View unanswered posts | View active topics It is currently 26 Aug 2026, 10:30

Reply to topic  [ 20 posts ] 
Bassman Blond - 64 7025 rör 
Author Message

Post Bassman Blond - 64 7025 rör
Hej.

Skulle vilja testa lite olika rör i min Bassman top.

För tillfället sitter det 4 st 7025 i den och åtminstone ett verkar vara dåligt. Beroende på var dom sitter så varier ljudet så jag drar slutsaten att dom går på sista versen. Nu har jag dock dålig koll på vad jag är ute efter och skulle kunna tänka mej att testa lite olika rör.

Är det någon här som sitter på ett lager och kan tänkas sälja en "coctail" med lite olika rör?? Det får gärna vara äldre rör men dom behöver inte vara "nya". Huvudsaken att dom är i så bra skick att jag kan få en uppfattning om karaktären.

Även om ni har nåt råd om vilka rör jag bör testa är jag tacksam.

Mvh

Jocke

02 Jan 2011, 11:06
Profile

Svårt säga vad du ska testa. Har du bra fina gamla slutrör kan det vara värt jobba lite med likaledes gamla förstegsrör. Är det nyare 5881 skulle jag försöka hitta ett par gamla 6L6 istället. Det är nog lättare få tag på än gamla 5881.

Vilken krets är det i din?

Hur vet du att förstegsrören är dåliga? Är det gamla rör? De håller i tusentals timmar. Gitarristerna brukar ofta kola före förstegsrören...

RCA är annars liksom inte fel i gamla Fender. Hitta gärna en mix mellan 12AX7 och 7025. Det låter lite olika, även om det i princip är samma rör. 7025 brukar vara lite klarare och "elegantare" i tonen.

Men även ett par Philips, Sylvania eller liknande gör livet kul.

I Bas-kanalen kan det vara viktigt hitta rör som är lågbrusiga. Tycker designen med treble-kontrollen sist, nästan som en gain-pot, gör att det blåser på rätt rejält i brusregistret... Så var det i varje fall när jag labbade med den kanalen i min Bassman.

/Gunnar

02 Jan 2011, 21:48
Profile

Svårt säga vad du ska testa. Har du bra fina gamla slutrör kan det vara värt jobba lite med likaledes gamla förstegsrör. Är det nyare 5881 skulle jag försöka hitta ett par gamla 6L6 istället. Det är nog lättare få tag på än gamla 5881.

Vilken krets är det i din?

Hur vet du att förstegsrören är dåliga? Är det gamla rör? De håller i tusentals timmar. Gitarristerna brukar ofta kola före förstegsrören...

RCA är annars liksom inte fel i gamla Fender. Hitta gärna en mix mellan 12AX7 och 7025. Det låter lite olika, även om det i princip är samma rör. 7025 brukar vara lite klarare och "elegantare" i tonen.

Men även ett par Philips, Sylvania eller liknande gör livet kul.

I Bas-kanalen kan det vara viktigt hitta rör som är lågbrusiga. Tycker designen med treble-kontrollen sist, nästan som en gain-pot, gör att det blåser på rätt rejält i brusregistret... Så var det i varje fall när jag labbade med den kanalen i min Bassman.

/Gunnar

Hej.

Det är en 6g6B.
Slutrören är 6L6GC.

7025 vet jag inte vad är för fabrikat det enda jag urskilja är just 7025 Usa i grått, det finns även logo/text i rött men det går inte att få nåt vettigt ur det.

Det ena röret jag misstänker är slut orsakar brum, nojs etc lite beroende var det sitter. Jag bytte ut det mot ett GT jag hade hemma och stärkaren blev tyst igen. Har även testat med ett ECC83 och det blev ganska stora skillnader i ljudet. Därför föddes tanken att testa lite olika rör.

Mvh

Jocke

02 Jan 2011, 22:34
Profile

Ditt 7025 är ett RCA. Det står USA på dem och RCA med röd text. Bra rör.

Vad är det för märke på slutrören?

/Gunnar

03 Jan 2011, 01:05
Profile

Ditt 7025 är ett RCA. Det står USA på dem och RCA med röd text. Bra rör.

Vad är det för märke på slutrören?

/Gunnar

OK, alla 7025 är av samma sort.

Slutrören är JJ. Dom låter dock friska och ok så dom får sitta kvar tills jag skickar toppen för översyn. Jag är totalt tekniskt okunnig så jag vill/vågar inte göra några ingrepp själv.

Hm så då gäller det att få tag i några gamla RCAn och labba runt med. Philips o Sylvania säger du. Bra då är jag en bit på väg.

03 Jan 2011, 11:45
Profile

Vi får väl be Knut titta in i tråden. Han är mkt bättre på förstegsrör än jag.
Annars kan ett Brimar vara kul. Stort mustigt ljud.
Telefunken anses som lite holy grail men de står inte självklart överst på min favvolista.
/Gunnar

03 Jan 2011, 12:16
Profile

Izzy: Du har säkert koll på vilka rör som styr vad i stärkaren.
Två rör/kanal? Iofs då blir det inget rör kvar till presence så förmodligen är det inte så lätt..

05 Jan 2011, 18:41
Profile

Någon? Knut?[:)]

Två rör/kanal? Iofs då blir det inget rör kvar till presence så förmodligen är det inte så lätt..

De två första är till Bass-kanalen, nr tre är till normal-kanalen och de fjärde är fasvändaren som matar slutrören.

/Gunnar

05 Jan 2011, 20:59
Profile

Cajun_Moon wrote:

De två första är till Bass-kanalen, nr tre är till normal-kanalen och de fjärde är fasvändaren som matar slutrören.

/Gunnar

OK,
Så om man som jag lirar genom normalkanalen så är det 3an o 4 som är intressanta att labba med. Är 1an o 2an "inaktiva" om man spelar genom normalkanalen eller påverkar de totalljudet på nåt vis?

05 Jan 2011, 21:12
Profile

Izzy wrote:

Cajun_Moon wrote:

/Gunnar

OK,
Så om man som jag lirar genom normalkanalen så är det 3an o 4 som är intressanta att labba med. Är 1an o 2an "inaktiva" om man spelar genom normalkanalen eller påverkar de totalljudet på nåt vis?

Nej det påverkar inte. Det är klart att om du rycker ur rören händer det nog lite med spänningar i försteget och annat som kan påverkar, Men i grunden - nej.
/Gunnar

05 Jan 2011, 23:32
Profile

lite sent svar kanske, har inte hängt på nätet så mkt i jul :)

I min Bassman landade jag på följande:

Masterkanalen (fd bass-kanalen): V1 RFT, V2 Mullard.

normalkanalen (6G6B): RCA blackplate 5751

PI: Mullard ecc83

I slutsteget sitter Cryo-rör. Har precis fått tag i ett par friska RCA blackplate 6L6GC som ska provas vid tillfälle. Ska nog testa ett TFK smoothplate och ett Brimar i PI och se om det går att trolla fram lite mer mojo på det viset.[;)]

Har också ett gäng TFK ribbed plate, som nog skulle va intressant att testa som V1 i båda kanalerna.

http://www.myspace.com/gudarsskymning

<b>Knut</b>:
NEJ FÖRHELVETE!!!! BYT INTE ORIGINALSÄKRINGEN!!!!!!
även om den är trasig så låter den säkert bättre än en ny säkring...

07 Jan 2011, 18:01
Profile WWW

lite sent svar kanske, har inte hängt på nätet så mkt i jul :)

I min Bassman landade jag på följande:

Masterkanalen (fd bass-kanalen): V1 RFT, V2 Mullard.

normalkanalen (6G6B): RCA blackplate 5751

PI: Mullard ecc83

I slutsteget sitter Cryo-rör. Har precis fått tag i ett par friska RCA blackplate 6L6GC som ska provas vid tillfälle. Ska nog testa ett TFK smoothplate och ett Brimar i PI och se om det går att trolla fram lite mer mojo på det viset.[;)]

Har också ett gäng TFK ribbed plate, som nog skulle va intressant att testa som V1 i båda kanalerna.

<b>Knut</b>:
NEJ FÖRHELVETE!!!! BYT INTE ORIGINALSÄKRINGEN!!!!!!
även om den är trasig så låter den säkert bättre än en ny säkring...

Hej Knut.

Nu var de mycket... Är TFK Telefunken?
Har du nån uppfattning om skillnaden mellan ett 5751 och 7025?
Även vilken skillnad det är mellan black och grey plated skulle vara roligt att veta. Smooth plate och ribbed plate... som sagt mycket man borde veta. Svårt att läsa på när man inte har koll på terminologin[:I]

Mvh

Jocke

08 Jan 2011, 11:20
Profile

7025 är ett 12AX7/ECC83 men som brukar vara lite mer "hi fi", lågt brus, klarhet i tonen osv.

5751 är ett rör med ca 70% förstärkning jämfört med ett 12AX7/ECC83, ungefär samma förstärkning som ett 12AT7 som ofta används som fasvändare i Fenderförstärkare bl.a. och i reverbkretsar. Men egenskaperna i et 5751 påminner nog ändå mer om 12AX7 än 12AT7.

/Gunnar

08 Jan 2011, 11:35
Profile

7025 är ett 12AX7/ECC83 men som brukar vara lite mer "hi fi", lågt brus, klarhet i tonen osv.

5751 är ett rör med ca 70% förstärkning jämfört med ett 12AX7/ECC83, ungefär samma förstärkning som ett 12AT7 som ofta används som fasvändare i Fenderförstärkare bl.a. och i reverbkretsar. Men egenskaperna i et 5751 påminner nog ändå mer om 12AX7 än 12AT7.

/Gunnar

Ok, det är här någonstans jag trillar av pinnen.

Fasvändaren driver slutrören. Om jag byter ut ett 7025 rör mot 12AX7 eller ECC83 så påverkar det "tonen". Om jag ersätter det med ett 5751 så har jag ungefär samma "ton " men ljudet spricker tidigare, typ vid vid lägre volym? Är det då slutrören som spricker upp 30% tidigare?

Hur slaviskt skall man följa orginal fasvändarrör i en stärkare? Om den är byggd för ett 7025 skall man då hålla sig i 7025/12AX7 ECC83 träsket eller är det "safe" att labba med andra typer av rör tex 12AT7/5751?

08 Jan 2011, 12:23
Profile

Black och grey är olika beläggningar på plåtarna.
Ribbed är bockade plåtar, smooth är plana.
Dessutom finns det korta och långa plåtar oxå.[:)]

tror inte du sabbar stärken genom att växla mellan de olika typerna sålänge du håller dig inom "familjen". Är du nyfiken så testa 12at7, 5751, 7025, ecc83 och se vad det gör med ton/performance.

<i><b>NEJ FÖRHELVETE!!!! BYT INTE ORIGINALSÄKRINGEN!!!!!!</b>
även om den är trasig så låter den säkert bättre än en ny säkring..."]

08 Jan 2011, 12:32
Profile WWW

Black och grey är olika beläggningar på plåtarna.
Ribbed är bockade plåtar, smooth är plana.
Dessutom finns det korta och långa plåtar oxå.[:)]

<i>NEJ FÖRHELVETE!!!! BYT INTE ORIGINALSÄKRINGEN!!!!!!

Just så, och någonstans bland alla dessa kombinationer finns det perfekta ljudet[8D] Så man kan se fram emot sömnlösa nätter när man ligger och funderar om man ändå borde testa ribbed blackplates istället för grey....

Nä allvarligt är jag nöjd med 7025orna men som jag nämde tidigare är ett dåligt och iom att jag skall ersätta det tänkte jag det vore skoj att testa några andra rör också.

08 Jan 2011, 12:45
Profile

se fram emot sömnlösa nätter...

Mitt i prick, det är precis sådär det blir efter ett tag i rörträsket![;)]

<i><b>NEJ FÖRHELVETE!!!! BYT INTE ORIGINALSÄKRINGEN!!!!!!</b>

08 Jan 2011, 12:47
Profile WWW

Fasvänder driver slutrören kan man säga. Vilket rör som sitter i påverkar bland annat förstärkningen till slutrören. Men försätkrningen påverkas ju också av hur högt du ställer volymkontrollen...

Med ett 5751 får du inte lika mkt förstärkning till slutrören. Det innebär inte att det "spricker tidigare". Man kan nog uppleva det som tvärtom, att stärkaren går lite renare vid samma läge på volymkontrollen, men sannolikt också lite volymsvagare.

Typen av rör, fabrikat mm påverkar feelingen i slutsteget. Men det är så många parameterar att det är nästan ogörligt säga vad som ger vad. Du kan pröva friskt mellan olika 12AX7/ECC83-rör. 7025 är en typ av 12AX7/ECC83. Sedan finns det hur många varianter som helst - 12AX7A, 12AX7WA, 12AX7LPS, 12AX7 bla bla bla etc.

http://thetubestore.com/12ax70ectyp.html

Men en fasvändare och ett slutsteg som är designat för att köras med 12AT7 mår nog ofta bäst (låter bäst) med just ett 12AT7. Det röret har lite andra egenskaper än bara att det har lägre förstärkning än 12AX7/ECC83. Det går dock bra att testa med ett sådant rör istället.

/Gunnar

08 Jan 2011, 13:00
Profile

Fasvänder driver slutrören kan man säga. Vilket rör som sitter i påverkar bland annat förstärkningen till slutrören. Men försätkrningen påverkas ju också av hur högt du ställer volymkontrollen...

Med ett 5751 får du inte lika mkt förstärkning till slutrören. Det innebär inte att det "spricker tidigare". Man kan nog uppleva det som tvärtom, att stärkaren går lite renare vid samma läge på volymkontrollen, men sannolikt också lite volymsvagare.

Typen av rör, fabrikat mm påverkar feelingen i slutsteget. Men det är så många parameterar att det är nästan ogörligt säga vad som ger vad. Du kan pröva friskt mellan olika 12AX7/ECC83-rör. 7025 är en typ av 12AX7/ECC83. Sedan finns det hur många varianter som helst - 12AX7A, 12AX7WA, 12AX7LPS, 12AX7 bla bla bla etc.

http://thetubestore.com/12ax70ectyp.html

Men en fasvändare och ett slutsteg som är designat för att köras med 12AT7 mår nog ofta bäst (låter bäst) med just ett 12AT7. Det röret har lite andra egenskaper än bara att det har lägre förstärkning än 12AX7/ECC83. Det går dock bra att testa med ett sådant rör istället.

/Gunnar

Tack för inputen.
Jag börjar nog med några 7025/EEC83 så fär vi se vart det leder. Känns som stärkaren spricker på en ganska rimlig nivå nu så jag vill inte ha mer rent ljud..det är ju det där läget när ljudet spricker vid hårt anslag och är rent vid mjukare tuch som är så jälka skönt..och så boostar man lite och får ett jäkla häng..

Mvh

Jocke

EDIT: Skall jag förstå det som att det blir mer slutrörsdist med 5751?

08 Jan 2011, 13:27
Profile

EDIT: Skall jag förstå det som att det blir mer slutrörsdist med 5751?

Nej, sannolikt mindre, eftersom det röret inte levererar lika hög signal in i slutrören. Om vi nu tänker att allt annat är konstant och du maxar stärkaren.

/Gunnar

08 Jan 2011, 16:59
Profile
Reply to topic   [ 20 posts ]