View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Aug 2026, 02:31

Reply to topic  [ 8 posts ] 
OT Dynacord Rex + lite till 
Author Message

Hej allihopa!
Har följt detta forum ett tag och ser att det finns en hel del amp expertis här [:)]. Själv är jag "lärling" i ämnet och slänger ut ett par frågor om mitt renoverings projekt som jag tagit upp igen efter ett par års "fixar det sen".
1. Något bra substitut för OT´n ? Hammond 1650H månne?
2. Såg i något tidigare inlägg något om "germanium" dioden i bias kretsen som bör ersättas men blir inte klok på schemat kontra vänd och vrid på ampen mao hittar inte eländet. Något tips var ögat ska skanna?

Jag återkommer säkert med mer frågor då det inte finns mycket info att hämta på denna "oldie" eller ? någon som har tips?

12 Jan 2011, 12:11
Profile ICQ YIM WWW

Efter den OT-test vi gjorde i helgen ser jag aboslut inget skäl att byta ut OT:n i Rex. Jag hade med mig just en sådan och den visade sig hålla måttet, fullt i paritet med de andra, nya som gamla. Skulle inte byta den mot en Hammond t.ex.

Jag kommer bygga något kul projekt med min Rex-OT. Eller om någon är spekulant på den (har lite för många projekt som är halvdana...) kan den vara till salu. Vintage. Dyrt som satan.

Om du lägger en bild på innanmätet kan vi nog snabbt hitta din diod (minns inte, har inte kvar mitt kort). Den bör ligga nära ngn av trimpotarna...

/Gunnar

12 Jan 2011, 13:02
Profile

Här kommer lite bilder på "skönheten"[:D][:D][:D].
Image
Image
Image

hmm va små bilderna vart *lol* hoppas det duger.

Quote:
kan den vara till salu. Vintage. Dyrt som satan.
[8D] kan ev vara spekulant eftersom OT´n i denna ser lite
skoj ut (vet inte om tidigare ägare grillat korv på den) beror på
hur den uppför sig. Men först ska en hel del bytas ut.

/Uwe

12 Jan 2011, 22:09
Profile ICQ YIM WWW

Man behöver nog lite större bilder för att se. Antingen sitter den nära trimpoten vid slutrörshållarna. Eller när powertrafon.

Av schemat kan du kanske följa bias-tap på trafon och anslutningen till dioden E80 C20?

Image

Image

/Gunnar

12 Jan 2011, 22:48
Profile

Den lilla fyrkantiga till höger om den högra blå elektrolytkondensatorn, där den gröna kabeln går in. Vad står det på den?

12 Jan 2011, 22:57
Profile

Bilderna vart skumma i storlek när jag laddade upp till photobucket,

@Izzy, försöker följa men det är inte lätt då det känns som någon haft lödtenns fest på kortet[}:)] tackar & bockar för schemat, gick att läsa lite bättre på än det jag har.
@bart, det står E75 C40 (svårt att läsa) den har jag haft ögat på kan det vara den?.

/Uwe

13 Jan 2011, 00:03
Profile ICQ YIM WWW

Det kan säkert vara den. Det är ju bias-kretsens elektrolyter till vänster. Men har du problem med dioden?
/Gunnar

13 Jan 2011, 09:23
Profile

Det är den [:)], har inte dragit igång något än men tar det säkra alt. och byter ut den då alla "neokon" kondisar skall bytas ut + de stora burk elyterna. Det verkar som tidigare ägare kört något av slutrören väldigt varmt då OT´t är lite solbränd just nedanför. Men som sagt lite rengöring + omlödning + nya slutrör (väntar paket från TT) så får vi se om jag får ordning på reliken.

tackar ödmjukast för supporten [:)]

/Uwe

13 Jan 2011, 13:45
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 8 posts ]