med voltmätarens givare för att mäta biasspänning. Jag bytte 1,5K motstånden och sen var det borta.

Hade jag haft en audiopot hemma i stället för den linjära till mastern, hade lyckan varit komplett. :)

Image

04 Feb 2012, 22:37
Profile

Via min otrogenhet med ett annat forum :oops: har jag fått ett par anmärkningar som jag vill kolla med bojenexperterna:

- Mastervolymen rör till biasbalansen.
- Fasvändarens referens till jord är problematisk.

Är det så?

09 Feb 2012, 17:27
Profile

Det med PI;ns ref till jord,då antar jag att man avser bootstrap,en en longtailed pair har per definition.?
Vad skulle göra den skakig i sammanhanget? Missar jag ngt? Båda pre-amparna e ju avkopplade in mot PI,n.?
Vad avses?

10 Feb 2012, 01:49
Profile

Du har ju olika biasspänning på båda sidor om mastern. Drar du mastern mot noll så ändrar du på det.Du behöver en avkopplingskonding som på cutkontrollen fast större, för hela frekvensomfånget.

Ang jordreferensen i PI:n vet jag inte, men jag ser jag inga problem?

Last edited by Hellhammer on 10 Feb 2012, 12:55, edited 1 time in total.

10 Feb 2012, 07:06
Profile ICQ YIM WWW

Det med kritiken mot PI;ns jordref har jag stirrat på en bra stund nu men får bara inte ihop. Antingen missar jag ngt eller så e de andra ute å cyklar. Vad som skulle störa resp gallers utsikt mot jord i det fallet..? :?:

Det med biasen däremot,där ser jag nog detsamma som Hellhammer,plus ytterligare en grej.
För det första e väl det enklaste att koppla av det segment cut samt master utgör helt. Tanken med dem båda e väl iaf att enbart arbeta mot den inducerade AC signalen.? För det andra antar jag att trimpotten om 25k mellan 15k resistorn å jord i biaskretsen e "mastern" för biasspänningen.?
Å sen e trimpotten L10k den som styr balansen för biasen mellan rören.?
Isf behöver du ytterligare två resistorer på ömse sida utgående från den mot backen som läck för att få funktion i trimpotten. Förslagsvis 33k till 68k för att få vettig dynamik i trimpotten å då behöver den i sin tur inte vara så stor som 10k. Räcker gott med 1k alt 4.7k.

10 Feb 2012, 09:45
Profile

När det gäller PI var det fråga om att F-kanalen söker jordreferens från Z-kanalens volympot, medan Z-kanalen söker jordreferens från F-kanalens anodmotstånd... Med tanke på att en vanlig long tail har andra halvans galler refererad till jord via svansen. Frågeställaren var förvånad åt att F-kanalen inte påverkas av Z-kanalens volympot.
För egen del trodde jag att PI:s jordreferens helt enkelt är 22K motståndet.
Men om ingen ser nåt problem behöver vi ju inte diskutera vad någon menat på ett annat forum.

Racing wrote:
Det med biasen däremot,där ser jag nog detsamma som Hellhammer,plus ytterligare en grej.

Jag ser logiken. Blir det alltså så att balansen jämnas ut (och gör balanspoten overksam)? Eller hur stora fluktuationer kan det bli? Hellhammers lösning är förstås enkel och elegant.

Quote:
För det första e väl det enklaste att koppla av det segment cut samt master utgör helt. Tanken med dem båda e väl iaf att enbart arbeta mot den inducerade AC signalen.?

Hur menar du koppla av helt? Typ Hellhammers förslag plus att man seriekopplar cut och master?

Quote:
För det andra antar jag att trimpotten om 25k mellan 15k resistorn å jord i biaskretsen e "mastern" för biasspänningen.?
Å sen e trimpotten L10k den som styr balansen för biasen mellan rören.?

Ja. 10K är original balanspot för Silverface. Ingången är ett fjärde ben som finns på dessa pottar. 25K dumpar spänning till jord från mittbenet.

Quote:
Isf behöver du ytterligare två resistorer på ömse sida utgående från den mot backen som läck för att få funktion i trimpotten. Förslagsvis 33k till 68k för att få vettig dynamik i trimpotten å då behöver den i sin tur inte vara så stor som 10k. Räcker gott med 1k alt 4.7k.

Nu är jag inte riktigt med. Den enda skillnaden från originalkonfigurationen är att jag lagt till 25K trimpoten som variabel resistor. Vad jag märkt fungerar lösningen helt ok (har justerat bias flera gånger).

10 Feb 2012, 13:46
Profile

Är det någon som har koll på om man kan klämma in en midkontroll i Z tonstacken? Om det går hur skall man göra då?

Undrar då jag är i startgroparna med ett bygge med liknande försteg.

10 Feb 2012, 15:53
Profile
Reply to topic   [ 36 posts ]  Go to page 1, 2  Next