View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Jun 2026, 11:55



Reply to topic  [ 12 posts ] 
2 6V6 i klass A 
Author Message

Joined: 09 Jan 2008, 11:55
Posts: 1707
Location: Vadstena
Post 2 6V6 i klass A
"parallell single ended"

Less power, more tone?

Blir nyfiken på hur detta kan låta - erfarenheter?

http://www.gibson.com/Files/schematics/GA-8.PDF

_________________
Lasse


Last edited by lasse svaj on 26 Jan 2012, 18:32, edited 1 time in total.



26 Jan 2012, 14:54
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 3065
Post Re: 2 6V6 i klass A
Ja, en sån har jag testat. Ångrar än att jag inte köpte den...
Den lät väl ungefär som en Tweed Champ, för att jämföra med något.
Bara att dra på och styra från rent till ordentlig dist via anslag och gitarrvolym.
Jag tittade aldrig inuti det exemplaret, men fick uppfattningen att det mesta var original.

Parallell SE är väl bara "lite mer av samma" om man jämför med Champ eller tidig Pinceton.
Ett ineffektivt slutsteg jämfört med 2 x 6V6 i push-pull.
Men intressant. Jag har nån gång funderat på att bygga en.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


26 Jan 2012, 15:10
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: 2 6V6 i klass A
Själv tycker jag att en singel-endstärkare blir lite för begränsad i tonen, i alla fall för en bandsituation. Jag tror att det beror på att övertonsspektrat innehåller för lite udda övertoner, så att den inte kommer fram i mixen ordentligt, plus att klass A ger lite för hoptryckt dynamik. Lite som triodkoppling av ett PP-slutsteg. Det är nog anledningen till att man ser få single-endstärkare på scen, förutom den låga effekten förstås. Men man kan ju också köra single-end med fast bias, det hjälper nog lite.
Men watt för watt får man nog lite mer attack och fjång i tonen med PP.
Å andra sidan är de flesta SE ju väldigt enkla konstuktioner, man kan ju designa en preamp som i viss mån motverkar detta, och använda tonstack, motkoppling och andra tricks.

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


26 Jan 2012, 17:39
Profile ICQ WWW

Joined: 09 Jan 2008, 11:55
Posts: 1707
Location: Vadstena
Post Re: 2 6V6 i klass A
Till scenbruk växlar jag mellan Princeton Reverb
och Ceriatone Ultra Champ SE (ungefär Vibrochamp-klon) Få watt vill jag lova... och Ceriatonen blir alltmer
inspelningsstärk nr 1.

Dynamikfattigt? Tjaa, kanske det. Envisas ju, de klena stärkarna till trots, att styra ut som mest ett halvskitigt ljud
så jag tycker det duger åt mig.
Mer övertoner med Princeton? Tja, kanske. Egentligen uppför sig dessa två nämnda förstärkare rätt lika.
Mindre spret, mer sammanhållet, med Ceriatone, något glittrigare ljud med Fendern.
Visst, dom är på gräns till för små trots bra uppmickning och monitorlyssning. För flertalet är de definitivt för små.
Men, jag orkar bara inte bära omkring på tyngre rörstärkare längre och mina roddare
har sagt upp sig. Allihop, he he.
Tänkte kanske parallell SE typ kunde bidra med lite komplexitet. Eller nåt. Eller så är jag bara lite fascinerad av
gammelalternativ till Fender. Fast, kanske det bara är frågan om vanlig SE ineffektivitet även där...

Äh, skit samma - jag fattar inte själv vad jag bubblar om. :D

_________________
Lasse


26 Jan 2012, 18:42
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: 2 6V6 i klass A
Är det länk till rätt schema? Den där är ju en helt vanlig klass AB PP med katodbias.

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


26 Jan 2012, 19:17
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: 2 6V6 i klass A
Här finns schema på 2X6V6 parallell single ended : http://angela.com/angelasupersingle-end ... oject.aspx

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


26 Jan 2012, 19:56
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 3065
Post Re: 2 6V6 i klass A
Jag får inte fram schemat i länken av nån orsak, men tog förgivet att det handlar om den här.

Image

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


26 Jan 2012, 20:21
Profile

Joined: 09 Jan 2008, 11:55
Posts: 1707
Location: Vadstena
Post Re: 2 6V6 i klass A
Ursäkta om jag förvirrar, kanske lite olika årgångar?
(och jag läser scheman som en vandrande pinne rabblar multiplikationstabellen)

Såg det här:
http://letstalkguild.com/phpBB2/viewtop ... f=9&t=7005

_________________
Lasse


26 Jan 2012, 22:27
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2176
Location: Blekinge
Post Re: 2 6V6 i klass A
Bara en lten tanke. Om det är e mer komplex ton du är ute efter... hade det inte varit trevligt att byta ut ett av slutrören mot en el84a?


26 Jan 2012, 22:41
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: 2 6V6 i klass A
Michael wrote:
Bara en lten tanke. Om det är e mer komplex ton du är ute efter... hade det inte varit trevligt att byta ut ett av slutrören mot en el84a?


1+ på den!
Har en mesa blue angel i min ägo och den har 2X6V6 och 4XEL84 å var på man kan växla mellan enbart 6V6 / EL84:or eller blanda dessa och bland läget låter precis som du säger mer komplex (bättre) eller det bästa av två "värdar", så jag rekomenderar det stark om du Lasse tänker bygga en stärkare av denna typ.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


26 Jan 2012, 23:08
Profile

Joined: 09 Jan 2008, 11:55
Posts: 1707
Location: Vadstena
Post Re: 2 6V6 i klass A
Intressant Owe!
Blir det inte obalans i kraft mellan 4 EL84:or och 2 6V6?
Spelar kanske ingen roll?
Minns att jag inte tyckte det var mer än knappt hörbar skillnad
med olika rör i en annan förstärkare, den där lilla Egnater-stärkaren vad
den nu heter, med balansmöjlighet mellan just EL 84 och 6V6 -
ett par av varje i det fallet. Men, det är ju en annan krets dessutom...

Boogie har jag verkligen ingen koll på. Har bara provat ur-modellen när
den först kom på 70-talet. Testade den hos en stolt Halkan i hans första
affär (= Janne Schaffers "Halkans affär" om nån minns Schaffers debut-LP)
Den lät i alla fall finemang medelst Gibson Les Paul Custom...

Ytterligare en parallell SE som låter mkt mkt bra som jag minns det,
är ju THD Bivalve. Men smakar det så kostar det, he he

_________________
Lasse


27 Jan 2012, 08:32
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 3065
Post Re: 2 6V6 i klass A
Om du är intresserad av att bygga själv så är Dave Hunters "Two stroke" ett alternativ till Gibsonetten. Den har sålts även som kit, men jag vet inte hur det är i dagsläget.
Surfa på nätet så hittar du nog den.

Ursprungligen fanns den i hans bok "handbook for tube amplifiers" eller nåt sånt. En av hans poänger var just att köra olika slutrör.
Den har en bättre tonkontroll än de tidiga Princeton, och switchbar katodbypass-kondingar första rörhalvan, m.m.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


27 Jan 2012, 13:10
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 12 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.