View unanswered posts | View active topics It is currently 26 Jun 2026, 18:51



Reply to topic  [ 11 posts ] 
Är jag ute och cyklar nu? 
Author Message
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Är jag ute och cyklar nu?
Byggde ju en hörlursförstärkare för ett tag sedan enligt detta recept:
Image

Något som stör mig är hur det smäller till när man bryter strömmen. Min spontana tanke för att lösa problemet är att bara sätta en konding över strömjacket (det som kallas för glättning om jag förstått det rätt?).
Då är frågan bara hur rätt jag är nu eller hur fel jag är med denna idé? :oops:

Men i så fall, vilket värde borde vara bra?
Jag gissar att spänningsmässigt så behöver jag inte bry mig eftersom att den drivs med 12V, men sen då? Räcker det med 10µF eller behöver jag 100µF, och vad skulle ens skillnaden bli?

_________________
David


21 Jan 2012, 11:36
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Är jag ute och cyklar nu?
Ta av dig lurarana innan du stänger av den :evil: :wink: :mrgreen:
Annars får du visa komplett schema med strömförjning och rubbet.

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


21 Jan 2012, 12:31
Profile WWW
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Är jag ute och cyklar nu?
VacuumVoodoo wrote:
Ta av dig lurarana innan du stänger av den :evil: :wink: :mrgreen:

Ja, det är ju det jag får lov att göra i nuläget, fast t.o.m. koppla ur dem för smällen som blir låter tillräckligt stark för att oroa sig för att lurarna kan ta stryk av det.

Quote:
Annars får du visa komplett schema med strömförjning och rubbet.

Alltså, det där är det kompletta schemat. 12V tar man från en eliminator. Jag använder den som jag kör till min ZVex Nano förstärkare. För att stänga av hörlursförstärkaren så drar man bara ur strömmen, men jag kan inte tro att det hade gjort någon skillnad ifall jag skulle ha en on/off-switch..?

_________________
David


21 Jan 2012, 14:23
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Är jag ute och cyklar nu?
En elektrolyt 220uF/25V över (+) och jord. Pss blir det "soft turn off" när du drar ut pluggen till strömförsörjningen.

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


21 Jan 2012, 14:35
Profile WWW
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Är jag ute och cyklar nu?
VacuumVoodoo wrote:
En elektrolyt 220uF/25V över (+) och jord. Pss blir det "soft turn off" när du drar ut pluggen till strömförsörjningen.

Precis vad jag hade hoppats på. Tack så mycket.
Men du, hur vet du vilket värde det ska vara? Som jag frågade i första posten, vad blir det för skillnad?
Jag frågar bara för att jag inte riktigt fattar, inte för att ifrågasätta. :oops:

Edit:
Hade ingen 220µF så jag testade först en på 100µF. Den dämpade smällen till ett pop istället så jag bytte ut den mot en på 470µF och då blir det ingett ljud alls när man stänger av. Dock blir det fortfarande det när man startar den, vilket är synd.

_________________
David


21 Jan 2012, 14:41
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Är jag ute och cyklar nu?
Jag tar reda på hur mycket ström kretsen drar och beräknar kapacitansen så att spänningen över den skall sjunka till hälften på 0.5 sekund efter att matningspänningen frånkopplas.
Om du har smäll även vid tillslag så får man fixa en "soft turn on" funktion.

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


22 Jan 2012, 13:25
Profile WWW
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Är jag ute och cyklar nu?
VacuumVoodoo wrote:
Jag tar reda på hur mycket ström kretsen drar och beräknar kapacitansen så att spänningen över den skall sjunka till hälften på 0.5 sekund efter att matningspänningen frånkopplas.

Tufft. Låter avancerat.

Quote:
Om du har smäll även vid tillslag så får man fixa en "soft turn on" funktion.

Coolt. Lust att dela med dig i hur man gör en sådan? :)

_________________
David


22 Jan 2012, 18:14
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Är jag ute och cyklar nu?
Tänkte att någon annan får chansen att sätta tänderna i den biten :mrgreen:

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


23 Jan 2012, 10:37
Profile WWW
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Är jag ute och cyklar nu?
Synd bara att aktiviteten här på forumet har minskat sedan nyåret känner jag.. :(

_________________
David


23 Jan 2012, 10:48
Profile WWW

Joined: 07 Feb 2008, 19:31
Posts: 199
Location:
Post Re: Är jag ute och cyklar nu?
jag chansar lite!
ta en lika stor konding som parallel kopplas med ett motstånd sätt den i serie med inkommande 12volts matningen.
använd en vrid pot för att hitta lämpligt värde på motståndet
jag hoppas att det blir en soft turn on!

obs! jag kan ha fel har haft det förut :?
samtidigt vill jag kolla om ljudbojs polisen/erna är vakna så här dags :lol: :lol: :wink:
utifall jag är ute och cyklar!!!!

annars går det ju att snika på nåt schema på motsvarande utan popp vid av/påslag


//Janne


24 Jan 2012, 00:00
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Är jag ute och cyklar nu?
Är det någon som kan konfirmera ifall Janne har rätt?
Och i så fall, på en höft, hur stort motstånd?

_________________
David


26 Jan 2012, 17:06
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 11 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.