View unanswered posts | View active topics It is currently 26 Jun 2026, 17:31



Reply to topic  [ 16 posts ] 
Dubbla tonstackar på samma katodföljare? 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2875
Location: Falköping
Post Dubbla tonstackar på samma katodföljare?
Funkar det? Eller blir det för hög belastning och låter skit? Tänker då att båda tonstackarna har mastervolympottar också.

/Mats

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.


03 Dec 2011, 22:34
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: Dubbla tonstackar på samma katodföljare?
Marshall JCM600/JTM60 har ju det, men då med switchning mellan dem. Kan det vara en variant?
Utan switchning kommer de förstås att påverka varandra mkt, eller hur tänkte du här? Vad är det för problem du försöker lösa?
/Gunnar


04 Dec 2011, 01:08
Profile
User avatar

Joined: 22 Oct 2009, 12:45
Posts: 651
Post Re: Dubbla tonstackar på samma katodföljare?
Izzy wrote:
Marshall JCM600/JTM60 har ju det, men då med switchning mellan dem. Kan det vara en variant?
Utan switchning kommer de förstås att påverka varandra mkt, eller hur tänkte du här? Vad är det för problem du försöker lösa?
/Gunnar


Precis som Izzy frågar...vad vill du göra...?

Jag kör dubbla tonstackar från anoden men de switchas i och ur beroende på kanal. Om du skall ha dem aktiva samtidigt så kommer de ju att påverka varandra :roll:

/Hasse

_________________
Mina byggen...
http://www.facebook.com/tappamps
http://www.tappamps.com


04 Dec 2011, 09:40
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2875
Location: Falköping
Post Re: Dubbla tonstackar på samma katodföljare?
Det var en tanke som kom upp häromdagen bara, om någon provat det. Tänkte mest för att kunna ha switchningen vid mastervolymerna. Men lösningen med switchade tonstackar funkar kanske smidigt? Nå't särskilt att tänka på med det?

/Mats

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.


04 Dec 2011, 11:09
Profile
User avatar

Joined: 15 Jan 2008, 22:13
Posts: 1860
Location: skaraborg
Post Re: Dubbla tonstackar på samma katodföljare?
ska ton stackarna se olika ut eller vill du bara kunna förinställa tonen/mastern för resp. kanal?
Om sistnämnda räcker det med separata pottar som du växlar in/ut fast då blir det många ställen att växla på, så jag antar att det blir smidigare att ha två helt separata stackar.


att tänka på:
inga radioantenner
inga jordloopar
inte lasta ned i onödan

_________________
ralvejd@pc010:~$
Generalist, kan inget om allt


04 Dec 2011, 12:14
Profile
Online

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: Dubbla tonstackar på samma katodföljare?
Det räcker att du switchar efter tonstacken tex efter en mastervolym till varje respektive stack. Att köra två tonstackar från en katodföljare är inga problem alls. De påverkat INTE varandra om du switchar mellan dem EFTER tonstacken.

_________________
Johan Hansson


04 Dec 2011, 13:31
Profile
User avatar

Joined: 22 Oct 2009, 12:45
Posts: 651
Post Re: Dubbla tonstackar på samma katodföljare?
Tubis wrote:
Det räcker att du switchar efter tonstacken tex efter en mastervolym till varje respektive stack. Att köra två tonstackar från en katodföljare är inga problem alls. De påverkat INTE varandra om du switchar mellan dem EFTER tonstacken.


Nja....den inaktiva tonstacken kommer att påverka den aktiva d.v.s om du enbart switchar volymen.

Hur mycket beror på vilka ingående värden du har i stacken...
Prova!!...tycker du att det är OK så kör...jag gillar det inte.

Jag switchar ur men kör den från Anoden ... inte riktigt samma sak.

mvh/Hasse

_________________
Mina byggen...
http://www.facebook.com/tappamps
http://www.tappamps.com


04 Dec 2011, 16:20
Profile
Online

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: Dubbla tonstackar på samma katodföljare?
farbrortäpp wrote:
Tubis wrote:
Det räcker att du switchar efter tonstacken tex efter en mastervolym till varje respektive stack. Att köra två tonstackar från en katodföljare är inga problem alls. De påverkat INTE varandra om du switchar mellan dem EFTER tonstacken.


Nja....den inaktiva tonstacken kommer att påverka den aktiva d.v.s om du enbart switchar volymen.

Hur mycket beror på vilka ingående värden du har i stacken...
Prova!!...tycker du att det är OK så kör...jag gillar det inte.

Jag switchar ur men kör den från Anoden ... inte riktigt samma sak.

mvh/Hasse

Testa en gång till. Det är alldeles för låg utimpedans från katodföljaren för att det ska bli någon påverkan. När man har en buffer kan man driva flera kretsar utan att de påverkar varandra. Så länge som utgången från kretsarna switchas. Värdena tex 33k resistor och 250k diskantpot är alldeles för höga för att påverka med en katodföljare.

_________________
Johan Hansson


04 Dec 2011, 16:39
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2875
Location: Falköping
Post Re: Dubbla tonstackar på samma katodföljare?
Tubis wrote:
farbrortäpp wrote:

Nja....den inaktiva tonstacken kommer att påverka den aktiva d.v.s om du enbart switchar volymen.

Hur mycket beror på vilka ingående värden du har i stacken...
Prova!!...tycker du att det är OK så kör...jag gillar det inte.

Jag switchar ur men kör den från Anoden ... inte riktigt samma sak.

mvh/Hasse

Testa en gång till. Det är alldeles för låg utimpedans från katodföljaren för att det ska bli någon påverkan. När man har en buffer kan man driva flera kretsar utan att de påverkar varandra. Så länge som utgången från kretsarna switchas. Värdena tex 33k resistor och 250k diskantpot är alldeles för höga för att påverka med en katodföljare.

Tubis, bara för att förtydliga:
vi tar en 2204, du menar att man kan hänga på en till likadan tonstack (eller en tonstack med lite andra värden) inklusive mastervolympot på katodföljaren och switcha vipern på respektive masterpot? (Fel bortediterat).

/Mats

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.


04 Dec 2011, 18:48
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Dubbla tonstackar på samma katodföljare?
Tubis har rätt.

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


04 Dec 2011, 21:44
Profile WWW
Online

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: Dubbla tonstackar på samma katodföljare?
Axewall wrote:
Tubis, bara för att förtydliga:
vi tar en 2204, du menar att man kan hänga på en till likadan tonstack (eller en tonstack med lite andra värden) inklusive mastervolympot på katodföljaren och switcha vipern på respektive masterpot? (Fel bortediterat).

/Mats

Exakt. Du kan nog hänga på fyra st om du känner för det.

_________________
Johan Hansson


04 Dec 2011, 21:46
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2875
Location: Falköping
Post Re: Dubbla tonstackar på samma katodföljare?
Tubis wrote:
Axewall wrote:
Tubis, bara för att förtydliga:
vi tar en 2204, du menar att man kan hänga på en till likadan tonstack (eller en tonstack med lite andra värden) inklusive mastervolympot på katodföljaren och switcha vipern på respektive masterpot? (Fel bortediterat).

/Mats

Exakt. Du kan nog hänga på fyra st om du känner för det.

Jag ska fan testa vad som händer om man gör så, om jag är frisk nog att röja i Knucklehead:en framöver. Men det räcker med 2 st tonstackar för mig :)

/Mats

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.


04 Dec 2011, 21:56
Profile
Online

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: Dubbla tonstackar på samma katodföljare?
Hur tar man bort ett inlägg. WTF?

_________________
Johan Hansson


Last edited by Tubis on 04 Dec 2011, 22:08, edited 2 times in total.



04 Dec 2011, 22:05
Profile
Online

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: Dubbla tonstackar på samma katodföljare?
Axewall wrote:

Jag ska fan testa vad som händer om man gör så, om jag är frisk nog att röja i Knucklehead:en framöver. Men det räcker med 2 st tonstackar för mig :)

/Mats
Man ska dock vara medveten om att du har väldigt hög signalspänning här så mystiska fenomen kan inträffa om denna signal plockas upp på fel ställe.......Så var noga med layout och skärmning....[/quote]

_________________
Johan Hansson


04 Dec 2011, 22:05
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2875
Location: Falköping
Post Re: Dubbla tonstackar på samma katodföljare?
Tubis wrote:
Axewall wrote:

Jag ska fan testa vad som händer om man gör så, om jag är frisk nog att röja i Knucklehead:en framöver. Men det räcker med 2 st tonstackar för mig :)

/Mats
Man ska dock vara medveten om att du har väldigt hög signalspänning här så mystiska fenomen kan inträffa om denna signal plockas upp på fel ställe.......Så var noga med layout och skärmning....
[/quote]
Jag avskärmar mig ofta! Särskilt när min layout är åt helsike. Men allvarligt, tack för tipset! Att skärma och endast jorda i ena änden av kabeln är ofta vägen till renare signal.

/Mats

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.


05 Dec 2011, 21:29
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2875
Location: Falköping
Post Re: Dubbla tonstackar på samma katodföljare?
Tar upp den här gamla tråden igen. Jag har byggt om en Peavey Valveking topp till nå't som väl kan beskrivas som en "JTM 2203", den har en kanal som är JTM45 med tillagd mastervolym, samt en 2203-kanal. Båda tonstackarna (250p/56k/22n/22n samt 470p/33k/22n/22n) hänger på samma katodföljare och är switchade på utgången från mastervolymerna. Funkar hur bra som helst, precis som "di gamle" här förutspådde! Varför används inte den kopplingen oftare?

Upptäckte också ett fabrikations-/kopplingsfel som kanske alla(?) Valvekings har i resonance-/presencekretsen, men jag ska lägga det i en separat tråd senare.

/Mats

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.


30 Apr 2012, 17:17
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 16 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.