View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Jun 2026, 07:04

Reply to topic  [ 6 posts ] 
Det här med concertinas å masters 
Author Message

Post Det här med concertinas å masters
När jag nu dykt runt i detta med katodyner i lite nyare maskiner så har de oftast mastervolym sittande innan katodynens driver.

Som exempelvis här,

http://www.102983.org/gallery/albums/userpics/10003/Protelpower~0.pdf

I detta fallet sitter alltså mastern innan gridmotståndet R65,vilket snarare e regel än undantag med concertinas från fabrik som jag uppfattat det.

Men det jag lurar på e.....jag e med på att drivsteget konventionellt betraktas som en del av slutsteget/fasvändaren men det e ju lika fulla fast så att beroende på dels hur det steget sätts upp å dels hur mkt signal det ges kan ju det fås att vara delaktigt i att i mkt större grad än "normalt" färga ljudbilden det med.
Ner till att vara del av mängden distortion rent av som jag sett det/upplevt det.

Iom det undrar jag varför man inte avkopplar signalen helt mellan drivsteget å katodynen å sätter en vanlig enkel master där? E det för brusnivåer eller ngt annat?
Samma med PPIMV, borde ju vara ngt av det enklaste som tänkas kan med en concertina å katodbias. Behöver ju inte ens hålla reda på ngr negativa biasspänningar.

Så.
Varför väljer så många,de som nu använder concertinas,att "ta bort" drivsteget ur distortionsekvationen? Att balansera signal mot slutsteget i måtto av drivern i ambition att få det steget att gå rent e ju en förhållandevis enkel process i så måtto,men jag undrar lika fulla fast det ovan.

01 Feb 2012, 13:14
Profile

Post Re: Det här med concertinas å masters
I moderna stärkare är det ofta effektloop eller liknande före drivsteget så man vill inte ha dist efter denna.

"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)

01 Feb 2012, 14:38
Profile

Den bästa mastern, en bootstrappad kontroll före concertinan, är behäftad med ett fel: det går inte att få helt tyst på den. Det är kanske anledningen att den inte används (förutom att det verkar vara ont om tekniskt kunniga och fantasifulla tekniker på förstärkarfabrikerna), folk vill att en volymkontroll ska gå till noll. De vet inte att man har en avstängningsknapp till det... Om man vill ha en normalt fungerande PIVM till concertina måste man lägga en konding emellan.

http://kuhnamps.com

01 Feb 2012, 18:27
Profile ICQ WWW

En Master volymkontroll skall kunna gå ner till noll i en förstärkare som tillbringar den mesta tiden i husbondens sovrum. Det heter ju "master bedroom" av någon anledning. Men då skall området fram till läge "frukost i sängen" dvs ca kl 9:30 vara fullt användbart och inte gå från viskning till vrålskrik bara man rör vid ratten. Då använder man en äkta logaritmisk potentiomer, helst en dyr sådan. Som ni snart skall kunna köpa från mig. :mrgreen:

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

01 Feb 2012, 18:43
Profile WWW

ang. bootstrappad mastervol.
den blir inte helt tyst tydligen?.
hur högt låter den egentligen! pratar vi sovrumsvol eller?

//Janne

01 Feb 2012, 19:53
Profile ICQ WWW

Ja vänner...jag skall göra så att jag lattjar å leker lite med det här. Om inte annat så lär man sig alltid nått...å det kan inte gärna bli mer än skit.
Idag har jag dock tyvärr inte hunnit kika på det.men det blir det ändring på redan imorgon. :mrgreen:

01 Feb 2012, 23:07
Profile
Reply to topic   [ 6 posts ]