
Gjort en lite annorlunda lösning
Som en del av er vet har jag de sista dagarna slagits en del med ett gammalt lik till DNS 60sp RT. Den har kommit sig bra...å då jag bestämde mig för att sanera den designmässigt,eller vad man skall kalla det,så skrotade jag ursprungsidén a´la Marshall med två parallella kanaler till förmån för att ha en "clean" kanal som då använder 2 gainsteg samt concertinans driver samt att helt resolut använda den andra kanalen(som e den som inte har tremolo samt reverb) till att pressa cleankanalen till gain.
I det endast två ingångar. Clean å...."Oh shit"

.
Nåja. Original tonstackarna i dem här maskinerna e en form av derivat av en passiv James setup. Tremolo kanalen då med en adderad "midpott" på svansen för baspotten mot backen. Kort sagt en form av prescence eller vad man skall kalla det som agerar mid å det hela funkar faktiskt ganska bra.
Den andra tonstacken,den som då sitter original till kanalen som saknar effekterna,e mer som en renodlad James.
I det att jag seriekopplade det hela så lät jag den tonstacken sitta av ren lathet,å ärligt sagt var det i min mening ett rent snilledrag för vad det gett för handen e att tack vare det dB omfång en James har kan man nu styra distbilden tonalt så det e rent löjligt. Kort sagt justerar man tonstacken för cleankanalen till det man vill ha åsså styr man hur man vill att distbilden skall se ut genom den andra....som då matar in i cleankanalens dito.
Var det ger för handen e ett tonalt omfång som e nästan rent löjligt. Det hela har utfallit så bra att jag kommer modda gainkanalens stack att innehålla en "midpott" den med.
Tar upp det som food for thought...å för att detta var en enkel grej som verkligen e användbar.
Hur DNS;en kommer sig? Ptjaaaa...låt mig säga som så att det e rent layout å designmässigt inte mycket kvar av originalet längre å jag kan nog åxå med berått mod säga...att så har nog ingen,eller få,av er hört en DNS yla...
En del tweakande återstår men den kommer sig riktigt bra. Den skäms inte ens för sig redan som den står å e ett jättekliv från det Albin Hagström AB en gång hämtade hem från Italien.

_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.