View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Jun 2026, 08:29

Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Music Man HD410, mysko 
Author Message

Post Music Man HD410, mysko
Det gäller alltså en MM HD 410 med IC i försteget.
Det som killen beskrev låter mysko i mina öron. Han har haft problem med att högtalarelement gått sönder och har bytt ut alla. Han beskriver det som att det kunde börja låta distat. Och nu när han spelar blir elementen (de nya) heta så att det knappt går att ta på dom. Han brukar spela på 4 på mastervolymen.
När jag kollade hur elementen var kopplade såg jag att ett av dem hade felvända poler och alltså låg i motfas. Kollade också bias som är lätt justerbar på dessa med en pot. Biasen låg på dubbla värdet. Justerade detta.
Vad skulle kunna göra så att element blir heta? Kan de bli det normalt?
Hur påverkar den för höga biasen det hela?
Att elementen verkligen var trasiga kan man ju undra. Ska fråga honom om han har dom kvar.
Jag spelade på den ett tag och de blir inte det minsta varma.

28 Jun 2013, 12:55
Profile

Post Re: Music Man HD410, mysko
risken är att att slutsteget i dessa kan självsvänga på högre freq. med för hög bias.. har för mig att dessa är class D stärkare o skall bias justeras kallt...

28 Jun 2013, 15:11
Profile WWW

Ja men detta med högtalarna...har det nåt samband med bias? Det är detta med de varma elementen jag söker svar på.

28 Jun 2013, 15:37
Profile

självsvängning i hög freq kan orsaka att högtalarspolarna blir överhettade

28 Jun 2013, 17:21
Profile WWW

Aha, intressant! Hur höga frekvenser rör det sig om?

28 Jun 2013, 18:25
Profile

du hör det inte.... men det är det ända jag kan tänka mig är problemet förutom en skadad utgångstrafo som kortar mellan primär o sek dvs du får ut högspänning momentant.. har haft en sådan musicman 1 gång på reparation som jag bytte utgångstrafo på....

28 Jun 2013, 19:13
Profile WWW

När det kortar mellan primär och sekundär, borde inte elementen smälla omgående? Med de nya i märkte han inte nåt förrän han kände på elementen när han spelat klart.

28 Jun 2013, 19:51
Profile

muphys lag :mrgreen: :mrgreen: man vet aldrig...

28 Jun 2013, 20:56
Profile WWW

Jodå, ibland vet man...
Men stärkarn som du tog hand om, vad var det för symptom hos den, när det kortade mellan lindningarna?

28 Jun 2013, 21:11
Profile

det kom likspänning ut på sekundär dra ner alla volymer mät över + o - på högtalarn med instrument inställd på DC volt skall inte finnas nån likspänning

28 Jun 2013, 21:50
Profile WWW

OK. Men elementen pajade inte?

28 Jun 2013, 22:00
Profile

alla stärkare går inte sönder på samma sätt :wink: :wink:

28 Jun 2013, 22:34
Profile WWW

Nej, men en förstärkare som går sönder gör det på minst ett sätt.

28 Jun 2013, 22:53
Profile

Detta svar fick jag på Hoffman forum. Nån som kan bedöma om han vet vad han talar om? Enligt hans mening så kan inte en öppning mellan primär och sekundär bränna högtalarna.

Quote:
> short circuit from primary to secondary

That should not be fatal to speakers.

Short from B+ to one side of speaker winding.

One end of speaker winding is grounded, and speaker winding has very low DC resistance (<1 ohm). So about 7/8 of any DC current from B+ goes through winding, not speaker.

What is the most current that B+ can supply? 130 Watt output, say 240 Watts of DC from B+ normally, so 0.34 Amps steady-state. A transformer can maybe supply 10X rated current into a short. 3 amps.

7/8 of that 3A in OT speaker winding, 1/8 in speaker. 3/8 or 0.375 Amps in speaker. 0.375A^2*8r is 1.13 Watts of power in the speaker. A "130 Watt" speaker array can stand 1.2W forever.

Assume a *second* defect. OT speaker winding has gone open. All the 3 Amps possible from B+ flow in speaker. 3A^2*8 is 72 Watts of heat in the speaker. A "130 Watt" stage-speaker array "should" survive 72W for many seconds, though if DC the huge excursion will stretch the surround and just-maybe jump the voice coil out of the gap. It is also a race between speaker damage and melt-down of the Power Transformer supplying 10X its rated output.

So it could happen; but I'm real doubtful on the chance of two different faults (short P-S and open S) and in an amp which often works fine.

> amp suddenly got silent for three seconds or something and then sounded again, but with distortion at low frequences. And the speakers were hot!

Something is going on, but I don't have a glimmer.

The 3-second silence, then part-life, ought to be a clue, but I'm blank.

I assume the speakers are good hi-power jobs. (I've seen 100W amps with $30 30W speakers installed thoughtlessly then blown.)

24 Jul 2013, 13:00
Profile

Och beträffande hans undring om elementen, så är de nya Jensen JCH 10/35, ganska lågbudget, 35 Euro hos Thomann.

24 Jul 2013, 13:04
Profile

prova o koppla 24 volt dc på en gammalt skitelement..... så får du se hur länge det håller :wink:
tänk dig sen 700volt dc i elementet..... det är dc som tar ihjäl element... talspolen blir varm men rör sig inte...

24 Jul 2013, 13:15
Profile WWW

Läste du igenom amerikanarns redogörelse här ovan? Han menar ju att det inte kan komma ut så mycket ström från sekundär att det kan förstöra en högtalare. Eftersom impedansen i sekundär är så mycket lägre i sekundär i jämfört med högtalarspolarna kommer den mesta strömmen att flyta i sekundären. Typ en watt kommer att leta sig ut till högtalarna. Menar du att han har fel?
Har du tagit hand om nån stärkare med precis det felet, med brända element som följd?

25 Jul 2013, 22:09
Profile

http://www.flickr.com/photos/99357732@N02/9368500676/

Hur verkar detta? Rost och smälta produkter. Den är upp och ner här. Edit: det är strömtrafon.

25 Jul 2013, 22:37
Profile

E mä Sven te höndra här.

Överslag kan ta alla möjliga former Lennart. Det din länkade bild visar,som jag tolkar den,e att det gått varmt i en punkt på OT´n-vilket jag nu skäligt antar att det är.
Vissa överslag kan i min mycket begränsade erfarenhet vara förbannat svåra att hitta varför det vaknaste ibland helt resolut e att mkt snabbt löda in en annan trafo som står vid sidan av rent fysiskt. Lite långa tåtar bara så e saken biff.

Poängen e att vissa reaktioner hos en röris handlar om dynamik och aktivt användande. Som tex det Sven presenterar ovan.
Att mäta efter likspänning i vila...ptja,jo de e la vettigt,men vad e det som säger att det är då energin tar den vägen ut.?

Har precis slagits ett antal tillfällen med en Orange OR120 som blåste HT säkringar stup i kvarten. Bytte slutrör och åtgärdade ett antal direkt felaktiga punkter SAMT moddade den kring fasvändaren...å allt var frid å fröjd.
Trodde jag.
Kunden kom tebax,vilket iofs e bra :mrgreen: ,å konstatera att problemet nu med nya rör var värre än nånsin. Jaaaa...vi hade provat den tillsammans ute i verkstan utan ngr defekter.

Iom det fick han snällt ta med sig 412´an med...å vi gick över precis varenda punkt som KAN trilskas...å till slut var vi vid utgångstrafon.
Sven hade sedan tidigare snällt tipsat om att han sprungit på ett antal just nyare Orange där OT´n uppenbarligen e taskigt isolerad..
Varför jag krängde dit en annan OT...å se så ja...
Inget märktes i tomgång. Inget märktes vid låg eller normal volym,men se överslag i skrotet blev det tvivellöst när man började ösa på...å se då gick HT säkringen. Precis som sig bör.

Mao.
Prova en annan OT. Hårdtesta skiten med den OT´n på utsidan. Försök att hänga med lite kring hur varmt det går,det Sven tar upp ovan ÄR en realitet ibland.
Värme brukar avslöja sådant,å kikar du på OT´n på din bild har den uppenbarligen gått lite varmt. Varför?

25 Jul 2013, 23:07
Profile

Racing wrote:
E mä Sven te höndra här.

Överslag kan ta alla möjliga former Lennart. Det din länkade bild visar,som jag tolkar den,e att det gått varmt i en punkt på OT´n-vilket jag nu skäligt antar att det är.

Nej, det är nättrafon.
Men i de där stärkarna du pratar om råkade du ut för blåsta säkringar, i den här har inga säkringar gått, endast högtalarelement.
Ni som har lång erfarenhet av förstärkare, har ni råkat ut för någon som eldar högtalare och där orsaken varit OTn? Det tycker jag är en viktig fråga nu.
Killen från Hoffman forum visade med siffror att det inte är möjligt att bränna högtalare men kortis från primär till sekundär. Jag kan inte avgöra om han har rätt eller fel. Ett bevis för att han fel vore att du eller nån annan berättar om fall där det som han menar är omöjligt är möjligt. Eller visar var i redogörelsen han har fel.

26 Jul 2013, 00:19
Profile

Nej.
Personligen inte med rörisar. Dock med transistor diton i PA sammanhang.
Det finns en aspekt som inte e berörd här,å som sannolikt heller inte e applicerbar,å det e att ge trattar för mkt effekt. Nettoresultatet av det kan vara att högtalaren ifrån arbetar bortom sitt slag och därför kastar in handduken.

26 Jul 2013, 01:11
Profile

Jag tror att slutsatsen då kan bli att en OT inte kan elda upp högtalare, eftersom inga exempel finns, och vi dessutom har en teoretisk beskrivning av varför det inte är möjligt.
Högtalarna i den aktuella förstärkaren brinner i stort sett upp. Rök och värmeutveckling, magneter så varma att man inte kan vidröra dom.
Så då verkar återstå detta med oscillering. Något som sätter stärkaren i okontrollerad oscillering, på en så hög frekvens att det inte är hörbart.
Vad är de rimligaste orsakerna till det?

26 Jul 2013, 01:31
Profile

Jodå.
E fullt möjligt.
Läs om det ovan,läs om-läs rätt.
Överslag i en utgångstrafo e inga ovanligheter och som Sven mkt riktigt påpekar skall det inte mkt DC till innan talspolen i en högtalare kastar in handduken.
Läs sen mitt sista inlägg igen.

Jag hade utan tvekan provat med en annan OT till att börja med. Om överslagen e av mindre kvalisort och säkringen därmed inte dör med ett flämtande kan det Sven beskriver som scenario appselut vara rimligt.

26 Jul 2013, 01:35
Profile

Om det sedan e så att det SKULLE handla om en oscillering e det vaknaste å enklaste som jag ser det att begränsa det där det uppstår-eller iaf förstärks.
En kondning mellan anoderna på fasvändaren för att begränsa uppåt...å neråt medelst signalkondningar.

Fö.
Du har väl mätt så ingen av dem läcker?

26 Jul 2013, 01:41
Profile

Racing wrote:
Jodå.
E fullt möjligt.
Läs om det ovan,läs om-läs rätt.
Överslag i en utgångstrafo e inga ovanligheter och som Sven mkt riktigt påpekar skall det inte mkt DC till innan talspolen i en högtalare kastar in handduken.

Men det verkar som om varken du eller han har stött på något exempel där detta har hänt.

Quote:
Jag hade utan tvekan provat med en annan OT till att börja med. Om överslagen e av mindre kvalisort och säkringen därmed inte dör med ett flämtande kan det Sven beskriver som scenario appselut vara rimligt.

Tyvärr har jag ingen OT på hyllan att prova med.
Av mindre kvalisort, som får högtalare att smälta i en sky av rök...
Quote:
En kondning mellan anoderna på fasvändaren för att begränsa uppåt...å neråt medelst signalkondningar.

Fasvändaren är av typ halvledare. Endast rör i slutsteget.
Quote:
Fö.
Du har väl mätt så ingen av dem läcker?

Nej, jag har väntat på att något av substans ska dyka upp. Så då mäter jag.

26 Jul 2013, 02:10
Profile

Lennart H wrote:
Fasvändaren är av typ halvledare. Endast rör i slutsteget.

Spelar ingen roll. Om det rör sig om transistorer eller rör,samma skit annan dag ur det perspektivet. Det som förändras e komponentvärdena.
Det du mao vill förhindra e att höga frekvenser förstärks i fasvändaren. Ngt man tex kan lösa genom att installera en kondensator mellan noderna,om vi nu förutser en longtailed pair.
(Skall erkänna att jag faktiskt inte kikat på schemat,så..ta den infon för vad de e)

26 Jul 2013, 02:30
Profile

har bytt en trafo i en musicman 1gång.... passande ersättare är Hammon 1650P

i den så brann högtalrn upp i spolen....

i ditt fall så tror jag nog att fasvändarn (trissor) ocillerar högfreqvent.... pga fel i späningsmatning
när recappade du den? har varit med om flertalet ggr att komponenter lossnat pga varmkörning i dessa.. då biasen ställts för varmt..... dessutom skall det sitta avkopplingskondingar mellan anod o jord på
dessa för att filtrera bort högfreqvent ripple......

26 Jul 2013, 02:50
Profile WWW

zven wrote:
har bytt en trafo i en musicman 1gång.... passande ersättare är Hammon 1650P

i den så brann högtalrn upp i spolen....

i ditt fall så tror jag nog att fasvändarn (trissor) ocillerar högfreqvent.... pga fel i späningsmatning
när recappade du den? har varit med om flertalet ggr att komponenter lossnat pga varmkörning i dessa.. då biasen ställts för varmt..... dessutom skall det sitta avkopplingskondingar mellan anod o jord på
dessa för att filtrera bort högfreqvent ripple......

Det är en kompis förstärkare. Den är från sjuttiotalet och inget har gjorts på den överhuvudtaget, ser det ut som. Bias på denna ställs med en vridresistor, och man mäter spänning över två resistorer. Spänningen där var på dubbla värdet när jag kollade, och jag ställde självklart på rätt värde.
Har haft en sån här hemma hos mig för ett år sedan och då bytte jag alla elektrolyter. Det är väl vad som egentligen ska göras på denna också...och att du råkat ut för en MM med brunnen spole pga av OT förändrar ju saken.
Bild http://www.flickr.com/photos/99357732@N02/9361726928/
Schema: http://www.el34world.com/charts/Schemat ... 75-130.pdf

26 Jul 2013, 11:23
Profile

Hittade nåt när jag knackade runt för att se om nån fanns nån kallödning. Skruven och muttern som håller en av drivertransistorerna mot kylplåten var helt lös så att transistorn inte var i kontakt med plåten. Och skruvens gängor är helt utslitna, så det går inte att skruva fast den. Att gängorna är utslitna tycker jag är en gåta. Båda transistorerna verkar vara original med samma beteckning och ingen verkar ha skruvat med stärkaren. Hände kanske redan vid monteringen på fabriken, eller vibrationer? Vad får en överhettad drivertransistor för följd? Är detta den möjliga orsaken till problemet?

27 Jul 2013, 18:19
Profile

du är nåt på spåret...

27 Jul 2013, 22:36
Profile WWW
Reply to topic   [ 32 posts ]  Go to page 1, 2  Next