|
|
Page 1 of 1
|
[ 8 posts ] |
|
Lite OT. Greybacks G12H från 60-talet??
| Author |
Message |
|
J.H.
|
 Lite OT. Greybacks G12H från 60-talet??
Hej!
Köpte här på Bojen 2 st gamla G12H "Greybacks" med lagade koner (tänkte kona om dem) för 300 kronor (för båda). Säljaren påstod att de var från 1974, tänkte inte så mycket på det... När jag packade upp dem kollade jag koderna på sarjarna var T koden, på båda T 1234 nästa kod var AB1 på den ena och (troligen, lite sliten kod) AB11 på den andra. I Doyles bok får jag detta till januari 1969(!?) på båda högtalarna. Det står dessutom INTE Rola Celestion på dem på magneten, som jsg räknade med, utan Celestion LTD Thames Ditton Surrey. Fanns Greybacks på 60-talet redan, eller vad gör jag för fel när jag daterar högtalarna?
Mvh/ Jonas
|
| 04 Jan 2011, 20:36 |
|
 |
|
rudmark
|
The date codes from 1968 to 1991 are written in the form: Month, Year, Day. 1:a o 11:e januari <s>1968</s> 1969, Pre-Rola <i>This a Celestion Pre-Rola G12M 20w speaker that was found in the infamous Marshall Bluesbreaker combo's in the mid-late 60's. This particular speaker has a date code of January 1968. At this time, Celestion was only supplying Marshall with Celestions with the green magnet cover, which is commonly referrd to as a Greenback Celestion speaker. In the early 70's Celestion would also supply Marshall with G12M speakers having Cream, Black, and Grey magnet covers, in addition to the green. Some of these later G12M's did have different speaker cones than the earlier Greenbacks and they do sound a little different (i.e. not as desirable to many players). Notice the 15 ohm Impedance on the Pre-Rola speaker. They later changed the impedance rating to 16 ohms."] istf Rola>>>>>>>> 
|
| 04 Jan 2011, 21:27 |
|
 |
|
J.H.
|
rudmark wrote: The date codes from 1968 to 1991 are written in the form: Month, Year, Day. 1:a o 11:e januari <s>1968</s> 1969, Pre-Rola <i>This a Celestion Pre-Rola G12M 20w speaker that was found in the infamous Marshall Bluesbreaker combo's in the mid-late 60's. This particular speaker has a date code of January 1968. At this time, Celestion was only supplying Marshall with Celestions with the green magnet cover, which is commonly referrd to as a Greenback Celestion speaker. In the early 70's Celestion would also supply Marshall with G12M speakers having Cream, Black, and Grey magnet covers, in addition to the green. Some of these later G12M's did have different speaker cones than the earlier Greenbacks and they do sound a little different (i.e. not as desirable to many players). Notice the 15 ohm Impedance on the Pre-Rola speaker. They later changed the impedance rating to 16 ohms."] istf Rola>>>>>>>>  Tack för svar, jo jag har oxå daterat dem på samma sätt som du. Tyvärr kan jag inte se bilden (på min dator?) på 20wattaren du har skickat med, så jag vet inte om den har en grå plastkåpa? Vad jag av andra källor läst är att grå, kräm och svarta kåpor användes på Rola Celestion tiden, vilket iofs inte är det tidagaste 70-talet. Detta sätter förståss myror i huvudet på mej... Mvh Jonas
|
| 04 Jan 2011, 21:47 |
|
 |
|
rudmark
|
Celestion kanske hade ett gammalt lager som de märkte om? Orginallänk http://www.cathedralstone.net/Pages/Cel ... intage.htmDet var väl ett bra köp? Var konar du om dem för 300/paret?
|
| 04 Jan 2011, 21:51 |
|
 |
|
J.H.
|
Nä, jag skrev nog slarvigt, omkoningen kostar nog mer än så tyvärr, det var högtalarna jag köpte för 300:-. Mvh/ Jonas
|
| 04 Jan 2011, 22:08 |
|
 |
|
Plexiglas
|
J.H. wrote: Hej!
Köpte här på Bojen 2 st gamla G12H "Greybacks" med lagade koner (tänkte kona om dem)
Gör dig själv en tjänst och <u>lyssna på dem innan du konar om dem</u>. Om det verkligen är gamla högtalare ska konerna ha en märkning som slutar på 003, eller 014 - kolla det! Jag har en del högtalare med lagade koner som låter kanon, så det behöver alltså inte innebära att det påverkar ljudet på ngt sätt! http://www.myspace.com/gudarsskymning<b>Knut</b>: NEJ FÖRHELVETE!!!! BYT INTE ORIGINALSÄKRINGEN!!!!!! även om den är trasig så låter den säkert bättre än en ny säkring...
|
| 04 Jan 2011, 22:33 |
|
 |
|
J.H.
|
knut wrote: J.H. wrote: Hej!
Köpte här på Bojen 2 st gamla G12H "Greybacks" med lagade koner (tänkte kona om dem)
Gör dig själv en tjänst och <u>lyssna på dem innan du konar om dem</u>. Om det verkligen är gamla högtalare ska konerna ha en märkning som slutar på 003, eller 014 - kolla det! Jag har en del högtalare med lagade koner som låter kanon, så det behöver alltså inte innebära att det påverkar ljudet på ngt sätt! http://www.myspace.com/gudarsskymning<b>Knut</b>: NEJ FÖRHELVETE!!!! BYT INTE ORIGINALSÄKRINGEN!!!!!! även om den är trasig så låter den säkert bättre än en ny säkring... De är ganska uppfuckade kan jag säga men kan ju pröva dem, jag kan laga dem mer oxå... Efter att ha sökt lite mer så är det fortfarande förbryllande! Det som tyder på att de är från 1969 är följande: De har en pre Rola-sticker på magneten, de har (vad jag fattar) en klockren januari 1969 (AB1) datering??? Det som tyder på att de är ca 1974 är följande: De har en grå plastkåpa (inte bleknat grön vad jag kan se, som jag tycker Rudmarks bilder tyder på), de har dessutom RIC-koner (kan ju iofs vara omkonade). Något slog mej, kan ju vara omkonade och fått nya kåpor samtidigt på Celestionfabriken omkring 74? Lite långsökt kanske... Mvh Jonas
|
| 05 Jan 2011, 03:39 |
|
 |
|
Plexiglas
|
Ja så kan det vara, men jobbet kan ju ha gjorts var som helst och av vem som helst. http://www.myspace.com/gudarsskymning<b>Knut</b>: NEJ FÖRHELVETE!!!! BYT INTE ORIGINALSÄKRINGEN!!!!!! även om den är trasig så låter den säkert bättre än en ny säkring...
|
| 05 Jan 2011, 11:41 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 8 posts ] |
|