| Ljudbojen.com https://ljudbojen.com/ |
|
| Dubbla tonstackar på samma katodföljare? https://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=66650 |
Page 1 of 1 |
| Author: | Axewall [ 03 Dec 2011, 22:34 ] |
| Post subject: | Dubbla tonstackar på samma katodföljare? |
Funkar det? Eller blir det för hög belastning och låter skit? Tänker då att båda tonstackarna har mastervolympottar också. /Mats |
|
| Author: | Izzy [ 04 Dec 2011, 01:08 ] |
| Post subject: | Re: Dubbla tonstackar på samma katodföljare? |
Marshall JCM600/JTM60 har ju det, men då med switchning mellan dem. Kan det vara en variant? Utan switchning kommer de förstås att påverka varandra mkt, eller hur tänkte du här? Vad är det för problem du försöker lösa? /Gunnar |
|
| Author: | farbrortäpp [ 04 Dec 2011, 09:40 ] |
| Post subject: | Re: Dubbla tonstackar på samma katodföljare? |
Izzy wrote: Marshall JCM600/JTM60 har ju det, men då med switchning mellan dem. Kan det vara en variant? Utan switchning kommer de förstås att påverka varandra mkt, eller hur tänkte du här? Vad är det för problem du försöker lösa? /Gunnar Precis som Izzy frågar...vad vill du göra...? Jag kör dubbla tonstackar från anoden men de switchas i och ur beroende på kanal. Om du skall ha dem aktiva samtidigt så kommer de ju att påverka varandra /Hasse |
|
| Author: | Axewall [ 04 Dec 2011, 11:09 ] |
| Post subject: | Re: Dubbla tonstackar på samma katodföljare? |
Det var en tanke som kom upp häromdagen bara, om någon provat det. Tänkte mest för att kunna ha switchningen vid mastervolymerna. Men lösningen med switchade tonstackar funkar kanske smidigt? Nå't särskilt att tänka på med det? /Mats |
|
| Author: | ralvejd [ 04 Dec 2011, 12:14 ] |
| Post subject: | Re: Dubbla tonstackar på samma katodföljare? |
ska ton stackarna se olika ut eller vill du bara kunna förinställa tonen/mastern för resp. kanal? Om sistnämnda räcker det med separata pottar som du växlar in/ut fast då blir det många ställen att växla på, så jag antar att det blir smidigare att ha två helt separata stackar. att tänka på: inga radioantenner inga jordloopar inte lasta ned i onödan |
|
| Author: | Tubis [ 04 Dec 2011, 13:31 ] |
| Post subject: | Re: Dubbla tonstackar på samma katodföljare? |
Det räcker att du switchar efter tonstacken tex efter en mastervolym till varje respektive stack. Att köra två tonstackar från en katodföljare är inga problem alls. De påverkat INTE varandra om du switchar mellan dem EFTER tonstacken. |
|
| Author: | farbrortäpp [ 04 Dec 2011, 16:20 ] |
| Post subject: | Re: Dubbla tonstackar på samma katodföljare? |
Tubis wrote: Det räcker att du switchar efter tonstacken tex efter en mastervolym till varje respektive stack. Att köra två tonstackar från en katodföljare är inga problem alls. De påverkat INTE varandra om du switchar mellan dem EFTER tonstacken. Nja....den inaktiva tonstacken kommer att påverka den aktiva d.v.s om du enbart switchar volymen. Hur mycket beror på vilka ingående värden du har i stacken... Prova!!...tycker du att det är OK så kör...jag gillar det inte. Jag switchar ur men kör den från Anoden ... inte riktigt samma sak. mvh/Hasse |
|
| Author: | Tubis [ 04 Dec 2011, 16:39 ] |
| Post subject: | Re: Dubbla tonstackar på samma katodföljare? |
farbrortäpp wrote: Tubis wrote: Det räcker att du switchar efter tonstacken tex efter en mastervolym till varje respektive stack. Att köra två tonstackar från en katodföljare är inga problem alls. De påverkat INTE varandra om du switchar mellan dem EFTER tonstacken. Nja....den inaktiva tonstacken kommer att påverka den aktiva d.v.s om du enbart switchar volymen. Hur mycket beror på vilka ingående värden du har i stacken... Prova!!...tycker du att det är OK så kör...jag gillar det inte. Jag switchar ur men kör den från Anoden ... inte riktigt samma sak. mvh/Hasse Testa en gång till. Det är alldeles för låg utimpedans från katodföljaren för att det ska bli någon påverkan. När man har en buffer kan man driva flera kretsar utan att de påverkar varandra. Så länge som utgången från kretsarna switchas. Värdena tex 33k resistor och 250k diskantpot är alldeles för höga för att påverka med en katodföljare. |
|
| Author: | Axewall [ 04 Dec 2011, 18:48 ] |
| Post subject: | Re: Dubbla tonstackar på samma katodföljare? |
Tubis wrote: farbrortäpp wrote: Nja....den inaktiva tonstacken kommer att påverka den aktiva d.v.s om du enbart switchar volymen. Hur mycket beror på vilka ingående värden du har i stacken... Prova!!...tycker du att det är OK så kör...jag gillar det inte. Jag switchar ur men kör den från Anoden ... inte riktigt samma sak. mvh/Hasse Testa en gång till. Det är alldeles för låg utimpedans från katodföljaren för att det ska bli någon påverkan. När man har en buffer kan man driva flera kretsar utan att de påverkar varandra. Så länge som utgången från kretsarna switchas. Värdena tex 33k resistor och 250k diskantpot är alldeles för höga för att påverka med en katodföljare. Tubis, bara för att förtydliga: vi tar en 2204, du menar att man kan hänga på en till likadan tonstack (eller en tonstack med lite andra värden) inklusive mastervolympot på katodföljaren och switcha vipern på respektive masterpot? (Fel bortediterat). /Mats |
|
| Author: | VacuumVoodoo [ 04 Dec 2011, 21:44 ] |
| Post subject: | Re: Dubbla tonstackar på samma katodföljare? |
Tubis har rätt. |
|
| Author: | Tubis [ 04 Dec 2011, 21:46 ] |
| Post subject: | Re: Dubbla tonstackar på samma katodföljare? |
Axewall wrote: Tubis, bara för att förtydliga: vi tar en 2204, du menar att man kan hänga på en till likadan tonstack (eller en tonstack med lite andra värden) inklusive mastervolympot på katodföljaren och switcha vipern på respektive masterpot? (Fel bortediterat). /Mats Exakt. Du kan nog hänga på fyra st om du känner för det. |
|
| Author: | Axewall [ 04 Dec 2011, 21:56 ] |
| Post subject: | Re: Dubbla tonstackar på samma katodföljare? |
Tubis wrote: Axewall wrote: Tubis, bara för att förtydliga: vi tar en 2204, du menar att man kan hänga på en till likadan tonstack (eller en tonstack med lite andra värden) inklusive mastervolympot på katodföljaren och switcha vipern på respektive masterpot? (Fel bortediterat). /Mats Exakt. Du kan nog hänga på fyra st om du känner för det. Jag ska fan testa vad som händer om man gör så, om jag är frisk nog att röja i Knucklehead:en framöver. Men det räcker med 2 st tonstackar för mig /Mats |
|
| Author: | Tubis [ 04 Dec 2011, 22:05 ] |
| Post subject: | Re: Dubbla tonstackar på samma katodföljare? |
Hur tar man bort ett inlägg. WTF? |
|
| Author: | Tubis [ 04 Dec 2011, 22:05 ] |
| Post subject: | Re: Dubbla tonstackar på samma katodföljare? |
Axewall wrote: Jag ska fan testa vad som händer om man gör så, om jag är frisk nog att röja i Knucklehead:en framöver. Men det räcker med 2 st tonstackar för mig /Mats |
|
| Author: | Axewall [ 05 Dec 2011, 21:29 ] |
| Post subject: | Re: Dubbla tonstackar på samma katodföljare? |
Tubis wrote: Axewall wrote: Jag ska fan testa vad som händer om man gör så, om jag är frisk nog att röja i Knucklehead:en framöver. Men det räcker med 2 st tonstackar för mig /Mats Jag avskärmar mig ofta! Särskilt när min layout är åt helsike. Men allvarligt, tack för tipset! Att skärma och endast jorda i ena änden av kabeln är ofta vägen till renare signal. /Mats |
|
| Author: | Axewall [ 30 Apr 2012, 17:17 ] |
| Post subject: | Re: Dubbla tonstackar på samma katodföljare? |
Tar upp den här gamla tråden igen. Jag har byggt om en Peavey Valveking topp till nå't som väl kan beskrivas som en "JTM 2203", den har en kanal som är JTM45 med tillagd mastervolym, samt en 2203-kanal. Båda tonstackarna (250p/56k/22n/22n samt 470p/33k/22n/22n) hänger på samma katodföljare och är switchade på utgången från mastervolymerna. Funkar hur bra som helst, precis som "di gamle" här förutspådde! Varför används inte den kopplingen oftare? Upptäckte också ett fabrikations-/kopplingsfel som kanske alla(?) Valvekings har i resonance-/presencekretsen, men jag ska lägga det i en separat tråd senare. /Mats |
|
| Page 1 of 1 | All times are UTC + 1 hour [ DST ] |
| Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |
|