View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Aug 2026, 02:05

Reply to topic  [ 20 posts ] 
OCD-pedalschema förklaring? filter, klippning 
Author Message

Post OCD-pedalschema förklaring? filter, klippning
Tjena!
Jag tänkte försöka förstå mig på hur pedaler fungerar egentligen. Man ser ju bara alla scheman som ser typ likadana ut. Allt borde fungera ganska lika då (i overdrive pedaler).
Jag har ringat in områden på en bild jag lägger upp. De som har svar på vad komponenterna i ringarna har för funktion får mer än gärna berätta det för mig. (Ringarna kan sitta fel också är klart).

Image

ROSA RING:klippning med hjälp av op:n antar jag. fast jag fattar inte hur och vad alla kondensatorer å motsånd är till för.
På tubescreamer är det dioder där. hur fungerar det då?

RÖD RING: Inte en blekaste aning.

GRÖN RING: Ingen aning. vad gör transistorerna. varför mos?
Vad gör de två dioderna i schemat?

BLÅ RING: Aktivt filter av nåt slag?

Vore jättetacksam för hjälp, även ett kort svar om du inte orkar förklara ingående.
Är så sugen på att lära mig hur sånt här fungerar!!!

HARE GÖTT!!

21 Jan 2011, 19:07
Profile ICQ YIM WWW

URL=http://forumbilder.se]Image[/URL]

21 Jan 2011, 19:09
Profile ICQ YIM WWW

Rosa ring: Feed-back-loop. Utan motstånden i denna sektion skulle op-ampen inte förstärka signalen något. Det skulle vara unity gain ut från denna sektion. Detta för att det sker en återkoppling från terminal 1 till 2 som "bromsar" förstärkningen. Med motstånd och potentiometer begränsas återkopplingen och op-ampen förstärker mer. Ju mer op-ampen förstärker i detta steg, ju mer klipper dioder och mosfet transistorer senare i kretsen.

Röd och grön ring: OCD's något unika klippnings/återkopplingssektion som medverkar till att pedalen svarar bra på anslag och volym från gitarren. Mosfet-transistorerna, och germanium dioden, är kopplade enbart så att deras interna "body-diod" klipper signalen till jord och ger dist. Hur signalen påverkas på sin väg till jord genom den röda ringen vet jag inte.

Blå ring: Ytterligare förstärkning av signalen och ett tonfilter.

Allt är nog lite slarvigt beskrivet. [:o)]

Det finns såklart mycket mer att tillägga av någon som har mycket mer att tillägga.[;)]

Daniel

21 Jan 2011, 21:02
Profile ICQ YIM WWW

Rosa ring: Feed-back-loop. Utan motstånden i denna sektion skulle op-ampen inte förstärka signalen något. Det skulle vara unity gain ut från denna sektion. Detta för att det sker en återkoppling från terminal 1 till 2 som "bromsar" förstärkningen. Med motstånd och potentiometer begränsas återkopplingen och op-ampen förstärker mer. Ju mer op-ampen förstärker i detta steg, ju mer klipper dioder och mosfet transistorer senare i kretsen.
Du måste fortfarande ha en motkoppligt för att få unity gain vilken inte riktigt framgick.
Jag skulle även hävda att opampen kliipper på högt ställd gain.
SED wrote:
Röd och grön ring: OCD's något unika klippnings/återkopplingssektion som medverkar till att pedalen svarar bra på anslag och volym från gitarren. Mosfet-transistorerna, och germanium dioden, är kopplade enbart så att deras interna "body-diod" klipper signalen till jord och ger dist. Hur signalen påverkas på sin väg till jord genom den röda ringen vet jag inte.
Röd ring har ingenting med detta att göra. Det är spänningsmatningen som ger halva matningsspänningen till opampen och mosfetens ingångar. Som i nästan alla pedaler. Alltså ingenting annat.

21 Jan 2011, 21:43
Profile

Kan man alltså se mosfet-arrangemanget som en diod-klippning som "flyttat ut" från op-ampens feedbackloop i en krets av TS-typ? Att den i OCD istället bor i en feedbackloop runt hela den första op-ampen? Ungefär.[:I]

Blir inte Vref lite väl sned av att delas av 10k och 470k? Det är förmodligen något jag missar...

Daniel

21 Jan 2011, 21:59
Profile ICQ YIM WWW

Kan man alltså se mosfet-arrangemanget som en diod-klippning som "flyttat ut" från op-ampens feedbackloop i en krets av TS-typ? Att den i OCD istället bor i en feedbackloop runt hela den första op-ampen? Ungefär.[:I]

Daniel
Nä mosfeten är en klippkrets för sig själv. Den förening med röda ringen är enbart för att mosfeten ska få en bias på sin gate. Denna bias matas även till ompapens ingång för att även denna ska fungera korrekt.
Det är alltså inge feebackloop utan bara spänningsmatningen som ska förse mosfeten med halva matningsspänningen.

Vad jag kan se så har du först en opamp med en förstärkning på 464 vilket kommer få den att klippa. Sen går signalen vidare till mosfetklippningssteget för ytterligare en klippning. Inte konstigare än så.[:)]

21 Jan 2011, 22:07
Profile

Blir inte Vref lite väl sned av att delas av 10k och 470k? Det är förmodligen något jag missar...

Daniel
Det är 10k och 10k som den delas med. 470k är till för att ge ompampens ingångsimpedans. Om du kollar noga så ser du först en 10k i serie och sen en 10k till jord. Sen matas spänning via 470k till opampen.

21 Jan 2011, 22:09
Profile

Tubis wrote:

SED wrote:

Daniel
Det är 10k och 10k som den delas med. 470k är till för att ge ompampens ingångsimpedans. Om du kollar noga så ser du först en 10k i serie och sen en 10k till jord. Sen matas spänning via 470k till opampen.

Ok, den biten tror jag att jag greppar nu.

Det som händer med signal som klipps av dioder till bias kontra jord; vad blir det för skillnad? Båda varianterna är ju vanligt förekommande.

Daniel

21 Jan 2011, 23:46
Profile ICQ YIM WWW

Rackarns!!
En hel diskussion blev det. fy fasen vad bra!! Kul att andra ställer frågor som jag inte ens kommer på att ställa.
Men om röda ringen bara har med ref spänningen att göra. vad är då kondensatorerna och dioden till för?
Hur klipper en diod?[:I]
Jag har inte fattat hur det sker rent fysiskt eller vad man ska säga. När det gäller en OP är det ju att den förstärker så mycket tills den inte pallar mer. en diod förstärker ju inte.
Vad gör varje kondensator och resistor i drive (lila ringen)?

Klipper den alltså både vid första OPn för att sedan klippas ännu mer vid transistorerna? Eller är det bara att OPn pushar transistorerna? Mycket frågor och ett trött huvud. Jag måste läsa allt igen i morgon och begrunda det ordentligt.
Fortsätt gärna att förklara och diskutera.
Fasen vad bra ljudbojen!! Va hjälp man kan få kors och tvärs.
Tjoflöjt!

22 Jan 2011, 02:28
Profile ICQ YIM WWW

En fråga till. kunde inte hålla mig utan var tvungen att läsa allt igen. Beskriv hur klippsteget med transistorerna fungerar. och vad har 10k motståndena på utgång och ingång på OPn för funktion?[?]
Gonatt!

22 Jan 2011, 02:39
Profile ICQ YIM WWW

[:D]Kan inte sluta klura. en fråga till angående Tubis inlägg:

"Vad jag kan se så har du först en opamp med en förstärkning på 464 vilket kommer få den att klippa. Sen går signalen vidare till mosfetklippningssteget för ytterligare en klippning. Inte konstigare än så."
Hur vet du att det är 464ggr förstärkning? räknar du med jw-metoden eller liknande, eller är du en gammal uv som har sån rutin så du ser sånt där genom att bara kasta ett öga på det?

Gonatt nr 2 [:D]

22 Jan 2011, 02:52
Profile ICQ YIM WWW

[:D]Kan inte sluta klura. en fråga till angående Tubis inlägg:

"Vad jag kan se så har du först en opamp med en förstärkning på 464 vilket kommer få den att klippa. Sen går signalen vidare till mosfetklippningssteget för ytterligare en klippning. Inte konstigare än så."
Hur vet du att det är 464ggr förstärkning? räknar du med jw-metoden eller liknande, eller är du en gammal uv som har sån rutin så du ser sånt där genom att bara kasta ett öga på det?

Gonatt nr 2 [:D]
Motkopplingsresistans plus jordresistans delat med jordresistans. Visst hade det varit fräckt att säga att det ser jag bara men såååå cool är jag inte hahaha....1M+18k+2.2k/2.2k=464ungefär.
Fast det blir inte på hela frekvensbandet för 68n ökar jordresistansen på låga frekvenser och 220p minskar motkopplingen på höga frekvenser för att lyfta fram midfrekvenserna. Detta kan jag dock inte formel för att räkna ut.[:I]
JW vet jag inte vad det är för metod. Googleträffen ger Jehovah's Witnesses och nej, ingen gudomlig kraft jag använder haha[:D]

22 Jan 2011, 07:46
Profile

Tubis wrote:

SED wrote:

Daniel

Ok, den biten tror jag att jag greppar nu.

Det som händer med signal som klipps av dioder till bias kontra jord; vad blir det för skillnad? Båda varianterna är ju vanligt förekommande.

Daniel
Lägger man en bias på en diod så flyttar man öppningsspänningen till biasspänningen. Du ser det ofta som överspänningskydd på opampars ingång där en diod går till tex +15 och en till -15. Istället för att öpnna på 0.6V så öppnar de nu på 15V och därmed hindrar signal över 15V att komma in i opampen. Detta har jag sett många tolka som klippdioder för dist men det är det icke.
Har aldrig sett dioder just för klippning i distortionseffektssyfte ha någon bias på sig. Det går bra att koppla flera dioder i serie om man vill höja öppningsspänningen. Fast upp till 15V blir ju inte det så genomtänkt. Men på så höga spänningar behöver vi ju inte arbeta som tur är.
Jag är inte så insatt i hur just dessa mosfetar arbetar i denna koppling. Q2 är ju konstant öppen för den har en 4.5V på sin gate.

22 Jan 2011, 08:02
Profile

Rackarns!!

Men om röda ringen bara har med ref spänningen att göra. vad är då kondensatorerna och dioden till för?
Dioden är ett skydd för felpolaritet. Sätter du plus åt fel håll så brinner dioden och inte övrig krets. c7 o c5 efter är för att ge en stabil störningsfri matningsspänning. Att man sätter två är för att den ena är stor och står för musklerna man klarar inte riktig att filtrera de ljusaste störningarna därav smäller man en mindre tex en keramisk som lättare klarar detta bredvid. c4 är till för att ge växelspänningsjord för opamp och klippmosfetar. Signalen måste ju ha en direkt väg till jord.
tokfan wrote:

Rackarns!!
Hur klipper en diod?[:I]
Dioden har en öppningsspänning och när denna är nådd med signalen så släpper den igenom signalen och därmed klipper av den vid denna spänning. Det ger ju då en redig distortion av signalen.

tokfan wrote:

Rackarns!!
Vad gör varje kondensator och resistor i drive (lila ringen)?
r3 o r9 är jag inte riktigt säker på men r8 är ju till för att ge en utgångsimpedans så efterföljande komponenter BITER ordentligt. Man räknar annars med att utgångsimpedansen från en sådan opamp är 0. Nu blir den 10k. c8 är till för att rulla av höga fizziga toner som produceras när man distorterar signalen. Denna kan man höja om man vill jämna till toppen ytterligare.
tokfan wrote:

Rackarns!!
Klipper den alltså både vid första OPn för att sedan klippas ännu mer vid transistorerna? Eller är det bara att OPn pushar transistorerna?
Med den höga förstärkningen som opampen får ser jag ingen annan utväg än att signalen klipps även i opampen. Tänk dig här en humbucker på 400mV som sedan förstärks med 462 blir 185.5V och med en matningsspänning på 9V så kommer detta att klippa redigt.

22 Jan 2011, 08:17
Profile

När det gäller klippdioder till jord eller bias tänker jag kanske egentligen mest på att feedbackloopen, där dioderna ofta sitter, kan vara kopplad mot jord eller bias genom ett motstånd och en kondensator. I detta fallet är den kopplad till jord, fast utan dioder.

Mosfetar används ibland som rena dioder, vilket jag tror är fallet här. De börjar klippa signalen lite smygande, med "mjukt knä". Silikondioder och LED:ar börjar klippa abrupt, med "hårt knä". Detta sker dock oftast i feedbackloopen eller direkt till jord. Tack vare att den ena Mosfeten har en germaniumdiod framför sig flyttas tröskeln för när den börjar klippa lite. Det gör att vi får asymmetrisk klippning av signalen.

Daniel

22 Jan 2011, 10:15
Profile ICQ YIM WWW

När det gäller klippdioder till jord eller bias tänker jag kanske egentligen mest på att feedbackloopen, där dioderna ofta sitter, kan vara kopplad mot jord eller bias genom ett motstånd och en kondensator. I detta fallet är den kopplad till jord, fast utan dioder.

Daniel
Vilken krets har du sett detta i? Är kondingen kopplad till bias så påverkar detta inte funktionen alls eftersom denna blockerar likspänning. Det är nog bara en layoutfråga för konstruktören att koppla den till bias istället för jord. Funktionellt blir det ingen skillnad.

22 Jan 2011, 10:56
Profile

Dioden har en öppningsspänning och när denna är nådd med signalen så släpper den igenom signalen och därmed klipper av den vid denna spänning. Det ger ju då en redig distortion av signalen.

Den fattar jag forftarande inte.
Att den släpper igenom över 0,6 fattar jag. Men sen?
Vad är det som gör att signalen klipper? Går den inte bara igenom då?
På en tubescreamer sitter det 2 parralellt fast åt olika håll?

"JW vet jag inte vad det är för metod. Googleträffen ger Jehovah's Witnesses och nej, ingen gudomlig kraft jag använder haha"

jW= j-omgega metoden. Man kan räkna ut impedanser och t.ex vilka brytfrekvenser ett filter får och vise versa. Massa räkning med komplexa tal och vise versa. Nu finns det ju simuleringsprogram så man slipper räkna på sånt. Skönt, för man dribblar bort sig själv 7ggr av 10 när man försöker sig på det.

Jag fattar inte hur du kan ha missat den när du har koll på det mesta. Har antagit att du är en högt utbildad elektroingenjör eller nåt.
Jag skäms för att vara åt andra hållet, kunna hur man räknar ut saker som jag aldrig riktigt kan använda eftersom jag knappt kan grunderna ibland. Men så är det när allt ska gå så förbaskat fort på universitet, man får bara se till att man klarar tentor så gott det går, hinner aldrig få nåt sammanhang i ämnet riktigt. Synd. Men då finns ju alltid Ljudbojen!!

22 Jan 2011, 11:47
Profile ICQ YIM WWW

Nä jag är inte en högt utbildad ingenjör. Jag är på "need to know basic". Alltså jag har lärt mig det jag behöver kunna.

Dioderna gör ju att signalen blir normal upp till tex 0,6V(olika på olika dioder). Sen går allt över det bort till jord vilket ger signalen ett avhugget utseende på ett oscilloscope. Ju mer signal ju större del av kurvan huggs bort så att säga. Till slut är den så avhuggen så den ser ut som en fyrkantsvåg istället för en sinusvåg, om nu signalen är en sinusvåg.

Att det inte bara resulterar i att signalen blir lägre utan distorterar beror på att det som är under 0.6 inte påverkas. Det är inte en linjär komponent. Byter du ut dioden mot en resistor så sjunker hela signalen bara i nivå utan någon märkbar distortion.

När det gäller motkopling över en icke inverterande opamp så är jag inte helt kunnig på vad som händer. Skickar du in högre signal på plusingången än diodernas öppningsspänning så minskar distortionen helt plötsligt på utgången tills det till slut kommer ut en ren signal isstälet vid högre insignaler. Detta fenomen förstår jag icke. Man måste hålla input låg alltså.....det hörs som en ren punch vid attacken och sen sjunker signalen in i distortion när den tynar bort. Mycket otrevligt fenomen....

22 Jan 2011, 11:58
Profile

Tubis wrote:

SED wrote:

Daniel
Vilken krets har du sett detta i? Är kondingen kopplad till bias så påverkar detta inte funktionen alls eftersom denna blockerar likspänning. Det är nog bara en layoutfråga för konstruktören att koppla den till bias istället för jord. Funktionellt blir det ingen skillnad.

Detta kan ses i Tube Screamer och i en del pedaler utvecklade från TS, exempelvis Timmy.

Daniel

22 Jan 2011, 17:22
Profile ICQ YIM WWW

Tubis wrote:

SED wrote:

Daniel

Detta kan ses i Tube Screamer och i en del pedaler utvecklade från TS, exempelvis Timmy.

Daniel
Okej, det har jag aldrig tänk på när jag gluttad på dessa scheman. Det har absolut ingen funktion utan är förmodligen enbart konstruktören som tyckte det var lättas att sätta på den just där. Ingen likspänning kommer ju in pga av avkopplingskondingen och växelspänningsmässigt kan vref kan räknas som jord pga av den stora elektrolyten i vref eller som jag säger, bias

22 Jan 2011, 18:03
Profile
Reply to topic   [ 20 posts ]