View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Aug 2026, 01:43

Reply to topic  [ 18 posts ] 
Problem Classic 30 
Author Message

Musiker..!
Jag har bekymmer med stärkaren. Kanske en svår nöt att knäcka..?

Den låter felfritt när man spelar på LÅG volym. Skruvar man upp så händer det något när man spelar på lägre toner. Det sprakar och väsnas mycket högt. Låter nästan som ett kontakt fel. Slutar när man dämpar. Jag vände förstärkaren om och kollade på rören. Så gnistrade det samtidigt i ett av el 84 rören.
Jag testade byta plats på rören men problemet kvarstår i samma sockel.
Alltså slutstegsrören inte kassa..?

Är sockeln kass?
Kan det ha med förstegsrören att göra?
Där är ett som inte lyser. Undra om det påverkar..
Har testat att ändra plats på dem men problemet är samma.

Hm.. Tacksam för svar [:D]

29 Dec 2010, 09:25
Profile ICQ YIM WWW

Tycker du skall lämna den till någon kunnig.

Rör som gnistrar och inte lyser är inte normalt.
Troligtvis kassa slutstegsrör samt något ytterligare som blivit skadat när de gick upp i rök.

Denna stärkare behöver mätas upp.

mvh/Hasse

29 Dec 2010, 10:13
Profile

Du är troligen inne på rätt spår, att en rörhållare är dålig.
Du kan ev. testa att göra ren dem (alla!) med bra oxidspray, lämpligen med hjälp av en passande mellanrumsborste för tandvård.

Att ena förstegsröret inte lyser tror jag bara beror på att du inte ser glödtråden i det. Om det blir avbrott i ett förstegsrör så slocknar alla. Lika med slutrören. En egenhet med dessa förstärkare, som bl.a. gör att man inte kan ta ur två slutrör.

/Sixten

29 Dec 2010, 12:46
Profile WWW

Så nu har jag precis haft isär förstärkaren och rengjort hela rubbet med elektronic-cleaner. Satt ihopa allt och testar funkar utmärkt i 1 min sen börjar möget igen. Det är när den blir varm den börjar hålla på.

Man kan inte se att det gnistrar i något rör längre.[;)]

29 Dec 2010, 13:25
Profile ICQ YIM WWW

hm.... Nu när jag har haft igång förstärkaren i tio min så räcker det visst att man slår en minsta lilla ton med volymen på MIN så sätter den igång med sprak och för ett jä..la liv på högsta volym oavbrutet tills man slår av förstärkaren på OFF..

29 Dec 2010, 13:35
Profile ICQ YIM WWW

Låter ganska exakt som ett problem jag hade med min Classic30 för många år sen, minus problemet med rören då.

Spraket skulle jag nästan vilja jämföra med en muntert sprakande eld med poppar och trä som spricker (fast i det här fallet minst av allt muntert då).

"Min" gitarrtech sa att det var några bryggkopplingar från kretskortet som man av någon anledning inte använt mjuk kabel till, utan styv metalltråd. Med tiden så skakade de mer eller mindre loss från kortet och orsakade just det där spraket.
Det var tydligen ett vanligt knas just med de här stärkarna.

<b>"Det är aldrig försent att lägga av"</b>

29 Dec 2010, 15:13
Profile ICQ WWW

Låter ganska exakt som ett problem jag hade med min Classic30 för många år sen, minus problemet med rören då.

Spraket skulle jag nästan vilja jämföra med en muntert sprakande eld med poppar och trä som spricker (fast i det här fallet minst av allt muntert då).

"Min" gitarrtech sa att det var några bryggkopplingar från kretskortet som man av någon anledning inte använt mjuk kabel till, utan styv metalltråd. Med tiden så skakade de mer eller mindre loss från kortet och orsakade just det där spraket.
Det var tydligen ett vanligt knas just med de här stärkarna.

<b>"Det är aldrig försent att lägga av"</b>
Ja, det är en av, i mitt tycke, många brister i denna konstruktion. Det är tre kretskort som är sammankopplade med ett antal blanktrådar. Kolla dem, och även ifall det kan vara någon sprucken lödning vid den krånglande rörhållaren. Men det kan även vara en kontakt i rörhållaren som är för "slapp" och inte ger tillräcklig kontakt.

/Sixten

29 Dec 2010, 23:32
Profile WWW

Man skulle kunna testa med att "peta ut" metalltrådarna på själva röret så det går lite trögare in i socklen för att få bättre kontakt. Nästa steg är väl att plocka ut kretskort och kolla löddningar och trådar riktigt noga.[:(]

Från det ena till det andra.
Kan det vara en fråga om att rören skulle ha med detta felet att göra?
Innan stärkaren blir varm låter ju den perfekt.[|)]

Man vill ju fixa och kolla alla hyffsat lätta ingrepp innan man lämnar in möget. Skulle kosta ca 2000spänn att fixa. Det är väl vad förstärkaren är värd när den fungerar. 4 år gammal..

30 Dec 2010, 08:16
Profile ICQ YIM WWW

Jag hade liknande problem med min C30, plus lite knaster å så även när den inte spelades på. Gollmer skickade den för garantirep i Gbg, de lödde om mycket och bytte även slutrör. Trots det fick jag lite problem ett tag senare, men det var bara ett slutrör som var dåligt. Efter det så har den gått prickfritt!

/Mats

"Vägren upphör"<font size="1"> Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.</font id="size1">

30 Dec 2010, 13:40
Profile

Löd om rörsocklarna och kopplingstrådarna mellan korten.

/Roger

30 Dec 2010, 13:41
Profile ICQ WWW

Från det ena till det andra.
Kan det vara en fråga om att rören skulle ha med detta felet att göra?
Innan stärkaren blir varm låter ju den perfekt.[|)]

Jag gissar på en dålig lödning. När det är kallt kanske den precis har OK kontakt. När det blir varmt börjar saker expandera och röra sig lite. Då försämras kontakten, och börjar släppa.

Erik R

30 Dec 2010, 16:02
Profile

Nu har man rivit ner hela stärkaren. Har petat o synat allt noga men allt ser bra ut. Hm Förbindningstrådarna hela och sitter ordentligt. Socklarna ser bra ut verkar inte finnas så mycket som kan gå sönder på dem.

Så retligt att man inte kan hitta något fel.[:(!]

31 Dec 2010, 11:06
Profile ICQ YIM WWW

31 Dec 2010, 11:35
Profile

Har vart på lödpunkterna med lödkolv som pojkarna ovan föreslår? Det är inte alltid man SER vilken lödning som är boven, tänk på att det är bräckliga kort på classic så elda inte för hårt, då släpper lödbanor.

Signature deleted due to offensive remarks

31 Dec 2010, 11:36
Profile ICQ WWW

Jag hade exakt samma symptom på en Classic-30, det var lödbanan till rörhållaren som släppt från kortet vid rörbyte. Vore intressant att veta om du testat att knacka och joxa med rören ett och ett med den igång på tomgång, då borde kunna avgöra om det är ett fysiskt/mekaniskt fel kring rörhållaren... Ingen kul stärkare att skruva i...

08 Jan 2011, 02:24
Profile

Har precis fått ihop förstärkaren. Verkar funka bättre nu. Men händer något när man skruvar upp ordentligt. Blir som en störning "slår över" särskilt när man slår lägre toner väldigt högt.

Det smäller till i stärkaren lite då o då som det vore något jordfel. Även om man inte spelar på den.

Jag har även joxat och knackat på rören och hållt på.

Jag har beställt nya rör kommer förhoppningsvis nästa vecka. Vi får se om det påverkar. Hoppas allt rassel och skramlande försvinner med då.

09 Jan 2011, 17:13
Profile ICQ YIM WWW

Har precis fått ihop förstärkaren. Verkar funka bättre nu. Men händer något när man skruvar upp ordentligt. Blir som en störning "slår över" särskilt när man slår lägre toner väldigt högt.

Det smäller till i stärkaren lite då o då som det vore något jordfel. Även om man inte spelar på den.

Jag har även joxat och knackat på rören och hållt på.

Jag har beställt nya rör kommer förhoppningsvis nästa vecka. Vi får se om det påverkar. Hoppas allt rassel och skramlande försvinner med då.

Prova också med en Tube-tamer,
den är speciell "rörsockel-hållare"
för skramliga Peavy Classic 30.

[^]

09 Jan 2011, 18:22

Nu har jag bytat alla rör som jag fått ifrån eurotubes. Allt skrammel borta. Den fungerar bra. Men tyvärr var det bättre och renare ljud med de gamla rören. När de fungerade då vill säga. Mer distat nu tycker jag. Gillar när det är rent odistat ljud.

Tack alla för era xperthjälp [:D].

12 Feb 2011, 08:07
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 18 posts ]