View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Aug 2026, 02:31

Reply to topic  [ 11 posts ] 
Har nu fått det där med PCB riktigt bra! 
Author Message

Post Har nu fått det där med PCB riktigt bra!
Efter jag köpte mig en laserskrivare istället för bläckstråle fungerar nu det där med etsning av PCB extremt bra. Går nu otroligt snabbt att bygga hyfsat invecklade kretsar....

Kortet framkallat innan etsning.

Image

Efter etsning.

Image

Ber om ursäkt för bildkvaliten men har bara mobilkameran.

06 Jan 2011, 21:26
Profile

Skriver du ut på film och lyser eller??

mvh/Hasse

06 Jan 2011, 21:32
Profile

Ser bra ut....mycke jordplan[:D]

Skriver du ut på film och lyser eller??

mvh/Hasse
Japp solarium......fyller gärna ut med jordplan på kortet...jordresistans är aldrig fel att minska....jord suger upp störningar ur luften...... och man sparar på etsmedel...[;)]

06 Jan 2011, 21:57
Profile

Tyvärr värdelöst med jordplan på både enkel och dubbelsidiga mönsterkort numera. Detta eftersom vi har elektronisk smog i luften uppåt GHz frekvenser,jordplan vid de frekvenser blir som en mottagarantenn.
Man får gå upp i minst fyra lager med signalbanor på de inre lagren och jordplan på de ytre. Signaljordplan och kraftjordplan på var sitt lager.
Det är effektivare att skippa jordplan och istället se till att att inget läcker in utifrån: jorda ingångsjacket direkt i chassiet, ferritringar i på känsliga ingångar som 1:a och 2.A stegets styrrgaller frörutom antiparasitmotstånd och skärma signalledningar. Jordbuss (skena) jordad i chassiet i endast en punkt antingen vid ingången (helst) eller i 1:a elektrolyten efter likriktaren.

Alex

07 Jan 2011, 00:36
Profile WWW

Här kommer glädjedödaren.
Tyvärr värdelöst med jordplan på både enkel och dubbelsidiga mönsterkort numera. Detta eftersom vi har elektronisk smog i luften uppåt GHz frekvenser,jordplan vid de frekvenser blir som en mottagarantenn.
Man får gå upp i minst fyra lager med signalbanor på de inre lagren och jordplan på de ytre. Signaljordplan och kraftjordplan på var sitt lager.
Det är effektivare att skippa jordplan och istället se till att att inget läcker in utifrån: jorda ingångsjacket direkt i chassiet, ferritringar i på känsliga ingångar som 1:a och 2.A stegets styrrgaller frörutom antiparasitmotstånd och skärma signalledningar. Jordbuss (skena) jordad i chassiet i endast en punkt antingen vid ingången (helst) eller i 1:a elektrolyten efter likriktaren.

Alex

Tänker mest på saker som hoppar internt från andra banor på kortet. Har märkt att det suger upp överblödningar och hindrar rundgång och sånt.

07 Jan 2011, 06:23
Profile

Ser fint ut! Då återstår bara det roliga: Att borra skiten...[:D]

Byggde en mick-Preamp (från Gyraf.dk) för något år sedan och gjorde kortet själv. Vi har etsutrustning på jobbet så det va' inga problem, men borrningen[:(] Huga vilket trökgöra!
Slutade med att jag skaffade ett fabrikskort ändå[8D]
En kille i Danmark gör kort av högklassig kvalitet till just dessa kit (och andra studiobyggen) för självkostnadspris, i princip.

Hasse.

07 Jan 2011, 15:13
Profile

Jag UV-belyser mina kort i en flatbädds-scanner jag byggt om med UV-lysrör.
Funkar hur bra som helst.
Fick köpt mig ett ets-aggregat på kjell också så nu är det riktigt roligt att göra kort.
Förutom att borra. [:D]

Det är ju alltid trevlig om man kan spara så mycket jordplan som möjligt. Etspulver är ju inte gratis.

07 Jan 2011, 16:11
Profile ICQ YIM WWW

Ålrajt då. Får väl moderera mitt inlägg: <i><b>nästan</b>"] värdelöst med jordplan på både enkel och dubbelsidiga mönsterkort numera.
Borra med Dremel på pelare, använd borr avsedda för mönsterkort.

Alex

07 Jan 2011, 16:31
Profile WWW

Borra går snabbt med min biltemadremmel på stativ. Bara att mata på. Korten är redan borrade, matade med komponenter lödade och lackade......
kanske gör en annan tråd om projektet.....får se....

07 Jan 2011, 18:36
Profile

Tubis wrote:

Borra går snabbt med min biltemadremmel på stativ. Bara att mata på. Korten är redan borrade, matade med komponenter lödade och lackade......
kanske gör en annan tråd om projektet.....får se....

Gör det Johan, roligt att se hela processen.

/Peder

Signature deleted due to offensive remarks

07 Jan 2011, 19:57
Profile ICQ WWW

Ser snyggt ut [:)]
Du gör inte ett litet (6x6cm) kort mot betalning? [:p]

12 Jan 2011, 21:48
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 11 posts ]