View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Aug 2026, 01:43

Reply to topic  [ 13 posts ] 
Vox AC-30 JMI, modda eller inte? 
Author Message

Post Vox AC-30 JMI, modda eller inte?
Jag har sent omsider börjat se över en -63:a AC-30 med sönderkapat kabinett, så det är bara en topp som håller på att ramla sönder.
Nåja, förstärkaren i sig är det inget större fel på som det verkar. Efter byte av elektrolyter och slutrör tuffar den på utan hyss.
Jag är dock inte så förtjust i att slutrören körs på sin gräns, med värmeproblem bl.a.
Frågan är, tappar man mycket av karaktären om man ordnar så att rören går lite kallare?
Och, ska man öka på skärmgallermotstånden, katodmotståndet eller båda?

Någon som labbat med detta och/eller har synpunkter?

/Sixten

22 Jan 2011, 14:23
Profile WWW

Sustain wrote:

Jag har sent omsider börjat se över en -63:a AC-30 med sönderkapat kabinett, så det är bara en topp som håller på att ramla sönder.
Nåja, förstärkaren i sig är det inget större fel på som det verkar. Efter byte av elektrolyter och slutrör tuffar den på utan hyss.
Jag är dock inte så förtjust i att slutrören körs på sin gräns, med värmeproblem bl.a.
Frågan är, tappar man mycket av karaktären om man ordnar så att rören går lite kallare?
Och, ska man öka på skärmgallermotstånden, katodmotståndet eller båda?

Någon som labbat med detta och/eller har synpunkter?

/Sixten

Jag tycker att man gott kan labba med lite kallare bias, ibland låter det mycket bättre, och dagens rör blir bara sämre och sämre verkar det. Prova att höja, och säg inget till ägaren.[;)] Betr SGM, så undrar jag om de verkligen gör så mycket nytta i en EL84 som rutinmässigt antas. Enligt databladen verkar de ju inte behövas alls?

"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com

22 Jan 2011, 19:52
Profile ICQ WWW

Ber att få hålla med föregående talare/skrivare.
Att öka katodmotstånden & öka ventilationen mha bl a en PC-fläkt som går på likriktad glödspänning.
Tror inte soundet kommer lida av detta

Ola
http://www.lehnert-amps.com

22 Jan 2011, 21:15
Profile

Betr SGM, så undrar jag om de verkligen gör så mycket nytta i en EL84 som rutinmässigt antas. Enligt databladen verkar de ju inte behövas alls?

Classic 30 har blivit kritiserad för sin lösning med SGM på endast två av effektrören. Har Peaveys lösning alltså sämre rykte än vad den förtjänar? Eller är "felet" med Peaveys lösning att man inte har samma resistans på alla fyra rören? Eller beror effektrörshaverierna i Classic 30 på andra svagheter i kretsen?

------
Dom låter alla lika

23 Jan 2011, 10:01
Profile

Ocku wrote:

Martin Kuhn wrote:

Betr SGM, så undrar jag om de verkligen gör så mycket nytta i en EL84 som rutinmässigt antas. Enligt databladen verkar de ju inte behövas alls?

Classic 30 har blivit kritiserad för sin lösning med SGM på endast två av effektrören. Har Peaveys lösning alltså sämre rykte än vad den förtjänar? Eller är "felet" med Peaveys lösning att man inte har samma resistans på alla fyra rören? Eller beror effektrörshaverierna i Classic 30 på andra svagheter i kretsen?

------
Dom låter alla lika

Är det verkligen så att Classic 30 lider av frekventa slutrörshaverier? Jämfört med vilken krets? Och avhjälps detta genom att man monterar SGM? Eller är det bara så att man utgår ifrån det, eftersom det rutinmässigt antas att SGM förlänger livslängden så dramatiskt på rören? Jag själv har inget svar på frågan, men saknar lite köttig empiri för att vara riktigt nöjd.[:o)]

23 Jan 2011, 10:41
Profile ICQ WWW

Är det verkligen så att Classic 30 lider av frekventa slutrörshaverier?

Precis. Eller är det bara något som folk slänger ur sig så ofta att det blivit en vedertagen sanning?

Och finns det empirisk data som skulle verifiera att det är de två rören som saknar SGM i en Classic 30 som brinner oftare än de två andra. Och då menar jag ett tillräckligt stort sampel.

------
Dom låter alla lika

23 Jan 2011, 11:33
Profile

Vad gäller Classic 30 så har jag inte heller direkt fått uppfattningen att slutrören ofta havererar.
Skramligt brukar det tydligen bli, och varmt. Det stora problemet är väl den rassliga mekaniska kontruktionen och underdimensionerade transformatorer, och att det inte går att ställa bias.

Ett äldre exempel i frågan är Traynor YGM-3. De har inga skärmgallermotstånd alls, trots en matningsspänning på c:a 400V!
Jag köpte för några år sedan en 77:a som med största sannolikhet hade kvar originalrören. Inget fel alls på dem, och f.ö. sitter de just nu i den aktuella AC-30'n...

F.ö. så slår det mig att det diskuteras väldigt lite gamla Vox-förstärkare här på forumet. Lite förvånande med tanke på att man ofta ser gitarrister spela på gamla(?) AC-30 i första hand.
Själv har jag bara rotat i en Vox tidigare, en AC-30 av samma typ och årgång som den jag har här nu, standardvarianten med tre kanaler och en simpel tonkontroll.

Jag labbade lite med katodmotståndet i går kväll. Kom efter ett par försök fram till en resistans på 84R mot original 47. Det ger ändå en anodförlusteffekt på nästan 10W per rör. Nu är det två seriekopplade motstånd på 68 resp. 16R, så det går lätt att testa med eller utan det på 16.
Men nu måste jag lappa ihop resterna av kabinettet så att jag kan släpa iväg förstärkaren för lite mer praktiska prov och jämförelser.

För egen del har jag dragit på mig två st. AC-50 för renovering. Den ena en -64:a med rörlikriktare, den andra troligen en -65:a med kiseldioder. Det ska bli intressant att jämföra dem med varandra, för de har ju en del skillnader även i förstärkarkretsen, framförallt fasvändaren som är av olika typ.

/Sixten

23 Jan 2011, 12:56
Profile WWW

Personligen tycker jag att AC30 låter betydligt bättre med högre resistans på slutrörens katodmotstånd så att stärkaren går lite mindre varmt. Sixten! Så som du gjort känns bra, tycker jag.

Ska man ändå modda, kan man också prova att ha ett eget katodmotstånd och egen katovkopplingskondensator för varje slutrör. Då tycker jag personligen att ljudet blir ännu bättre. Om 84 ohm funkar för alla fyra, kanske 330 ohm per rör vore ett alternativ. Kanske med en konding på 330 uF över varje motstånd.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

<i><font size="1">Förundras över att det är i stort sett olagligt med graffiti och gatukonst samtidigt som alkohol, hundar, fotboll och bilism är tillåtet...</font id="size1">"]

23 Jan 2011, 13:08
Profile

Quote:
För egen del har jag dragit på mig två st. AC-50 för renovering. Den ena en -64:a med rörlikriktare, den andra troligen en -65:a med kiseldioder. Det ska bli intressant att jämföra dem med varandra, för de har ju en del skillnader även i förstärkarkretsen, framförallt fasvändaren som är av olika typ.

/Sixten

Hör av dig när de är spelbara, en anledning så god som någon att svänga förbi Bollnäs! [:p]

23 Jan 2011, 13:32
Profile ICQ WWW

Jag har aldrig satt mig in i vad skillnaden blir med separat v gemensamt katodmotstånd, men en som brukar konstruera med separata är Erik Andersson, rör-guru inom HiFi-avdelningen.

I den förra AC-30'n satte jag in motstånd med konding för resp. par, plus en omkopplare för att köra med två eller fyra slutrör samtidigt som utgångstrafon kopplades om.

Om man nu ökar motståndsvärdet så att rören går mer i klass AB av någon grad, är det då även idé att öka på filterkapacitanserna en smula? Det är ju extremt låga värden i original, så det finns knappast någon vidare reservkraft för transienter i kondensatorerna.

Martin, jag ska höra av mig när det blir dags!

/Sixten

23 Jan 2011, 14:06
Profile WWW

...Jag har aldrig satt mig in i vad skillnaden blir med separat v gemensamt katodmotstånd...
Jag tycker att ljudet när stärkaren distar blir tydligare, mindre ihopgrötat och ger mer strängseparation. Det låter, typ, en aning mer likt som att ha fast biasspänning, fast med bibehållen kompressionseffekt.

Quote:
...är det då även idé att öka på filterkapacitanserna en smula? Det är ju extremt låga värden i original, så det finns knappast någon vidare reservkraft för transienter i kondensatorerna...
Ja, absolut! Tycker jag i alla fall. En del hävdar att det tar bort lite av original-AC30-ljudet, men jag undrar om den uppfattningen inte mycket är ha-kvar-original-kretsen-nörderi... Personligen tycker jag att ljudet blir bättre med t.ex. 33 - 47 uF på första glättningen och kanske även 22 - 33 uF för skärmgallren.

Dessutom minskar brummet då, som ju verkar finnas mer eller mindre i alla gamla AC30.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

<i><font size="1">Förundras över att det är i stort sett olagligt med graffiti och gatukonst samtidigt som alkohol, hundar, fotboll och bilism är tillåtet...</font id="size1">"]

23 Jan 2011, 14:45
Profile

Det senaste halvåret har jag haft inne ett par nya AC30. CC (Custom Classic) tror jag de heter. De har bl.a. tre omkopplare för att kunna köra stärkarna, typ, som gamla original AC30 och dels att göra tre moddar som jag tycker att är klart värdefulla. Så bevilligen är det inte bara jag som tycker att dessa moddar är värdefulla...

1. Växla mellan 50 eller 82 ohms katodmotstånd för slutrören.
2. Växla mellan 22 eller 44 uF som första glättning.
3. Att på Top Boost-kanalen växla mellan originallösningen på tonkontrollerna och att lyfta "den felaktiga" jordningen av bass-potten.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

23 Jan 2011, 14:58
Profile

Jag ökade skärmgallerna till 220 Ohm på min AC30. Andra kör med upp till 470 Ohm. Glöm inte att centrera glödspänningen, om du inte redan gjort det. I original är glöden endast jordad i ena fasen. Klipp och kör med två st. 100 Ohm/2W centrerat mot jord.

http://www.myspace.com/magicjohnssonthemeanmistreaters
I´ve paid my dues I've got the right to play the blues.

24 Jan 2011, 17:14
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 13 posts ]