Håller ju på med den där DNS;en å jag tycker den börjar ta form.
Grejen e att den dessvärre har problem med nätbrum å jag tycker jag provat lite av varje för att komma tillrätta med det. Det som hör till saken e att jag ju mer eller mindre designat om hela förstärkaren till ngt den definitivt inte e ifrån början. Både headroom samt kanske framför allt mängden gain e draget mkt mkt längre än original. Tremolo samt reverb e fortfarande aktivt.
Iom det har den bla då en snällare lösning om 2 gainsteg på concertina driver,å i andra skepnaden e den en hi-gain setup med 4 steg plus drivern.
Nu e det åxå så att maskinen har slutstegsdel samt pre-amp den fysiskt separerade från varandra.

Det uppe till vä e då pre-amp delen å det till höger e slutstegsdelen å det närmast i bild e reverbtanken. Det som leder AC spänning till pre-amp delen e alltså enbart glödspänningen,som e 6.3VAC som vanligt.
Samtliga elektromekaniska komponenter e nya. Dvs varenda pott,de två jacken samt alla novalsocklar.
Som ni kan se ansluts pre-ampen till slutstegsdelen,som e "moder" delen,med en octalsockel kontakt precis intill fasvändarröret.(Den han kontakten e iofs inte ny)
Lytar e nytt,å när jag mäter för rippel i railen e mängden AC mkt mkt begränsad. Vi talar låga mV AC i detta fallet. Häradet 5-10mV eller så i pre-ampen.
Pre-ampen e kopplad så att man så att säga bryggar sig in i "mitten" av mängden gainsteg med det ena jacket,som då e ämnat som clean å man får med sig alla 4 gainstegen genom att koppla in sig i nästa jack.(maskinen har numer enbart två ingångsjack)
Brummet e där oavsett var man kopplar in sig,men naturligtvis mer påtagligt när man kopplar in sig i hi-gain jacket. Något som iaf för mig indikerar att det problemet inte enbart kan härledas till ett enda rör.
Det jag gjort så långt bortsett från att alla glättningskondningar e nya e att separera glödspänningskablaget från B+ samt jordanslutningen i den härva som leder mellan pre-amp å slutsteg. Vidare har jag då tvinnat de kablarna.
Om jag kopplar ur sockeln till pre-ampen helt rent fysiskt så blir förstärkaren i princip helt tyst. Eller iaf mkt tyst. Man hör då som ett svagt bakgrundsbrus ur 412;an. Men så fort jag kopplar in pre-ampen e där ett brum som INTE e normalt i omfattning.
PI;ns galler e i det läget INTE jordat utan hänger "i luften" å lika förbannat e slutstegsdelen i princip helt tyst.
Jag har provat ett antal lösningar. Bla har jag då separerat kablaget till glöden från resten av "mattan" med kablar som leder mellan slutstegsdelen å pre-ampen å i det tvinnat glödspänningskablarna enl alla konstens regler.
Signalkabeln som löper mellan pre-amp delen å slutstegsdelen e skärmad.(har funderat på att byta denna då den ändå e 35-40år+ gammal)
Original leder glödspänningen ner i pre-amp kortet i banor som vetter 90 grad från de två delarna. Dvs de går ut åt "sidorna" kontra hur delarna rent fysiskt placeras mot varandra. Dessa glödspänningsbanor har jag kapat i kortet vid resp rör å istället dragit nogrannt tvinnat enledarkablage som jag dragit ut ung 20mm från kortet-rakt upp från varje röranslutning,å anslutit strömmen från kablaget i den ända som INTE utgör 1a signalrör utan den som e för recoverysteget av reverbet. Detta har inte gett ngn skillnad för handen.
Jag har vidare "skärmat" nättrafon med en ferritisk plåt om 2mm-utan resultat det med.(Tänkt i banorna av läckande magnetfält)
Schemat hittar ni här;
http://www.102983.org/gallery/albums/userpics/10003/DNS-SP60RT.jpgSom synes e det inte mkt glättning i pre-ampen i ljuset av mängden numer gain varför jag för det första förnyat det 10k motstånd som sitter i spänningsdelaren. Därefter adderat ett 270 Ohms motstånd varefter det sitter 15uF.
Efter det sitter det ut mot de sista noderna ytterligare ett 270 Ohms motstånd med ytterligare 15uF.
Original sitter mönsterkortet för pre-ampen fast i faceplaten genom pottarna. Detta e nu nya bitar å själva faceplaten e iom det separerad från kortet. Samtliga pottars chassien e förbundna samt kopplade till pre-ampen jord. Pottarna jordar INTE i faceplaten.
Jack samt alla volym å masterpottar e kopplade med skärmad RCA kabel.
Det jag inte provat så långt e att koppla ur de rör som inte behövs för direkt bruk av pre-ampen-alltså tremolo röret samt de två ECC82;orna för reverbet.
Brummet e utan tvivel 50Hz bundet.
Ideér?
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.