| Author |
Message |
|
Tubis
|
 Har nu fått det där med PCB riktigt bra!
Efter jag köpte mig en laserskrivare istället för bläckstråle fungerar nu det där med etsning av PCB extremt bra. Går nu otroligt snabbt att bygga hyfsat invecklade kretsar.... Kortet framkallat innan etsning.  Efter etsning.  Ber om ursäkt för bildkvaliten men har bara mobilkameran.
|
| 06 Jan 2011, 21:26 |
|
 |
|
farbrortäpp
|
Ser bra ut....mycke jordplan[:D]
Skriver du ut på film och lyser eller??
mvh/Hasse
|
| 06 Jan 2011, 21:32 |
|
 |
|
Tubis
|
farbrortäpp wrote: Ser bra ut....mycke jordplan[:D]
Skriver du ut på film och lyser eller??
mvh/Hasse
Japp solarium......fyller gärna ut med jordplan på kortet...jordresistans är aldrig fel att minska....jord suger upp störningar ur luften...... och man sparar på etsmedel...[;)]
|
| 06 Jan 2011, 21:57 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
Joined: 27 Dec 2007, 23:30 Posts: 2735 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
Här kommer glädjedödaren. Tyvärr värdelöst med jordplan på både enkel och dubbelsidiga mönsterkort numera. Detta eftersom vi har elektronisk smog i luften uppåt GHz frekvenser,jordplan vid de frekvenser blir som en mottagarantenn. Man får gå upp i minst fyra lager med signalbanor på de inre lagren och jordplan på de ytre. Signaljordplan och kraftjordplan på var sitt lager. Det är effektivare att skippa jordplan och istället se till att att inget läcker in utifrån: jorda ingångsjacket direkt i chassiet, ferritringar i på känsliga ingångar som 1:a och 2.A stegets styrrgaller frörutom antiparasitmotstånd och skärma signalledningar. Jordbuss (skena) jordad i chassiet i endast en punkt antingen vid ingången (helst) eller i 1:a elektrolyten efter likriktaren.
Alex
|
| 07 Jan 2011, 00:36 |
|
 |
|
Tubis
|
VacuumVoodoo wrote: Här kommer glädjedödaren. Tyvärr värdelöst med jordplan på både enkel och dubbelsidiga mönsterkort numera. Detta eftersom vi har elektronisk smog i luften uppåt GHz frekvenser,jordplan vid de frekvenser blir som en mottagarantenn. Man får gå upp i minst fyra lager med signalbanor på de inre lagren och jordplan på de ytre. Signaljordplan och kraftjordplan på var sitt lager. Det är effektivare att skippa jordplan och istället se till att att inget läcker in utifrån: jorda ingångsjacket direkt i chassiet, ferritringar i på känsliga ingångar som 1:a och 2.A stegets styrrgaller frörutom antiparasitmotstånd och skärma signalledningar. Jordbuss (skena) jordad i chassiet i endast en punkt antingen vid ingången (helst) eller i 1:a elektrolyten efter likriktaren.
Alex
Tänker mest på saker som hoppar internt från andra banor på kortet. Har märkt att det suger upp överblödningar och hindrar rundgång och sånt.
|
| 07 Jan 2011, 06:23 |
|
 |
|
HasseA
|
Ser fint ut! Då återstår bara det roliga: Att borra skiten...[:D]
Byggde en mick-Preamp (från Gyraf.dk) för något år sedan och gjorde kortet själv. Vi har etsutrustning på jobbet så det va' inga problem, men borrningen[:(] Huga vilket trökgöra! Slutade med att jag skaffade ett fabrikskort ändå[8D] En kille i Danmark gör kort av högklassig kvalitet till just dessa kit (och andra studiobyggen) för självkostnadspris, i princip.
Hasse.
|
| 07 Jan 2011, 15:13 |
|
 |
|
spufuz
|
Jag UV-belyser mina kort i en flatbädds-scanner jag byggt om med UV-lysrör. Funkar hur bra som helst. Fick köpt mig ett ets-aggregat på kjell också så nu är det riktigt roligt att göra kort. Förutom att borra. [:D]
Det är ju alltid trevlig om man kan spara så mycket jordplan som möjligt. Etspulver är ju inte gratis.
|
| 07 Jan 2011, 16:11 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
Joined: 27 Dec 2007, 23:30 Posts: 2735 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
Ålrajt då. Får väl moderera mitt inlägg: <i><b>nästan</b>"] värdelöst med jordplan på både enkel och dubbelsidiga mönsterkort numera. Borra med Dremel på pelare, använd borr avsedda för mönsterkort.
Alex
|
| 07 Jan 2011, 16:31 |
|
 |
|
Tubis
|
Borra går snabbt med min biltemadremmel på stativ. Bara att mata på. Korten är redan borrade, matade med komponenter lödade och lackade...... kanske gör en annan tråd om projektet.....får se....
|
| 07 Jan 2011, 18:36 |
|
 |
|
linusberg
|
Tubis wrote: Borra går snabbt med min biltemadremmel på stativ. Bara att mata på. Korten är redan borrade, matade med komponenter lödade och lackade...... kanske gör en annan tråd om projektet.....får se....
Gör det Johan, roligt att se hela processen. /Peder Signature deleted due to offensive remarks
|
| 07 Jan 2011, 19:57 |
|
 |
|
Andersson
|
Ser snyggt ut [:)] Du gör inte ett litet (6x6cm) kort mot betalning? [:p]
|
| 12 Jan 2011, 21:48 |
|
|