|
 |
 |
|
Page 1 of 1
|
[ 6 posts ] |
|
EF86 med 6V6 singel ended slutsteg
| Author |
Message |
|
busse
Joined: 21 Nov 2002, 17:42 Posts: 3184 Location: I hjärtat av Norrbotten
|
 EF86 med 6V6 singel ended slutsteg
Nån som har byggt nåt med EF86 i försteget och 6V6 till slutsteget? Har ett par EF86 och 6V6 rör liggandes plus ett par gamla rörradioapparater, tänkte om man skulle ha lite flyt kanske man skulle kunna använda trafos från nån av radioaparaterna och bygga nåt kul litet bygge utan att det kostar så mycket.
Vox AC4 är väl åt det hållet, tänkte om man skulle bygga nåt åt AC4 och kompletera med toneswitchen med en massa kondingar som finns på vissa Matchless eller kanske planka ett Matchless EF86 försteg. Slutetseget får man väl ta i från en Champ eller liknande 6V6 stärkare.
Vad tror ni om detta?
|
| 07 Feb 2012, 12:05 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
 Re: EF86 med 6V6 singel ended slutsteg
Det kan väl bli bra! Jag ha ju nyss avslutat ett projekt med EF86. Det var ju då "Z"-försteget, som jag slår ett slag för igen. Jag tycket att de tonkontrollerna blir mycket roligare än Matchless variant.
_________________ "Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"
|
| 07 Feb 2012, 13:41 |
|
 |
|
busse
|
Kanske jag skall bygga en Z-Champ. Skulle en sån här nättrafo funka http://www.tube-town.net/ttstore/produc ... -50VA.html ? Jag kollade in Vox AC4 och på det schema med EF86 i försteget så skulle trafon vara på 250V, tänte skippa rörlikriktaren och köra med dioder istället så då får man väl lite högre spänningar. Glöden bör ju räcka till med råge för ett EF86 och ett 6V6GT men hur är det med högspänningen? Som utgångs trafo tänkte jag mig en Hammond 125BSE eller 125CSE. Skulle man kunna använda TT nättrafon så skulle ju trafona gå på runt 600kr vilket ju är överkommligt.
|
| 07 Feb 2012, 23:12 |
|
 |
|
busse
|
Vad tror ni om detta schema? Visst borde man kunna byta 100K motståndet mellan baspoten och jord få en mellanregister kontroll. 
|
| 09 Feb 2012, 16:23 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
Tonstackar är inte min specialitet, men jag undrar om du egentligen behöver en midpot. Den här lösningen bygger som jag begriper på de två kontrollerna som jobbar mot och med varandra. De är väldigt verkningsfulla och påverkar gain i hög grad.
Det bästa vore ju om du kunde testa kretsen innan du tillverkar paneler m.m. Min s.k. scoop-switch uträttar inga mirakel, man kunde kanske labba med kondingarna och få större variation än mellan 250pf och 1200pf som jag använder. Koningen över volympoten kan också vara värd att utforska mer. Kanske en bright-switch på den gör mer än min lösning?
Jorden på pinnarna 2 och 7 kör Z tillsammans med katodjordningen, före motstånd/konding, som synes på ditt schema. Andra tycks föredra helt separat jordning till chassi. Jag kompromissade och jordade till katodens jordpunkt efter motstånd/konding. Om det egentligen spelar nån roll vet jag inte.
EF86 är känsligt för mikrofoni, och det kan krävas omsorg vid designen. Min har en tendens till mikrofoni när man närmar sig 7-8 på volympoten. Ex av rören kanske varierar också.
Röret klarar enligt specs upp till 300V på anoden, men tycks trivas bra också ned mot 100V.
_________________ "Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"
|
| 10 Feb 2012, 16:27 |
|
 |
|
busse
|
Jag har gjort två olika frontpaneler som jag skickat för tryckning. På den ena panelen gjorde jag volym, bas, diskant och "tone ratt" och på den andra har jag bara volym, bas och diskant.
Om jag använder toneratten tänkte jag montera en vridswich som tone, med en 4-polig 3-lägs swich kan man ju switch mellan tre olika "scoop konding" och bright kondingar på volymkontrollen och ändå ha två poler kvar för ytterligare två funktioner, kanske olika kondingar innan slutsteget. Men kanske jag skulle hålla mig till en väldigt basickonstruktion med bara volym, treble och bass denna gång, annars så har jag en tendens att vlja ha en massa justerings möjligheter.
Då det gäller mikrofoni så blir ju denna stärkare på ca 5W med ett 6V6 så det är ju ingen våldsam pjäs med jag skall tänka på det då jag monterar röret i chassit.
|
| 10 Feb 2012, 17:09 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 6 posts ] |
|