Ljudbojen.com
https://ljudbojen.com/

Bygget av min IRATUS - studio video
https://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=68555
Page 1 of 2

Author:  farbrortäpp [ 26 Jan 2012, 09:59 ]
Post subject:  Bygget av min IRATUS - studio video

Hej!

Skall äntligen försöka få ihop en ny stärkare.
Har lite nya ideér som måste testas :wink:

Meningen är att denna skall låta argare än den Chameleon jag byggde förut.
...IRATUS...har jag döpt den till :evil:

Den skall inte låta som nån MESA etc. utan jag kör mitt eget race 8)

Liten video där de spelar på denna skapelse
http://www.youtube.com/watch?v=YRBgFojgJ3s&feature=player_detailpage

Har börjat löda lite
Image

mvh/Hasse

Author:  Izzy [ 26 Jan 2012, 12:00 ]
Post subject:  Re: Påbörjat bygge "IRATUS"

Jag känner mig som en elefant i porslinsbutik när jag ser det där :oops: Har du gjort kortet innan du testat kretsen!? Att du har bra koll på komplexa kretsar vet jag ju, men att därfirån rita kortet... impad :shock:
Ska bli spännande följa!
/Gunnar

Author:  farbrortäpp [ 26 Jan 2012, 12:33 ]
Post subject:  Re: Påbörjat bygge "IRATUS"

Izzy wrote:
Jag känner mig som en elefant i porslinsbutik när jag ser det där :oops: Har du gjort kortet innan du testat kretsen!? Att du har bra koll på komplexa kretsar vet jag ju, men att därfirån rita kortet... impad :shock:
Ska bli spännande följa!
/Gunnar


Haha...

Jo jag ritade kortet utan att testat allt men en del av kretsen finns inte med på kortet utan den byggs upp kring pottarna.

Jag är lite orolig i detta kort då jag flyttat runt lite prylar för att få plats med den utgångstoroid jag köpt av Alex....
Lite tur krävs för att det inte skall bli oscillation/jordfel.

Om kortet funkar skall jag äntligen också bygga min första high-gain Marshall.
...kortet är lite alltiallo i grunddesign.

mvh/Hasse

Author:  VacuumVoodoo [ 26 Jan 2012, 13:20 ]
Post subject:  Re: Påbörjat bygge "IRATUS"

farbrortäpp wrote:
Jag är lite orolig i detta kort då jag flyttat runt lite prylar för att få plats med den utgångstoroid jag köpt av Alex....

Du har väl inte tänkt skruva fast kortet i denna drygt 3 kilo tunga kopparbagel med järnfyllning? :shock: :?

Author:  farbrortäpp [ 26 Jan 2012, 13:40 ]
Post subject:  Re: Påbörjat bygge "IRATUS"

VacuumVoodoo wrote:
farbrortäpp wrote:
Jag är lite orolig i detta kort då jag flyttat runt lite prylar för att få plats med den utgångstoroid jag köpt av Alex....

Du har väl inte tänkt skruva fast kortet i denna drygt 3 kilo tunga kopparbagel med järnfyllning? :shock: :?


...varför inte :lol:
...nejdå...men jag fick ändra min grunddesign för att få rören närmare framkant. Detta för att den runda ut-trafon inte skall komma för nära ingångsstegen.

Author:  Björbojanne [ 26 Jan 2012, 19:00 ]
Post subject:  Re: Påbörjat bygge "IRATUS"

"VA ROLE" äntligen lite Förstärkar porr :)
nu blir man nyfiken som en "gammel käring" :wink:
blir det toroid trafo för hela slanten eller bara UT´n?
har du lust att berätta lite mer hasse?
kan du få den elakare :evil: :evil: :evil: än camel´n tror du!
man är ju nyfiken av sig :roll:
skulle va intressant att få veta hur du tänker!
4 steg, 5 steg, 6 steg :roll: anod/katod driven tonstack,kanal antal,
variabel pre eq dist, Variabla filter mellan stegen switchbar fitrering i försteg/slutsteg,JFET boost,Cameronsk Diodklippning,
motordrivna potar ,MIDI! och kaffebryggar option HUA!!! nu bar det iväg mä Fantasin igen :roll: :wink:

//Janne

Author:  emaushenric [ 26 Jan 2012, 22:36 ]
Post subject:  Re: Påbörjat bygge "IRATUS"

Ser oerhört snyggt ut, precis som det alltid gör i dina apparater Hasse!
Ser fram emot att testa denna!

Kommer denna att vara mer "öppen" än kamelen?

Har lite nya grejer du ska få höra vid tillfälle också! 8)

Author:  farbrortäpp [ 26 Jan 2012, 23:42 ]
Post subject:  Re: Påbörjat bygge "IRATUS"

Björbojanne wrote:
"VA ROLE" äntligen lite Förstärkar porr :)
nu blir man nyfiken som en "gammel käring" :wink:
blir det toroid trafo för hela slanten eller bara UT´n?
har du lust att berätta lite mer hasse?
kan du få den elakare :evil: :evil: :evil: än camel´n tror du!
man är ju nyfiken av sig :roll:
skulle va intressant att få veta hur du tänker!
4 steg, 5 steg, 6 steg :roll: anod/katod driven tonstack,kanal antal,
variabel pre eq dist, Variabla filter mellan stegen switchbar fitrering i försteg/slutsteg,JFET boost,Cameronsk Diodklippning,
motordrivna potar ,MIDI! och kaffebryggar option HUA!!! nu bar det iväg mä Fantasin igen :roll: :wink:
//Janne


Bra med fantasi :wink:

Blir bara toroider samt 5 gainsteg...ingen katodföljare...inga dioder...

Author:  farbrortäpp [ 26 Jan 2012, 23:48 ]
Post subject:  Re: Påbörjat bygge "IRATUS"

emaushenric wrote:
Kommer denna att vara mer "öppen" än kamelen?


Beror på vilken Kamelversion man testat...men öppen är inte mitt signum :lol: :lol:

mvh/Hasse

Author:  emaushenric [ 26 Jan 2012, 23:50 ]
Post subject:  Re: Påbörjat bygge "IRATUS"

farbrortäpp wrote:

Blir bara toroider samt 5 gainsteg...ingen katodföljare...inga dioder...


Sitter och och bygger en 5 stegare just nu jag med, utan katodföljare och utan dioder :)

Author:  farbrortäpp [ 27 Jan 2012, 14:23 ]
Post subject:  Re: Påbörjat bygge "IRATUS"

Kort på världens bästa nättrafo....den till vänster...

Utisen skall upp till bevis...

Båda dessa har Alex ordnat fram :wink:

Image

Author:  Amp Healer [ 27 Jan 2012, 15:11 ]
Post subject:  Re: Påbörjat bygge "IRATUS"

Ser spännade ut Hasse!
Använder du mycke dubbelpottar eller har du två tader med pottar o tåtar ner till kortet?

Author:  farbrortäpp [ 27 Jan 2012, 15:23 ]
Post subject:  Re: Påbörjat bygge "IRATUS"

Amp Healer wrote:
Ser spännade ut Hasse!
Använder du mycke dubbelpottar eller har du två tader med pottar o tåtar ner till kortet?


Det som är spännande är om kortet kommer att funka...inte helt nöjd med layouten :evil:

2 rader med potatisar
Image

Author:  Björbojanne [ 27 Jan 2012, 22:13 ]
Post subject:  Re: Påbörjat bygge "IRATUS"

Hasse!
Du har skit på linsen :wink:

/janne

Author:  farbrortäpp [ 27 Jan 2012, 23:58 ]
Post subject:  Re: Påbörjat bygge "IRATUS"

Björbojanne wrote:
Hasse!
Du har skit på linsen :wink:
/janne


nja...bakom pannbenet kanske :cry:
...sen så är linsen på mobilen lite repig...men hä dug :wink:

Author:  nilo [ 28 Jan 2012, 00:28 ]
Post subject:  Re: Påbörjat bygge "IRATUS"

farbrortäpp wrote:
Amp Healer wrote:
Ser spännade ut Hasse!
Använder du mycke dubbelpottar eller har du två tader med pottar o tåtar ner till kortet?


Det som är spännande är om kortet kommer att funka...inte helt nöjd med layouten :evil:

2 rader med potatisar
Image

Sjukt snygg frontpanel måste jag säga! :)

Author:  farbrortäpp [ 30 Jan 2012, 09:29 ]
Post subject:  Re: Påbörjat bygge "IRATUS"

Nästan klar med kortet....dags att borra chassit...
Image

Author:  busse [ 30 Jan 2012, 10:31 ]
Post subject:  Re: Påbörjat bygge "IRATUS"

Klart imponerad, det ser ju ut som "köpes" som man säger i Norrbotten.

Author:  VacuumVoodoo [ 30 Jan 2012, 10:35 ]
Post subject:  Re: Påbörjat bygge "IRATUS"

Alla dessa optokopplare :shock: .....larmcentral? telefonväxel? styrkort till självspelande trumset?

Author:  farbrortäpp [ 30 Jan 2012, 11:08 ]
Post subject:  Re: Påbörjat bygge "IRATUS"

VacuumVoodoo wrote:
Alla dessa optokopplare :shock: .....larmcentral? telefonväxel? styrkort till självspelande trumset?

.....eller en helt vanlig 3-kanals förstärkare... :roll:
vart ju bara 22st....finns funktionalitet för 6 till :wink:

Author:  farbrortäpp [ 30 Jan 2012, 11:12 ]
Post subject:  Re: Påbörjat bygge "IRATUS"

busse wrote:
Klart imponerad, det ser ju ut som "köpes" som man säger i Norrbotten.


"Köpes" känslan är något jag gillar....det kostar lite mer men har man brist på intelligens så :cry:
...men det kan fortfarande vara åt HE...ej testat än...

Author:  busse [ 31 Jan 2012, 09:49 ]
Post subject:  Re: Påbörjat bygge "IRATUS"

Quote:
"Köpes" känslan är något jag gillar....det kostar lite mer men har man brist på intelligens så
...men det kan fortfarande vara åt HE...ej testat än...


Varken brist på intellligens eller mod kan du ju lida av då man ger sig på ett sånt där bygge. Som sagt impad!!!!

Author:  farbrortäpp [ 31 Jan 2012, 10:39 ]
Post subject:  Re: Påbörjat bygge "IRATUS"

busse wrote:
Quote:
"Köpes" känslan är något jag gillar....det kostar lite mer men har man brist på intelligens så
...men det kan fortfarande vara åt HE...ej testat än...


Varken brist på intellligens eller mod kan du ju lida av då man ger sig på ett sånt där bygge. Som sagt impad!!!!


Tack...men man skall nog vara lite korkad iallfall :wink:

Author:  farbrortäpp [ 20 Feb 2012, 09:59 ]
Post subject:  Re: Påbörjat bygge "IRATUS"

Då låter den.....hur låter den då?
Det är den mest brutala skapelse jag byggt....ljudklipp på detta forum vore direkt opassande :lol:

En liten insida....
Image

Fler bilder på http://www.facebook.com/tappamps
mvh/Hasse

Author:  Racing [ 20 Feb 2012, 12:15 ]
Post subject:  Re: Påbörjat bygge "IRATUS"

Snyggt e re iaf.

En fråga som jag inte tror e ställd,vad skall den göra? Vad eftersträvar du i musiktyp å tonbild?

Author:  VacuumVoodoo [ 20 Feb 2012, 13:06 ]
Post subject:  Re: Påbörjat bygge "IRATUS"

Ljudklipp av Hasses tidigare skapelser fick mig associera till bilden av svavelosande påtänd predikant på toppen av en lavaspyende vulkan....så om den här skall vara värre så må era gudar vara med er :mrgreen:

Author:  Custom Sam [ 20 Feb 2012, 22:10 ]
Post subject:  Re: Påbörjat bygge "IRATUS"

Ser inte brutalt ut, snarare väldigt snyggt och strukturerat... Men det låter säkert helt annat :wink:

De där bäscha optokopplarna du använder, vad är det för några? (Jag förmodar att det är det?)

Author:  farbrortäpp [ 20 Feb 2012, 22:40 ]
Post subject:  Re: Påbörjat bygge "IRATUS"

Racing wrote:
Snyggt e re iaf.

Tackar

Racing wrote:
En fråga som jag inte tror e ställd,vad skall den göra? Vad eftersträvar du i musiktyp å tonbild?

Ljud upplevs och beskrivs så olika så det törs jag inte diskutera....
...men mycke dist,
mycke ton utan äckligt fräs i,
ruskigt tight anslag...och då inte något högmiddat diskantigt anslag,
feta morriga/komplexa ackord som aldrig dör ut... med strängseparation förstås...

...låter ju inte klokt men det vart mitt svar :mrgreen:
/Hasse

Author:  farbrortäpp [ 20 Feb 2012, 22:43 ]
Post subject:  Re: Påbörjat bygge "IRATUS"

Custom Sam wrote:
Ser inte brutalt ut, snarare väldigt snyggt och strukturerat... Men det låter säkert helt annat :wink:

De där bäscha optokopplarna du använder, vad är det för några? (Jag förmodar att det är det?)


H11F1....finns på Mouser nu
...det var Alexs som tipsade om dem....såg sen att de sitter både lite här och där i olika förstärkare.
/Hasse

Author:  emaushenric [ 20 Feb 2012, 23:00 ]
Post subject:  Re: Påbörjat bygge "IRATUS"

Måste testa den där Hasse!
Låter med största sannolikhet mumma till metal :P
Får höras av framöver!

Page 1 of 2 All times are UTC + 1 hour [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/