View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Jun 2026, 08:03



Reply to topic  [ 80 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
Dynacord Twen- Nu med ljudklipp. 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Dynacord Twen- Nu med ljudklipp.
Fått mig en gammal cool Twen av en musicerande granne. Inte hämtat den än,men vad jag förstår verkar det som den e död å enl uppgift e där bytt likriktarrör men vad det verkar så e 220V lindningen i den ledsen.?

Kan man skoja till en sån?

http://www.102983.org/gallery/albums/userpics/10003/dynacord_twen_valve_amplifier_sch_pdf_1.png

Fender DLR kanske? Eller ska man låta den bli "Dynacord goes rocknroll hi-gain combo" ?

Fint skick iaf...

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


Last edited by Racing on 28 Dec 2011, 20:15, edited 2 times in total.



08 Dec 2011, 22:43
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Dynacord
Image

Image

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


08 Dec 2011, 23:26
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: Dynacord
De Dynacord jag meckat med har haft prylar av bra kvalitet. Fina trafos. Och det kan ju sitta schyssta Tfk ECC83 i. I min Rex som jag hittade satt det ett par Siemens/Mullard xf2...
Jag tycker du ska behålla den som low gain och pilla till den så bra det bara går.
/Gunnar


08 Dec 2011, 23:31
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Dynacord
Noval piporna e bytta. Sitter Marshall samt ngt omärkt ECC83 i den. Slutpiporna kan däremot mkt väl ha varit med en stund (ett par 6V6 som synes).
Samma med likriktarpipan. E bytt mot nått ekvivalensrör. 6CA...nånting.

Lowgain i all ära,men satt å lura på om man inte skulle borra dit en tonstack iaf...? Eller e de hädelse? Jag menar,rent reellt vem bryr sig om en gammal Dynacord?

Hm. Tål att funderas på antar jag å det absolut första torde väl vara att få liv i den antar jag. :D

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


08 Dec 2011, 23:51
Profile

Joined: 09 Jan 2008, 11:55
Posts: 1707
Location: Vadstena
Post Re: Dynacord
http://www.euroguitars.co.uk/viewtopic. ... 8&start=30

_________________
Lasse


09 Dec 2011, 08:36
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Dynacord
Tack Lasse.
Det var en man med bestämda åsikter det! (avser han på euro forumet)

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


09 Dec 2011, 13:08
Profile

Joined: 09 Jan 2008, 11:55
Posts: 1707
Location: Vadstena
Post Re: Dynacord
He he,
enligt uppgift lite Silvertone, lite brun Princeton över dom där.
Kanske rent av för bra grundljud för att moddas bort helt och hållet?
Men, kör hårt :D

_________________
Lasse


09 Dec 2011, 13:33
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Dynacord
Då skall vi se mina herrar. Som det annars heter,ryktet om min död e vida överdrivet.....

Mao funkade trafona alldeles utmärkt. Värre var det med likriktarröret. Av pur nyfikenhet i brist på ett EZ81/6CA4 provade jag att likrikta med en omgång N4007;or....å den iden spolades kort därefter eftersom det gav 550VDC :mrgreen:

Nåja. Maskinen ser ut att vara orörd rent generellt.

Image

Megaheffadubbel lyten där i framkant i bild,jaja..jag har ngr JJ 50/50/500 liggandes så det får det allt bli en frisk. Sen,om man läser i länken Lasse la här så e det tydligen si å så med signalkondningarna i dem.? Jaja...lär väl visa sig. Ett friskt likriktarrör å ur med piporna så får man väl se om de läcker DC antar jag.?

ImageImage

Nah...annars var det väl inga direkta överraskningar tycker jag. Alls faktiskt.

Däremot ber jag kollegiet här om lite hjälp,ni som e mer insatta i det som e "vintage" än jag. Det jag undrar e,vad e detta för 6V6 pipor? Står tydligt märkt "made in USA" på dem å dem förefaller inte varit igenom speciellt mkt brinntid.

Image
Image
Image

Med hjälp av Bojs hoppas jag faktiskt ha fart i den redan imorgon. E ju trots allt inte så många komponenter som kan vara ute å cykla...å det skall bli kul att prova får jag säga.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


09 Dec 2011, 19:47
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Dynacord
Quote:
Av pur nyfikenhet i brist på ett EZ81/6CA4 provade jag att likrikta med en omgång N4007;or....å den iden spolades kort därefter eftersom det gav 550VDC :mrgreen:
Inga problem; lägg ett motstånd på 56-100 Ohm i serie med B+, så fåru samma mos som med likriktarröret. Nuförtiden rekommenderar jag alla att byta till dioder, likriktarrören verkar bli sämre och sämre, så det är för stor risk att gigga med sådana i stärken.

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


09 Dec 2011, 20:07
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Dynacord
Tack Martin. :D :D

Man kan ju inte annat än älska Alex....efter ett lite längre samtal vet jag nu vad "JAN" innebär... :lol: :lol:

@ Alex. Du e fan en pärla... :wink:
Rör till torpeder? Jo jag tackar jag!!! Innerst inne...vet jag om att DU vet att jag gillar när det säger "Boooooooooom".... :mrgreen:

@ Martin.
Köper vad du säger,å kalla mig grottman,men...jag vill nog fan prova med ett EZ81 iaf. Eg mest för min egen okunskap. Det med rör som likriktare e jag inte speciellt invand vid. Kanske upplevt ett dussin ggr...that´s it men framför allt har jag aldrig "labbat" med det vilket det kanske då e dags för nu. E ju trots allt en maskin som inte har ngt gigantiskt värde den där Twen...så friskt vågat hälften...ja...du hajar...

Med det sagt.
Detta stället e fan fantastiskt. Bra där. :D

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


09 Dec 2011, 21:21
Profile
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post Re: Dynacord
Men hallå där! Hur i fridens dagar kan du få 550VDC med en trafo som ger 300VAC?? Det borde inte gå att komma över 400VDC.

_________________
/Sixten

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm


09 Dec 2011, 22:39
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Dynacord
Jag e med dig Sixten men så e re....Mina Flukes ljuger inte.(såvitt jag vet)
Märk väl. Utan ngn som helst last.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


10 Dec 2011, 01:20
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: Dynacord
Martin Kuhn wrote:
Nuförtiden rekommenderar jag alla att byta till dioder, likriktarrören verkar bli sämre och sämre, så det är för stor risk att gigga med sådana i stärken.


Helt ovetenskapligt håller jag med dig. Har drabbats av ett flera kassa likriktarör senaste året. Plötsligt börjar det fräsa i stärkaren och säkringar går. Har till och med fått en förstörd pt på detta. Det har främst varit några JJ GZ34. Sovtek har jag aldrig haft problem med. En slump kanske. Sedan kan man tycka det är fin-fint med likriktarrör och vilja ha det i alla fall.
/Gunnar


10 Dec 2011, 08:08
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Dynacord
IT`S ALIVE!! :lol: :lol:

Visade sig efter lite mekande att det jag märkte redan initialt,att AC spänningen till glöden hoppa runt lite som den ville,var en säkring som var "halv av".
Ergo sum skrotades den säkringen å istället för en lödsäkring installerade jag en hållare....åsså var det bra med det. Den tidstypiska jätteheffa multi lyten fick respass direkt å ersattes med en JJ dubbelkanna på 50-50uF samt en lös 47a.

Åsså slog jag i rören å sparka igång speleverket. Jag kan snabbt konstatera att signalnivåerna kanske inte riktigt e optimerade med moderna mått mätt :mrgreen: . Närmare 20 watt my ass...den ger knappt 10 som den står skulle jag vilja påstå. Skall göra så att jag mäter amplituden in mot PI;n i ren AC å ser vad den säger.

Men. Som det e funkar den iaf. Ner till att tremolot faktiskt gör vad det skall det med.

Image

Så. Där står den nu på golvet här hemma å ljuder det den kan. Den bryter som den står upp ung vid kl 10-11 på volympotten med i ljuset av mängden gainsteg för signalen i sig blir det liksom aldrig våldsamt,vilket väl står att förvänta. Men men....om inte annat har man lirat "Hells bells" med tremolo genom denna sanslösa 12" tratt för första ggn i sitt liv idag iaf... :twisted:

Så. Nu blir det ngr glas whisky å stirra på den en stund för att lista ut vad att göra. Som det känns just nu iaf blir nog det rimliga att klappa dit en novalsockel till så man KAN få lite modernt rocknroll sound. Likaså att som sagt se över signalnivåerna in mot PI;n. Tremolot...må vintage snubbarna förlåta mig...men vad skall jag med det till.... :?:

Så. Mja. Mina tankar går nu i banorna att man gör en ny frontdekal till panelen. En ny anodiserad plåt. Fler pottar...åsså se till att "bredda" denna lilla stärk till mer kontemporär funktion å standard. Eller ja...så går tankebanorna iaf just nu.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


10 Dec 2011, 21:36
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Dynacord
Fö.
For the sake of argument.
Med likriktarröret på plats var B+ 410V obelastat.(I jmfrls med diodlösningen enl ovan)

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


10 Dec 2011, 21:40
Profile
User avatar

Joined: 27 Jan 2011, 04:34
Posts: 686
Location: Göteborg
Post Re: Dynacord
Hi gain-dynacord i mörkblå tolex, med en matchvikt på 2,5kg med fruktansvärt illa designade mässingshörn... Kan inte bli annat än... bra?

_________________
/Anders


11 Dec 2011, 02:38
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Dynacord
Anders.
Tanken börjar ta form.

THE DYNACORD THAT SATAN REJECTED. :mrgreen: :mrgreen: :lol:

(Även känt som novalsocklarnas natt) :idea: :shock:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


11 Dec 2011, 04:18
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Dynacord
Sitter å grunnar lite på den där katodynvändarn.

Läst på lite via trollkarlen å frågan jag ställer mig i ljuset av mina tankar kring att nu göra en flerstegare av det e om det eg e värt att brottas med den formen av PI?
Förstå mig rätt. Grejen e att med tex en longtail vet jag i större omfattning vad jag har att vänta.

Ni som e mer ärrade än jag,e det eg värt att försöka slåss med en dito PI när det e tänkt att maskinen skall "moderniseras" rent ljudmässigt.?

(Mina tankar i nuläget e minst en 3 stegare)

Jag antar skäligt att man ursprungligen använt sig av cathodyne för att minimera behovet av mängd signal från försteget.? Men eftersom jag som sagt har för avsikt att bygga mer signal,å fö avsevärt mer komplex under dist,så faller ju den grejen till stor grad som jag ser det,eller resonerar jag fel.?

Som den står bryter den verkligen inte upp speciellt "modernt". Det e ett som e säkert. Inte ens en mor hade kunnat älska den ljudbilden.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


11 Dec 2011, 05:17
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2892
Location: Uppsala
Post Re: Dynacord
http://www.blocket.se/uppsala/Gitarrfor ... ?ca=10&w=1

700 pix för en Rex....


11 Dec 2011, 09:59
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Dynacord
Varit en rätt spännande dag.

Första som gjordes var att lyten C10 på schemat byttes till en ny. Det i sig gjorde att effekten på stärkaren, som rimligt,steg med säkerligen det dubbla. Rent fysiskt sitter denna lyt i närmast direkt kontakt med svansresistorn till slutrören så det e kanske inte så konstigt om den kokat torr på närmare 50 år.

Steg 2 så var att lattja lite med att mäta div resistorer å resistor R11,dvs anodresistorn in mot drivsteget för katodynen,visade sig till en början mäta ung 300k+ istället för angivna 270k. När jag sedan petade på den med proben till Fluken...så ökade den resistansen till 5-6M Ohm...inte helt rätt kan vi säga.
Så den ersattes så med modernt metallfilm.

Grejen e att dessa övningar i sig gjorde att förstärkaren nu för det första började närma sig märkeffekt,eller iaf i rätt härad,men vad vidare e så slutade den mer eller mindre skapa distortion helt å hållet. Det vart till en relativt sett hyggligt högljudd liten 6V6 historia som i bästa fall kranade ur sig lite crunch,vilket väl kanske inte riktigt var ambitionen med övningen.

Så. Sagt å gjort kikade vi då runt i det lilla chassiet var att placera ytterligare en novalsockel för att kunna "förvandla" den lilla Dynacorden,å det visade sig då sitta en liten backelit/lödbens historia över ett hål i chassiet längst ut som var nitad på plats.
Lite snabb mätning gav för handen att hålet samt nithålen var EXAKT direkt överensstämmande mot en novalsockel... :mrgreen:
Så det var liksom inte mkt att snacka om.

Image

http://www.102983.org/gallery/albums/userpics/10003/9%7E14.jpg
(Förstoring)

Glödspänning mm drogs å anoderna fick sina motstånd rätt på sockeln. I sin tur adderades 10uF på railens ände. Katoderna i sin tur som synes drogs rätt i bussen vid pottarna.
Därefter skippade jag det ursprungliga steget å kopplade mig rätt i drivsteget för katodynen å provade...å jajamen. Funkar alldeles utmärkt,även om nu signalnivåer mm behöver trimmas in.

Å där slutade jobbet för dagen. Skall bli kul att trimma färdigt den här men jag får säga att jag fortfarande ställer mig MYCKET frågande till om jag inte skall bygga om PI;n till en longtailed pair istället. Poängen e som sagt att jag på så vis vet vad jag har att vänta. Den där katodynlösningen...fan vet om inte det blir lite av att ha sex ståendes på huvudet i en kanot i en vild fors.

"Dessvärre" vette fanken om jag inte skall ge mig till att behålla det där tremolot fö. Kan vara en kul grej som avbrott till alla reverb som sitter i stärkare högt å lågt numer.

Kunde det funka? Tremolo åsså ett par pottar mer får det bli. Framför allt för att skapa ställbart gain samt ung som en master i nån form.?

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


11 Dec 2011, 21:57
Profile
User avatar

Joined: 27 Jan 2011, 04:34
Posts: 686
Location: Göteborg
Post Re: Dynacord
tänkte att orginalljudet borde varit mindre distortionsbenäget än det vi fick ur den i lördags...

_________________
/Anders


11 Dec 2011, 22:50
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Dynacord
Visst e re så Anders. E ju ofta så med riktigt gamla apparajter...man får se till att göra dem "säkra" först å efter det blir det en del lattjande å lekande innan man hittar alla de små gömslena med skit som inte funkar som det e tänkt.
Å eftersom de e en ren hobby så e det ju inte världens ände. Får ta den tid det tar så länge det blir bra. :D

Just nu e det som jag skriver mest en fråga om att bestämma sig inombords för vilken väg att ta. Gamla original Dynacorder finns det i min mening så det räcker å blir över iaf...så då kan man i min mening lika gärna göra ngt eget av den.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


11 Dec 2011, 22:55
Profile

Joined: 05 Aug 2008, 08:51
Posts: 757
Location: Mora Sweden
Post Re: Dynacord
Kom själv över en Twen II av 1:a årsmodell för några år sedan. Den ser utvändigt ut som en Twen II med manöverpanelen i fronten men kom i övergången mellan dom så den är elektriskt/schematiskt exakt som din. Detta var den 1:a rörisen jag pulade med och med lite hjälp härifrån så renoverade jag den med nya kondingar och slutrör. Enda lilla modden jag gjorde var att ändra ingångsimpedansen en aning. Har testat med ett gäng olika element också eftersom originalet bara funkade bra till rent ljud. Fastnade till slut för ett sånt där wharfedale som folk plockar ur dom billiga Vox 2x12 lådorna. Den här stärkaren låter fruktansvärt bra på nästan fullt spett, lite tremolo och med P90. Även om den är begränsad i användningsområdet i avsaknad av master och med bara en tonkontroll skulle jag aldrig göra något mer med den eller sälja den. Däremot skulle det vara kul att hitta en till och härja på lite i dina spår!

/AH


12 Dec 2011, 09:18
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Dynacord
Nu e jag naturligtvis partisk men min grundtanke att den lilla maskinen har sina fördelar.
Den största av dem e att den e förhållandevis lätt rent fysiskt,eller mkt lätt rent av. Jag har för min att jag läste att den väger in på sketna 14kg.
Medför som jag ser det att få man till denna lilla prylen vettigt blir det en maskin man kan ha ståendes hemmavid utan att den skämmer ut sig,men samtidigt e den så lätt att den e enkel att plocka med sig vid behov.

Sen håller jag med dig. På närmast fullt spett låter den jättebra,om man kör in den i en vettig 412 cab. Som clean sett. Provat med en pedal frramför (jag som bokstavligt aldrig använder pedaler) å fick i ett slag påmint om varför jag sedan en bra stund tillbaka hellre bygger in disten i maskinen.

Har grunnat lite på det här å jag TROR man kan göra den till en bredare maskin utan att såga å borra i den allt för mkt. Den extra novalen var ju enkel att få dit som sagt å trafon verkar ju inte ha speciellt mkt att erinra om det.(Faktum e att vi säkrat NER glödströmmen vs original).

Det jag tänker,just nu iaf,e att bygga den som 3 stegare. Göra om PI;n till longtail å behålla tremolot varför sista drivsteget går till det. Det jag tänkt e att isf på sin höjd addera två pottar,en för gain å en för master,å de skulle man som jag ser det lika väl kunna placera så de e riktade "neråt" å cabben med påföljd att man då slipper borra i fronten på den. Dvs tonen får fortsätta vara det förhållandevis enkla filter det e,fast med lite andra värden bara.

Det med högtalarn sen e jag med dig på till 100%. Om den i sig låter sådär till cleant e det inget emot vad den låter när det börjar vika sig lite.

Tänkte mig förbi Elfa som snabbast idag å handla lite trimpottar på 500k st. Monterar ngr av dessa rakt i bussen å drar lina till varje stegs utgång. Ett motstånd ut,åsså får trimpottarna agera andra delen av spänningsdelaren. Så slår vi väl igång speleverket antar jag å trimmar signalnivåer.

Vidare kommer jag nog ersätta all kabel för signal osv med skärmad dito. Bättre safe than sorry på nått vis.

Allra först kommer jag dock se över ingreppspunkterna för resp pre-amp pipa i railen. Som de sitter nu ligger de INTE rätt.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


12 Dec 2011, 12:36
Profile

Joined: 05 Aug 2008, 08:51
Posts: 757
Location: Mora Sweden
Post Re: Dynacord
Det där med skärm till signalkablarna kan nog vara bra. Jag har faktiskt lite broblem med störningar men det kan väl också bero på magnetfält som slår in i P90-mickarna. Som du skriver så är den ju så lätt att man nästan ramlar omkull när man skall lyfta för man är ju beredd på att det är som vanligt. Jag har testat den ordentligt med en V30 av lite nyare sort och det blev inte så bra. Man kväver den trevliga "värmen" på något vis. Dom där Warfedahle-elementen tycker jag låter skitbra till lite svagare förstärkare faktiskt.

/AH


12 Dec 2011, 13:46
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Dynacord
Ja en sak kan jag lova dig iaf. De elementen e INTE gjorda för dist!!! :lol: :lol:
Satan i gatan va illa det elementet låter när det börjar bli lite tryck i skrotet,å se det har det blivit sedan idag.

Image

Lattja runt lite med det sista av filtreringen å det slutade med att jag drog minussidan av den lyten tillbaka till maskinens centrala chassiepunkt. Innan det draget hade jag lite glödbrum som i effekt blev mkt mindre med det draget.

Image

Å glädjande nog,eller inte beroende på hur man ser det här påhittet,så har inte ens vintagenördarna anledning att sätta upp mig på dödslistan riktigt än.
Problemet med gainpotten löstes enkelt genom att jag demonterade inputjack 2,som jag inte använder i detta läget iaf. Rattarna e generiska dito från Elfa men jag tycker nog de passar ganska bra rent estetiskt till detta ratrod bygge.
Vad vidare e har jag planer på att ev borra ur nitarna till det där DIN uttaget som e till att "styra"(vilket väl e å överdriva,men iaf...) tremolot. Om man gör sig av med det frigör man ytterligare en plats för en pott vilket nog skulle kunna vara vaket för då blir där en gain,en master samt två till ton å naturligtvis e det jag isf tänker en Baxandall lösning.
Tremolot har inte fått stryka på foten ännu,vilket framkallat ett å annat leende idag när man gett sig till att lira Ozzy med tremolo... :mrgreen: :mrgreen:

Men i allt har det hela flutit på helt löjligt bra. Den låter faktiskt....helt ok. Signalbegränsningen neråt sker med ett 6600pF filter efter 2a steget.
Tonkontrollen kastade jag ju om värdena på den med,men det blev faktiskt inge vidare. Den arbetar så länge man lirar cleant men i samma ögonblick man börjar öka insatsen lite så e den ungefär lika funktionabel som prescence potten på en Marshall. Dvs inte alls. :shock: :lol:

Image

Sammantaget e jag dock skitnöjd så långt med två undantag varav det ena e elementet. Det låter verkligen FÖR DJÄVLIGT när man börjar dra distortionen dit den liksom hör hemma.

Sen...har jag lattjat runt lite med den där cathodyne PI;n. Bla har jag på inrådan av trollkarlen installerat en ganska stöddig stopper mellan sista drivsteget å katodynen i sig om 470k. Den begränsande C6 e förstorad till 22nF i sin tur,även det efter att ha läst på hos "the wizard".
Men..problemet e att jag tycker disten på VISSA toner blir "taggig" i brist på bättre förklaring. En jävla märklig upplevelse då där e ett rent ut sagt satans häng i maskinen när man vill,men så när man slår an vissa toner så e det som överstyrningen ändrar karaktär. Den blir "taggig"/spetsig ungefär,å om jag inte har fel i min slutsats att detta e ngt katodyn PI;n skall svara för....så e jag tacksam om ngn säger till.

Gain/distortions mängden e i nuläget såpass att man skulle kunna lira 80tals hårdrock med den. Rullar man av gainvredet blir den såpass att den funkar alldeles utmärkt till lite mer aggressiv blues. Helt rent...jadå,men då blir "fönstret" ganska litet. Skit sak samma eftersom jag i princip aldrig lirar HELT rent. I mitt fall e det minimum crunch,å även det fixar den.

Nästa steg blir ett vettigt element för det som sitter där lägger vi nog på hyllan om denna maskin nån dag mot all förmodan skall byggas tillbaka till original. Som sagt,det e så långt inte borrat så mkt som ett endaste litet hål,så det e fullt möjligt-vilket väl tom får originalfantasterna att iaf mjukna lite.

Men. Som sagt,om ingen höjer rösten här så kommer jag utan minsta tvivel bygga om den till en longtailed pair. Ser ingen som helst anledning till ngt annat.

Å för att ha det sagt. Japp. :mrgreen: . "The Dynacord that satan rejected" e utan minsta tvivel numer född. :mrgreen: :mrgreen:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


13 Dec 2011, 00:38
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Dynacord
Tummen upp för ordningen (eller avsaknade av den ;) ) på arbetsbänken,,,skönt att se man inte är ensam om den :mrgreen:

Tråkigt att du lämnade consertinan,,,ingen master funkar så bra som en bootstrappad master i consertina, och sen får man ju ett extra gainsteg att labba med, till skillnad från långben.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


13 Dec 2011, 01:25
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Dynacord
Jaja Owe! "In chaos we trust!!" :lol: :lol:

Mer allvarligt e det jag eg skriver att jag för att orka hålla fast vid concertinan behöver handfasta råd. Jag e totalt övertygad om att den taggighet jag upplever,på vissa toner,har sin botten i den lösningen.

Å med det e jag fullständigt med dig. Återigen,den låter på inget sätt illa. Inte alls. Å skulle du fråga en objektiv lyssnare hade de aldrig reagerat. Men man reagerar som gitarrist.
Å eftersom jag e "hem tam" med en longtail...å vet vad den kan ge...så e det jag skriver om cathodyne eg lika mkt en fråga som ett påstående.
Värdena för den hittar du i schemat å jag har ju angett vad jag förändrat. Men..det räcker inte. Inte en chans. Den behöver helt enkelt "mjukna till" i tonen å jag för en har inte ens en aning om ifall man kan få till det med den typen av PI.?

Kort sagt,you tell me.

E det en vettig grej att köra vidare på i en maskin som e kapabel till "hälsosamma" mängder dist så visst....då labbar jag vidare,men isf behöver jag lite konkreta råd.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


13 Dec 2011, 01:39
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Dynacord
Racing wrote:
Jaja Owe! "In chaos we trust!!" :lol: :lol:

Mer allvarligt e det jag eg skriver att jag för att orka hålla fast vid concertinan behöver handfasta råd. Jag e totalt övertygad om att den taggighet jag upplever,på vissa toner,har sin botten i den lösningen.

Å med det e jag fullständigt med dig. Återigen,den låter på inget sätt illa. Inte alls. Å skulle du fråga en objektiv lyssnare hade de aldrig reagerat. Men man reagerar som gitarrist.
Å eftersom jag e "hem tam" med en longtail...å vet vad den kan ge...så e det jag skriver om cathodyne eg lika mkt en fråga som ett påstående.
Värdena för den hittar du i schemat å jag har ju angett vad jag förändrat. Men..det räcker inte. Inte en chans. Den behöver helt enkelt "mjukna till" i tonen å jag för en har inte ens en aning om ifall man kan få till det med den typen av PI.?

Kort sagt,you tell me.

E det en vettig grej att köra vidare på i en maskin som e kapabel till "hälsosamma" mängder dist så visst....då labbar jag vidare,men isf behöver jag lite konkreta råd.


Har fotfarade telefon du vet :wink:
Har du ändrat några värden i din consertina? I så Fall vilka?
När jag ser schemat så , blir första tanken: Oj vilka små signalkondingar innan o efter,,,Consertina, historikt sett har alltid haft stora signalkondingar "efter" 100-150 n, vet inte varför, men får fråga Guru Alex någon dag, vet att även Kevin O Conner körde med 100n och han var ju inte den som gillade stärkare som "sket på sig" så det finns nog en annleding .

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


13 Dec 2011, 02:12
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Dynacord
Ja. Som sagt har jag ändrat C6 från 1000pF till 22nF.
Sen ligger där en gridstopper mellan C6 å själva gallret på 470k.

Det jag tänkt prova imorgon e att byta ut R11 in mot drivsteget från 270k till alt 150k samt 100k. Överväger åxå att öka svansresistorn på själva concertinan från 1k till 3-4k nånstans. Som jag fattat det bidrar det till lite obalans,men det skiter ju jag glatt i om det som resultat LÅTER bättre.

Ja. Ut mot slutpiporna sitter det förhållandevis små kondningar. 10nF. Lurat på att öka dem ngt samt att ev installera ett par snälla gridresistorer där.

Men som sagt,jag kan ALLT för lite om cathodyne för att dra ngr eg slutsatser varför jag isf får prova mig fram. Iofs inte hela världen.....

Det jag oroar mig för e om jag inte kan bli av med den där "taggigheten" som jag upplever.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


13 Dec 2011, 02:22
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 80 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.