View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Jun 2026, 14:53

Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Dynacord Eminent uppfräschning/moddning 
Author Message

Post Dynacord Eminent uppfräschning/moddning
Hejsan!

Har en Dynacord Eminent ståendes, som ja har gjort iordning lite för ett bra tag sedan. Bytt strömmbrytare och lite andra delar som inte funkade.
Var ett tag sedan jag testade den, men har för mig att säkringen gick sist, kanske va för att ja brännde på rätt rejält (hög volym)

Vill ha nått å pilla på i mellandagarna, så jag tänkte beställa lite komponenter så ja får dom före jul.
Vad brukar man behöva byta på dessa gamla pjäser? Elektrolyterna behöver väl bytas antar jag? Hörde talas om nån germaniumdiod i bias kretsen och ser den på schemat, E75C40 som brukade krångla, vad ska ja byta ut den mot?

Om nån har några förbättringar eller mods som tror skulle göra den bättre så skulle ja blir glader!
Jag är ingen Highgain pöjk alls, mer tvärtom, rock n roll, Hellacopters , Dundertåget sound...

Skulle bli glad för lite guidning, vill lära mig

Last edited by emlon on 15 Dec 2011, 15:36, edited 1 time in total.

15 Dec 2011, 14:48
Profile

Post Re: Dynacord Eminent uppfräschning/moddning
En bra början är att ta reda på vilken modell du har, vad jag kan se så finns det sex modeller av Eminent:
http://www.webphix.com/schematic%20heav ... inbin.html

Sen är byta E-kondingar i äldre pjäser alltid en bra ide' och av dom jag har varit inne i, så är det lämpligt att bygga om ingångarna, då dessa är mer instrument ingångar än gitarr ingångar.

15 Dec 2011, 15:35
Profile

En sådan http://www.albertkreuzer.com/pics/el/em ... nent20.jpg

3 instrument ingångar 2 mick och en echo

Måste va detta http://www.webphix.com/schematic%20heav ... minent.pdf

Jag har ett annat schema jag, som är ritat av han Albert Kreuzer liggandes hemma, lr de kanske är samma, bara att han har ritat de själv. Ska kolla när jag kommer hem

Kan ju göra två lite olika gitarr kanaler, så man har lite valmöjlighet och märker vad skillnaden blir i kretsen/soundet

Hur optimerar jag den för gitarr då?

15 Dec 2011, 16:19
Profile

E75C40 är nog (kolla om det är en platt silverfärgad sak med 4 anslutningar) en selenlikriktare med max 75V DC ut och 40uF som max glättningskonding efter sej. Att bara ersätta den med en diod (eller en diodbrygga) kan funka. Bara se till att du kan reglera biasspänningen.

/R

15 Dec 2011, 17:17
Profile

Ballz wrote:
E75C40 är nog (kolla om det är en platt silverfärgad sak med 4 anslutningar) en selenlikriktare med max 75V DC ut och 40uF som max glättningskonding efter sej. Att bara ersätta den med en diod (eller en diodbrygga) kan funka. Bara se till att du kan reglera biasspänningen.
/R

Okej, på schemtic heaven schemat stod de E80C20, men de är kanske styggt nära samma sak som E75C40. Ska kolla va de sitter i min ikväll!
Men denna behöver jag kanske inte byta om de funkar som de ska å reglera biasen lr? är de lika bra å byta ändå? Har för mig att jag läste de nånstans här på bojen.. Ska försöka hitta tråden

15 Dec 2011, 17:38
Profile

Får väl kolla på lite gammla scheman, på 2 x el34 stärkare, typ Orange, Marshall och se om det är nått man kan hämta därifrån.
Typ vilket värde på den stora Filterkondensatorburken jag ska ha osv..

Tipsa mig gärna!

15 Dec 2011, 17:41
Profile

emlon wrote:
Får väl kolla på lite gammla scheman, på 2 x el34 stärkare, typ Orange, Marshall och se om det är nått man kan hämta därifrån.

Tipsa mig gärna!

Varför inte följa originalschemat? Eminent är en välkonstruerad förstärkare som låter bra i friskt originalutförande.
Det är ju begränsat med utrymme för större kondensatorer och kretskortet begränsar moddningmöjligheterna.
Man skulle kanske önska att ingångsstegen jobbade på vanligt sätt med katodbias, men att göra om till det torde kräva en del karvande i kretskortet.

Schemat i länken ovan är det rätta till den första Eminenten, som är helt i plåt. Kommande varianter har mer eller mindre plast utvändigt.
Elfa har passande F&T kondensatorburkar som ersättning för dubbelburken.

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm

15 Dec 2011, 18:10
Profile WWW

Sustain wrote:
emlon wrote:

Tipsa mig gärna!

Varför inte följa originalschemat? Eminent är en välkonstruerad förstärkare som låter bra i friskt originalutförande.
Det är ju begränsat med utrymme för större kondensatorer och kretskortet begränsar moddningmöjligheterna.
Man skulle kanske önska att ingångsstegen jobbade på vanligt sätt med katodbias, men att göra om till det torde kräva en del karvande i kretskortet.

Schemat i länken ovan är det rätta till den första Eminenten, som är helt i plåt. Kommande varianter har mer eller mindre plast utvändigt.
Elfa har passande F&T kondensatorburkar som ersättning för dubbelburken.

Okej, tack! Ja denna är helt i plåt

Vill inte ändra för mycket såklart, inte såga sönder hela kretskortet!
Tänkte mer om de va några värden här å där som gör de mer till en gitarrförstärkare.. Lr nån enklare modd

Den är ju inte helt orginal och ganska schletet skick.. Inte orginal switch utbytt pilot light osv..

15 Dec 2011, 18:31
Profile

Nu funkar den igen. Va lite glapp i ena säkringshållaren så den fick ingen högspänning. Men nu är de fixat!

Blir beställning av lite prylar imorgon. Elektrolyter osv.

19 Dec 2011, 01:33
Profile

Kan korta nämna för dig att det att bygga om en ingångskanal till "normal" ingångsimpedans för gitarrbruk samt bias e en MYCKET enkel historia.
Om du kikar i min tråd om samma stärkare så står vad du behöver veta om du e hugad. Att även om man vill behålla maskinen original göra om en av ingångarna till "gitarr ingång" med moderna värden därför e plättlätt.
Det enda du eg behöver förändra e att "isolera" pol 8 för ingångstrioden genom att som Sixten e inne på ovan skrapa brott i kortet kring polen med en mejsel eller liknande.(Rent konkret skrapar du två små streck,vilket kommer isolera pol8 ). Du behöver inte demontera något som helst,e bara att vända stärkarn uppåner så kommer du åt allt du behöver. Löda därefter katodresistor samt avkoppling av "choice" (i mitt fall använde jag 2.7k Ohm samt en 25V/22uF)mot just jordplan från pol 8 så e saken biff å skillnaden mot att lira på den mot originalet e milt sagt påtaglig.
Om du adderar en liten elektrolyt så kom ihåg att dessa e polaritetskänsliga. Dvs det e viktigt att lytens plussida hamnar mot röret.

Iom att du gör dig av med R3 skall ingångssignalen nu ledas in i det tomma hålet som vätter mot röret där du tagit bort C3.
Att i samma veva borra väck nitarna till iaf den ingång man nu väljer som "gitarr" dito å ersätta den DIN kontakten med ett vanligt brytande 6.3mm/ 1/4" telejack e väl att rekommendera i sammanhanget. DIN ingångarna brukar åxå vara mkt slitna å skapa glapp å skit efter 50år iaf...

Ett annat tips e att du byter ut katodresistorn på katodynen,R52 på schemat,mot en ngt större. Jag använde en 3.3k istället vilket ger en ganska påtagligt avrundning av ljudbilden.
Det fina med den typen av moddar e ju att de e enkla att återställa om man önskar.

FWIW...
Jag har använt "Instr 1" som ingång. På signalen har jag lagt en 68k resistor i serie med gallret(pol 7 på röret.)
R3 har jag lödat loss å likaså R5. I position R5 har jag så satt den 1M resistorn jag sparat. Detta ger en mer normal ingångsimpedans för gitarrsignal. Adderandet av katodresistorn sen (pol 8 på röret-där man som sagt skrapar den fri från kretskortets jordplan(enkelt att löda igen om man vill längre fram))ger skillnaden i bias mellan gallrets referens samt katoden på själva röret.(alltså innan resistorn mot jord). Sen har jag som sagt avkopplat katodresistorn med en liten elektrolyt på 22uF samt 25volt.

Om du vill få ännu mer drag i kretsen för gitarrbruk så kan du ersätta C11 med en liten lyt den med. I mitt fall satte jag 2.2uF,å det gjorde jag över katodresistor R38 med. Samtliga dessa små moddar e alltså enkla att förändra tillbaka men gör en MYCKET stor skillnad i hur förstärkaren reagerar mot en gitarr.

Som Sixten säger jag att dessa maskiner dels e mkt väldesignade å dels mkt välbyggda.

Var medveten om att en ev mod på C11 samt ytterligare en kondensator i para över R38 kommer påverka mängden förstärkning/gain för BÅDE "Instr 1" samt "Instr 2".
Om du sedan väljer att mjuka till tonen i den lite genom att ändra värdet för R52 kommer detta påverka HELA förstärkarens ljudbild. Något jag personligen tycker e vaket då den knappast kommer användas för sång mer...

Dessa små förändringar ger dig totalt sett en BETYDLIGT mer gitarrorienterad stärkare med betydligt mer "morr" än innan. Disten den skapar med dessa värdena på full patte skulle jag likna vid ngt tightare men samma mängd som en 50W JMP som går för fullt,bara det att i Eminentens fall skapas mer av den i pre-ampen.
Låter gutt gör det iaf....

Jag kommer ju bygga om min egen helt. Till den grad att det i princip blir hardparten´a jag använder. Ngt jag gissar att du kommer reagera på är:
1/Disten kommer bli "grötig" i botten. Detta av flertalet orsaker. Kan iofs hanteras genom att se över värdena för bla div signalkondningar,men även setupen på anod/katod för resp triod. Oavsett e det hela enkelt avhjälpt genom att du bara rattar ur botten med baskontrollen...

2/Tonstacken i dem,som e av Baxandall typ,har värden som inte e direkt riktade mot att arbeta med "mittpunkt" i gitarrfrekvenser. Ngt du nog får leva med om du inte vill bygga om mer radikalt. Ganska naturligt då förstärkaren e lite av en dåtidens PA variant skulle man kunna säga.

Det sannolika scenariot e att du kommer ställa diskant närmast på fullt åsså smyga på med bas mkt mkt försiktigt i det att du avväger hur mkt botten din cab orkar med.(För att relatera det hela rent praktiskt.)
Saken e iaf den att den där Emintenten med dessa små,å fullständigt reversibla,moddar kommer tilltala dig BRA mycket mer än hur de låter orörda. Som att vända på en hand ungefär.

Ett par andra tips av annan karaktär i sammanhanget e att de likriktare som talas om längre upp e INTE selen utan germanium. Dessa bör mkt riktigt bytas de med.
Image
(Den svarta precis framför EM84 pipan. Det sitter två sådana. Dels i kretsen till EM84 röret å dels i bias kretsen. Helt vanliga N4007 räcker länge(å e tom overkill))

Skärmgallermotstånden,R66 samt R67,kan vara ide att byta mot 3-5W å 1k Ohm. Ger längre livslängd på rören bla.

Pol 1 samt pol 8 e sammankopplade mot jord för EL34;or. Att installera ett 3-5W 1 Ohms (återigen overkill...) mot jord ger dig en enkel punkt att mäta bias på. Spänningsfallet över motståndet e direkt översättbart från mV till mA enl Ohms 1a lag.
Poängen e att en Eminent till skillnad mot de allra flesta andra förstärkare har individuellt ställbar bias för vart å ett av slutrören.
Värt att nämna e att den "stora" dubbelyten om 32+32uF har en kabel från sitt chassie till jordpunkterna på röret INNAN de när chassieplåten. I mitt fall la jag bara den kabeln på chassiesidan av 1 Ohms motstånden. Verkar fungera alldeles utmärkt FWIW.

19 Dec 2011, 02:46
Profile

Uhhj, tack Racing!! Precis de här ville jag veta, så jag kan experimentera lite

Blir till å beställa lite komponenter sedan, tänkte byta ut alla elektrolyter och så blire lite exprimenterings komponenter

19 Dec 2011, 11:47
Profile

Nu har jag begränsad erfarenhet milt sagt men jag gjorde ju ett liknande påhopp helt nyligen på ett Dynacord Twen. Om det var ngt som var uppenbart var det att original Wima kondningarna från tiden milt sagt läckte samt åt gain.

Inte bara det,utan en såpass gammal förstärkare SKALL förses med nya elektrolyter å det kan tom,beroende på tycke å smak,vara intressant att öka mängden kapacitans aldrig så lite. Framför allt om tanken e att förstärkaren skall alstra mer dist.

Nu e ju detta till stor grad en avvägning för de allra flesta antar jag,å det e väl långt ifrån alla som går så hårt fram som jag har för avsikt med min Eminent iom att maskinen ändå e gammal å av en del iaf betraktas som "vintage".
Personligen ser jag den till en grad som en form av mkt mkt högkvalitativ byggsats ung.

Det förändrar inte att den e tillverkad i en tid före Hendrix, Sabbath mfl kom med sin "helvetes musik",varför många av de här stärkarna inte e designade eller tänkta att vika sig å skapa distortion som vi ser det.
Något som inte brukar vara världens ände att få till. Som du säkert märkt sitter det en halv myriad med förstegspipor i en Eminent,å de e om de fortfarande e gamla Telefunken bra skit i min bok. Inte för att de i sig kanske låter så annorlunda utan snarast för att de i likhet med allt annat du hittar i en gammal Eminent håller mkt mkt hög kvalitet.

Lytar samt signalkondensatorer står dock till reson att de har gjort sitt efter 50+ år. Lytar e väl vad det e(har hänt att jag bytt dem efter 2-3 år av tung daglig användning av förstärkare),medans signalkondningar handlar mkt om tycke å smak antar jag. Personligen tycker jag inte det e jätteskillnader dem olika fabrikaten emellan.(Så länge vi nu talar polyester,polypropylen osv)
Däremot kan det vara ide att titta över vissa signalkondensatorers kapacitans om du framgent avser att enbart använda förstärkaren för gitarrbruk. Vissa av dem i respektive krets e meningslöst stora med gitarrmått mätt.
Samma med den generella setupen samt innehållet i Baxandall kretsen för den kanalen du väljer att modda. Om du laddar ner Tonestack calculator från Duncan amps å klickar på "James" (som i James Baxandall) å använder dig av de värden som kommmer upp till en början så e det BRA mkt mer gitarrorienterat än den nuvarande lösningen.
Var åxå medveten om att Dynacordens Baxandall "flyter" samt e försedd med feedback/motkoppling,vilket exemplet i TSC inte är.

Vill du sen skapa en kanal till med ännu mera gain tillgängligt(läs-distortion) så har du ju som sagt trioder nog över.

I mitt fall har jag för tanke att tappa samt stabba spänning för att relästyra kalaset. Får se var det slutar,men som sagt trioder finns det så det räcker å blir över.

Å jag säger det igen,detta e MYCKET kompakta å väldesignade rörförstärkare. Inte tu tal om saken.

19 Dec 2011, 12:47
Profile

Okej, tar å byter elektrolyterna nu först iaf, och beställer de komponenter du föreslog för moddningen.
Tänker montera de i steg så jag märker om de blir nån skillnad!

Va tror du om dessa gammla bias pottarna då.. ska man lite på dom?

Sitter Telefunken EL34 i den iaf, och philips gz34 samt Ecc83: dynacord, telefunken och Telam

Nu skare bli nått av denna stärkaren!

Va tror du om spänningsfiltrerings elektrolyterna? ska ja köra på 32+32 och 16, 16, 16 lr ska ja öka? Va händer om jag ökar kapacitansen på dessa?

19 Dec 2011, 23:44
Profile

Vad som kan hända e att du upplever stärkaren som lite mer "stiff". Dvs att den inte fjädrar på samma sätt i tonen om du installerar mer total kapacitans. Vidare kan det såvitt jag vet skapa oscillation i värsta fall.
Jag lappa dit lite nya filterlytar idag å tog vanliga radiella om 47uF som jag la istället för den där silverfärgade jättepottan som sitter med polerna ut mot trafona.
Sen la jag 15+15+15. Tyckte nog den största skillnaden var i att jag fick mer botten. Inte nödvändigtvis så mkt fastare. Jag kopplade sedan om Baxandall setupen till en utan feedback,a´la som du ser den i TSC. Funkade sådär får jag säga. Ngt e vajsing för det funkar hur bra som helst på baspotten medan treble vill ge en massa missljud å skit vid högre utslag. Får kolla potten im.

Som jag skriver ovan ger moddarna resultat. Gör inget misstag. Skillnaden mot en original Eminent e mkt mkt stor å väldigt påtaglig,å det utan att du vid längre utslag med volympotten tappar ngt speciellt av Dynans karaktär.

Däremot har jag idag labbat en del med min å tycker inte riktigt jag hittar fram i snårskogen. Förstå mig rätt för den låter MIL bättre än originalet men som en av dem som nu labbar å bygger stärkare mer eller mindre på löpande band fn,som amatör,så e kontentan att jag förväntar mig mer. Mkt mer rent av.

Rent distortionsmässigt e den med på banan,men den e i mitt tycke för mkt "grå,grå,grå,grågrå" mot vad jag VET att där skall finnas i den. Den naturliga lösningen e naturligtvis att lattja runt lite med anod å katodmotstånd samt avkoppling,men jag skall som första steg löda om hela maskin. Det e ett som e säkert.
Som du kanske vet modda jag levande skiten ur en Dyna Twen härom veckan å den e allt Eminenten inte e än så länge. Den låter som jag påpekar på annan plats "gammal",å mkt av det sitter säkert i combon som cabben e byggd som. Dvs träslag samt hur det e sammanfogat mm. Men...där e ngt annat som skiljer åxå å det e hur den håller ihop under last. Man kan "justera bort sig" i Twen;en..appselut,men samtidigt e det så att om man balanserar Baxandall stacken mot volym resp gainvredet så kan man få den att låta inget kort på rent lysande på full mutter. Disten känns..."lagom" samlad (som sagt supertight e den inte...det går knappast ihop med att den låter "gammalt"),den har mkt attityd å väldigt mkt egen karaktär.
Där e jag inte med Eminenten än.
Å andra sidan..när man nu avverkar stärkare på stärkare...dels kan man inte allt,men framför allt...iom att man gör jobben själv så blir man tvivellöst bortskämd.
Men ja. Eminenten SKALL tamigfan mer. Inget att snacka om en gång,å jag kommer som sagt "go balls to the wall" med min så nån form av resultat SKALL där fram å i det att jag hittar "det" tids nog delar jag givetvis hellre än gärna med mig.

Men moddarna som jag angett ovan fungerar. Tro inget annat,men..den skall kunna mer. Prylarna osv som sitter i e såpass bra skit att den utan tvivel när de e färdigt skall låta "dyrt",å det gör den inte än.
Men...det kommer tids nog. :wink:

20 Dec 2011, 00:01
Profile

Fö.
Bias pottarna kan du lugnt använda som jag ser det. Upplösningen på dem e lite känslig,men totalt sett fungerar den kretsen alldeles utmärkt. Se bara till att fixa det med dioden,om det inte redan e gjort.

20 Dec 2011, 00:04
Profile

Va har du för "ljudideal" då? Svårt å förklara sådant med ord :D
Kanske ska öka upp den där 32 kannan då till lite högre, typ 50+50 lite mer stiff gör nog inget!

Ska lägga en beställning på tube town nu tänkte jag!

20 Dec 2011, 00:31
Profile

Jag skall vara knepig å säga att när jag mekar ljud varierar det. Det som aldrig varit min grej,iaf inte så långt,e metal dist i måtto av 5150mm.

Däremot e jag stor fan av lite varianter av tex tidiga JMP,JTM osv. Det gillar jag. Fender...ptja..om man snackar cleant,så javisst.
För det första gillar jag stärkare som e gitarrkänsliga. Man skall verkligen märka att man tex byter från en pålle med PAF till en halvacke med P90.
När man byter gitarr skall det nästan vara; "WOW! Va fan hände nu?"

Har ju gjort ett gäng vid det här laget å om man ser till hur de olika kanalerna sett ut har det varit crunchat till distortionsmängd a´la JCM800 kanske. Gjorde ju vid en gammal Peavey Triumph halvt nyligen som jag byggde om MYCKET kraftigt å då den e 3 kanalig så e det nog till dags dato den förstärkare jag smitt ihop som haft mest dist tillgängligt. Den "värsta" kanalen har jag aldrig använt(Ultra som den heter). Inget fel på hur den låter men jag spelar inte den formen av musik.

De förstärkare jag tyckt bäst om? Mmm...summan av lasterna e konstant,mao har det varierat-å då med olika infallsvinklar. För ett antal år sen vart det den kinesiska "30 wattare" jag gjorde vid som serie sett för D-drop. Såldes ju ett antal å den har 2 kanaler. Dels en clean men mer användbart då en leadkanal jag skulle klassa som "klassisk rock". Voicad därefter. Mkt likheter med just en JTM45 i min mening,om man nu skall våga sig på att jmfr med nått. En av anledningarna till att jag gillade den var/är att det var mkt krut å ton för pengarna. Alla förstärkare behöver i min mening inte kosta 15 000 för att ha merit.

Sen e en annan jag gjorde som jag gillar mkt starkt den gamle "Brödrosten". En gammal LM Eriksson där jag i princip gick fritt efter huvudet. Det jag återanvände från ursprunget var nättrafon,chassiet samt rattarna. En "krävande" förstärkare då du inte kan gömma dig i den. Mkt attack mkt attityd. Tänk dig,inte bara den vanliga patetiska jmfrls nu,en sen 60 tals plexi i hur den fjädrar fast mycker mer attack å närvaro. Men fan vet om inte Rosten fjädrar ännu mer.? Åsså med mer tillgänglig gain/dist då den arbetar över 3 steg. Men..mängden distortion blir aldrig fel eller "löjlig" som tex i en Rectifier eller liknande. Tänkt dig musik typ tidiga 90 tals DAD. Dvs klassiskt gung i modern tappning. Mkt P90 osv.

Jag gillar generellt stärkare med ett ganska "öppet" ljud. Dynamik e viktigt. Mängden gain vi använder i bandet e ju begränsat iom att vi e 2 gitarrister,å detta har många ggr återspeglats i hur mkt gain maskinerna jag smäcker ihop har. Voicingen e oftast "rocknroll" aktig å med det menar jag att den löser att vråla ut "AC/DC" liknande sound(som ju e mer volym å attityd än distortion) till att knaaaaaaaaappt lösa tidig Ozzy kanske. I vissa fall som sagt kompletterat med en snällare cleankanal som isf går ifrån just clean...till crunch. Som i bluesrock crunch.

De senaste två som känns mer eller mindre klara e "Lilla grå" samt "The Dynacord that satan rejected"(Twen;en). Två stärkare så olika de kan bli närmast nog. Lilla grå med en attack så stark att det nästan hoppar ut toner ur cabben innan du träffat strängarna. Även om den för att vara mig e kapabel till löjliga mängder gain så faller den aldrig sönder i ljudbild. Mkt sträng med i bilden oavsett...

Twen;en så...e totala motsatsen. Som sagt,den låter "gammal" å klarar inte bråkdelen av distortionen som lilla grå gör. Men,den har med sig en attack å attityd där man använder den för lite äldre musik vs lilla grå. Lite sävlig,väldig värme å...mm.."pålitlig". Den känns liksom som den inte gjort annat än svarat på vad alla korkade gitarrister har fått den att genomgå de sista 50+ åren....om du hajar. Den e som hand i handske för att lira tungt crunchat i halsläge när man vill ha gött häng när man lirar blues eller bluesrock.
Man KAN dra den till "80 tals metal",men det e då rakt inte dess hemvist.

Vilken jag tycker bäst om fn? Ingen av dem. De går som sagt nämligen inte att jmfr.

Men attacken å näsan samt attityden i lilla grå kommer vi aldrig att lösa med våra Eminenter. De har helt enkelt inte den kapaciteten å med det i tanke e det som jag ser det som så att det finns ingen anledning att bygga dem för Ozzy mängder med distortion så länge de tex matas via GZ34;an. Tror jag bara skulle bli gröt som ren ljudbild,å det e ngt jag e direkt allergisk mot.
Finns säkert dem som vet detta bättre än jag,men så upplever jag det fn iaf.

Det sista har jag ju labbat med "hi-gain" kretsar som jag tämjt å voicat för att de skall passa just klassisk rocknroll. Tanken e att varje gainsteg då skall tillföra ljudbilden ngt. INTE att producera mer distortion. I den upptäcktsresan tycker jag mig märkt att det KAN ha merit,om man inte vill låta som alla andra. :lol:

Märk väl. Du frågade,å ovanstående innehåller VÄLDIGT få "sanningar" eller absoluta måsten utan skall bara ses som ett närmast kåserande svar i form av tankar.

20 Dec 2011, 01:39
Profile

Kul att du lägger ner dig så mycke i dina svar! Kul att läsa!

Har nu beställt grejer från Elfa och väntar med spänning!

20 Dec 2011, 16:14
Profile

Nu ska vi se om de blir nån ordning på stärkarn!

Deep Purple på vinylspelarn och lödkolven uppvärmd, lite vin i glaset!

Image

31 Dec 2011, 16:56
Profile

Nu byter jag stora kondingen..

Sitter en bakelit (lr nått liknande, isolerande verkar de som iaf) mellan minus och chassiet på den (brickan mellan kondingarna i bild

Varför sitter den där? Minus ska väl gå mot jord? Men man kanske ska hålla skillnad på kretskorts jord och chassie jord?

Ny vs Gammal

Image

31 Dec 2011, 17:39
Profile

Dynacord-folket hade hyfsad ordning på sin jord redan för 50 år sedan. Låt brickan fortsätta sin tjänstgöring, även om det nog går utan den.

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm

31 Dec 2011, 18:03
Profile WWW

Okej, tackar!

31 Dec 2011, 18:13
Profile

Jafan,den e "dusk" å det folket har en tendens att inte göra saker å ting halvhjärtat. :lol:

Men du har rätt. Du skall definitivt hålla isär kortets jord från all annan skit som behöver just chassiejord. Kortet jordas på ETT ställe,å det e via den gråa alt grå/svarta kabel som går ifrån "the magic eye" ändan på kortet hela vägen bak till jordpunkten på utgångstrafon.
Den går tillsammans med en svart kabel,som då e linan för fasvändarens feedback.

Ett gott råd i sammanhanget e att du uppgraderar den där gråa jordslingan i diameter. Jag la en flerkardel 0.75kvadrat å det vart rent ut sagt en HELVETES skillnad i hur mkt längre pre-ampen gick "rent" innan disten slog in. Å jag ser det iaf så att dist...e enbart användbar om den kan kontrolleras.

Om du nu ersätter med dubbelkanna så ser du att de jordkablarna,brickan å det,går till en central jordpunkt mellan slutrören där även slutrörens chassiepunkt återfinns. Eftersom din-a ersättningslytar högst sannolikt INTE har "minus" på kondningarna genom sitt chassie e det alltså så att den blåa kabel som leder till brickan där...skall lödas loss å sättas till minuspolerna på de där lytarna.

31 Dec 2011, 18:31
Profile

:)

Låter som jag behöver upgradera jordslingan också då!

Det står minus am gehäussen på den, då är den väl exakta samma som den gamla?? Det borde väl betyda minus på huset :D

Så då är den väl samma som den gamla?

31 Dec 2011, 19:10
Profile

Ja. Då e minus i huset på kondensatorn.
Missa då inte att installera med den isolerande brickan mellan kondning/bricka vs chassie. tanken e alltså att kondensatorchassiet INTE skall jorda i apparatens chassie vid hålet utan i den punkt jag beskriver ovan.

31 Dec 2011, 19:18
Profile

[quote="emlon"]Nu ska vi se om de blir nån ordning på stärkarn!

Deep Purple på vinylspelarn och lödkolven uppvärmd, lite vin i glaset!

Trevligt upplägg,,även om Vin i glaset när man meckar stärkare är inget jag rekomenderar :wink:

31 Dec 2011, 19:36
Profile

Nej, de blev inte så mycke meck.. :D fortsätter imöra!

01 Jan 2012, 23:32
Profile

Hm. Ang den där likriktaren:

Så här skrev jag:
"
E75C40 är nog (kolla om det är en platt silverfärgad sak med 4 anslutningar) en selenlikriktare"

(Vid den tidpunkten var det okänt att den var svart, 2polig och avlång samt kretskortsmonterad)

Klart en 1N4.. fixar jobbet.

Bra jobbat, ni två. Blir nog bra när det blir kalkat.

02 Jan 2012, 00:30
Profile

Nu har jag lagt ner lite nattetid på Eminenten, tillsammans med Uriah Heep denna gång!

Lött ur alla elektrolyter samt de där två likriktarna

En E75C40 till vänster och den andra en OA161

Image

08 Jan 2012, 03:13
Profile

Gött man ser vad mörkt kortet e där biaslytarna suttit.. :lol:

Ska bli intressant som fasen att se vad du tycker om ljudbilden i den efter att jobbet e gjort.

08 Jan 2012, 14:38
Profile
Reply to topic   [ 40 posts ]  Go to page 1, 2  Next