View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Aug 2026, 01:43

Reply to topic  [ 25 posts ] 
Fixera kondensatorer? 
Author Message

Jag har bytt alla elektrolyter i min Twin Reverb.
Blev gött som tusan men jag funderar på om jag ska försöka fixera dem på nåt sätt?
Tänker speciellt på filterkondingarna som är tyngst och kan vicka lite i sidled.
I kåpan man sätter över så sitter det skumplast som har hållit dem på plats men de jag satt dit nu har inte exakt samma dimensioner, så den nyper inte nåt vidare på kondensatorerna.

Kan man limma med något?
Funkar smältlim där med tanke på att det inte blir så varmt just där?
Vill har tips på vad jag kan göra.

//David

10 Jan 2011, 22:25
Profile ICQ YIM WWW

Beror vad man limmar på, papp? PCB-board? Något bör limmet röra sig, betyder silikon tex. eller?

10 Jan 2011, 22:57
Profile

Fixa lite fetare skumplast kanske?

"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com

10 Jan 2011, 23:32
Profile ICQ WWW

Smältlim funkar utmärkt att fixera komponenter med, används ofta på elektronikkomponenter. Sedan finns det speciella fästen/fötter att köpa till större elektrolyter. Vibrerande komponenter kan ge "miceffekt" sen hur mycket man kommer att märka det låter jag vara osagt:)

11 Jan 2011, 01:18
Profile ICQ YIM WWW

Vad är det för vitt kitt som Folkesson använder måntro? Känns precis lagom hårt/flexibelt.....

11 Jan 2011, 07:14
Profile

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Rörförstärkartekniker
Image ImageImage

11 Jan 2011, 08:09
Profile WWW

Nu har någon nämn Folkesson i min tråd.
Då stänger vi den här tråden. [:D]

Nä men smältlim funkar säkert fint.

11 Jan 2011, 09:29
Profile ICQ YIM WWW

silicone..tror jag

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Rörförstärkartekniker
Image ImageImage
Det är inte vanligt byggsilicon för det är mycket mjukare och elastiskare.....detta är mer som gummi.....hårdare och styvare...helt perfekt...fast vitt...fult.

11 Jan 2011, 10:06
Profile

Tubis wrote:

zven wrote:

silicone..tror jag

Image ImageImage
Det är inte vanligt byggsilicon för det är mycket mjukare och elastiskare.....detta är mer som gummi.....hårdare och styvare...helt perfekt...fast vitt...fult.

Detta är nog säkert inget konstigare än att det finns på ELFA eller någon annan leverantör.
Men jag provar smältlim.

11 Jan 2011, 10:21
Profile ICQ YIM WWW

Vad är det för genomslagsspänning på smältlim....?
Det är väl gjort på gamla nedkokta grisar eller?

11 Jan 2011, 10:29
Profile

Tubis wrote:

Vad är det för genomslagsspänning på smältlim....?
Det är väl gjort på gamla nedkokta grisar eller?

jag vet inte men kan det spela någon roll när man limmar lite på höljet ner mot materialet som lödöglorna är stansade i?

11 Jan 2011, 12:18
Profile ICQ YIM WWW

Är det inte någon förbindelse mellan två potentialer spelar det ju ingen roll för då finns det ingen spänning som kan slå igenom...

11 Jan 2011, 12:26
Profile

Anledningen att jag nämner genomslag är nämligen om jag själv ska börja med smältlim.....på vissa positioner vill man inte att limmet ska råka göra en förbindelse om det skulle vara så att det har låg genomslagsstyrka.....

11 Jan 2011, 12:31
Profile

Är det inte någon förbindelse mellan två potentialer spelar det ju ingen roll för då finns det ingen spänning som kan slå igenom...

Du har nog blandat ihop definitioner. Spänning är ju potentialskillnaden mellan två punkter. Ju mindre avstånd och större potentialskillnad mellan dessa desto större risk för överslag.
Bygg och badrumsilikon bör inte användas i elektronik.
Sök på "elektroniksilikon" ger t.ex.:
http://www.elektroskandia.se/KatalogKat ... ?rid=62630

Alex

11 Jan 2011, 13:01
Profile WWW

Tubis wrote:

Nej precis. Kommer inte applicera något lim på ledarna.

11 Jan 2011, 13:34
Profile ICQ YIM WWW

Quote:
<i>Originally posted by Tubis"]

[/quote

Alex

Tror mer på detta (Alex's länk är för fogning av PL-rör...
http://www.gleitmo.se/produkter/silikon ... ngjutning/

<i>Elektroniska delar skyddas ibland by inneslutning de i silikon till förhöjningstabilitet mot mekaniskt och elektriskt chockar, utstrålning och vibrationen. Detta kallas ofta â€Â

11 Jan 2011, 14:24
Profile

Tubis wrote:

Du har nog blandat ihop definitioner. Spänning är ju potentialskillnaden mellan två punkter. Ju mindre avstånd och större potentialskillnad mellan dessa desto större risk för överslag.
Bygg och badrumsilikon bör inte användas i elektronik.

Alex

Jag menar att om du inte har någon potentialskillnad som mellan plasten på lyten och glasfiberlaminatet så kan inget genomslag ske genom mediummet du limmar med. Men får du lim mellan plus och minus anslutningarna på lyten så har du kanske en potentialskillnad på 500V och är mediummet inte helt isolerande så kan du få en båge genom det där pga av den höga potentialskillnaden. Så nej jag tror inte jag har tagit fel på deffinitioner. Ytterligheten vore ju om du limmade med lödtenn[:D]

11 Jan 2011, 14:33
Profile

Fixa lite fetare skumplast kanske?
Håller med Martin! Varför krångla till det med något annat?

Är jag så seriös som jag egentligen vill vara, tar jag bort originalgummit och använder tjockt svart liggunderlag som jag klipper i dimmension som passar för de nya kondingarna och limmar dit i kåpan, på samma sätt som det är original.

För en snabbare lösning använder jag ventilationsfilterpackning. Det är som en svart, självhäftande tätningslist som är 5 - 7 mm tjock och har ungefär samma bredd som originalgummit. Sådan fäster jag i ett eller två lager ovanpå originalgummit så att de nya kondingarna hålls på plats.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

<i><font size="1">Förundras över att det är i stort sett olagligt med graffiti och gatukonst samtidigt som alkohol, hundar, fotboll och bilism är tillåtet...</font id="size1">"]

13 Jan 2011, 14:43
Profile

13 Jan 2011, 15:07
Profile

Smältlim används ofta på komponenter och ger bra fixering. Det är även hyfsat lätt att ta bort (beroende på hur mycket man använt). Det finns säkert något special smältlim hos Elfa eller liknande men på så låga spänningar som 500V funkar säkerligen de flesta.

14 Jan 2011, 00:05
Profile ICQ YIM WWW

Bara som en upplysning: I en Twin Reverb är det en sådär 210 - 240 V <u>lik</u>spänning i aluminiumhöljet på två av glättningskondensatorerna. Höljet är förståss isolerat med krympplasten som sitter på kondensatorn, men om man t.ex. limmar dit kondingarna genom att fästa limmet i den plasten, kan plasten gå sönder m.m., m.m. Om man limmar i kondingens ändar så att limmet har kontakt med kondingens aluminiumhölje har limmet direktkontakt med spänningarna ifråga.

Om man tycker detta är ett problem och/eller bryr sig om detta är upp till var och en, men om ni inte visste eller hade räknat ut detta tidigare, så vet ni det nu...

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

<i><font size="1">Förundras över att det är i stort sett olagligt med graffiti och gatukonst samtidigt som alkohol, hundar, fotboll och bilism är tillåtet...</font id="size1">"]

14 Jan 2011, 09:44
Profile

Sven-Johan wrote:

Bara som en upplysning: I en Twin Reverb är det en sådär 210 - 240 V <u>lik</u>spänning i aluminiumhöljet på två av glättningskondensatorerna. Höljet är förståss isolerat med krympplasten som sitter på kondensatorn, men om man t.ex. limmar dit kondingarna genom att fästa limmet i den plasten, kan plasten gå sönder m.m., m.m. Om man limmar i kondingens ändar så att limmet har kontakt med kondingens aluminiumhölje har limmet direktkontakt med spänningarna ifråga.

Om man tycker detta är ett problem och/eller bryr sig om detta är upp till var och en, men om ni inte visste eller hade räknat ut detta tidigare, så vet ni det nu...

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

Nej jag visste inte detta sen innan, så tack för info.
Jag gillar idén med att byta ut skumplasten för att fixera kondingarna bättre.

Att "krångla till det" med något annat måste ju inte bli aktuellt.
Känns som ett lim som är avsett för ändamålet skulle bli t.o.m. enklare att applicera än att joxa med skumplast som ska skäras till och inpassas för att "nypa" kondensatorerna på plats.

14 Jan 2011, 10:17
Profile ICQ YIM WWW

Schelack, epoxi, polyurethan, acryl är de enda saker jag vet inte leder.
Finns säkert massor med annat göjs.....det gäller bara att hitta en produkt som inte kostar skjortan. Elfas hartser är ju så dyra så man undrar om de är gjorda av saffran......

14 Jan 2011, 11:06
Profile

Hittade sånt här på jobbet.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 6-56&toc=0
Ska se om jag får lov att norpa ett par klickar sånt här.
Detta måste ju vara rätt skrot för jobbet så att säga?

"Genomslagshållfasthet: 15 kV/mm"
- Då gör det inget om jag skulle råka få lite på nån ledare heller! [:D]

21 Jan 2011, 16:51
Profile ICQ YIM WWW

Hittade sånt här på jobbet.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 6-56&toc=0
Ska se om jag får lov att norpa ett par klickar sånt här.
Detta måste ju vara rätt skrot för jobbet så att säga?

"Genomslagshållfasthet: 15 kV/mm"
- Då gör det inget om jag skulle råka få lite på nån ledare heller! [:D]

Undrar om det är guld i den...fast då vore den ju väldigt ledande...[8D](tänker på priset)

21 Jan 2011, 17:03
Profile
Reply to topic   [ 25 posts ]