View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Jun 2026, 18:30

Reply to topic  [ 4 posts ] 
Classic 30 
Author Message

Post Classic 30
Nu har jag hittat en Usa classic 30 från början av seklet som ska fixas till en kompis. Köpte den för en tusing osett och den hade fått diagnos av börsen i u-sala. Den löd rörbyte och biasjustering. Vilka tokstollar! Dom är ju sämre än mig:) det var inga fel på rören utan högtalaren var kass! Hur kan man missa det??
Hur som så har väl inte dessa speciellt bra rykte förutom att den låter bra och är allround i min mening. Planen är att se över alla lödningar, byta elementet, fixa justerbar bias och snygga till trasig tolex. Är det någe annat på dessa som man bör kolla nu när kretskortet ligger på bordet.

Anders

03 Oct 2013, 23:13
Profile

Post Re: Classic 30
Som du säger,primärt lödningar.
E mkt mkt vanligt med brustna sådana kring rörhållarna. På det e nog lytar vaket att byta.

04 Oct 2013, 00:07
Profile

Vet inte hur Jesper tänkte nu ? om det är EN som har ett återkommande problem under alla åren jag varit här o på planket, så har det varit classic 30 .

Avsaknad av Skärmgaller på två av slutrören , har varit återkommande över alla år jag varit på Webben.
Så några "tokstollar " vill jag inte mena diagnosen var !
Ingen vill betala för riktig felsökning numera , så det var "logiskt" att anta slutrör.

04 Oct 2013, 01:18
Profile

Amp Healer wrote:
Vet inte hur Jesper tänkte nu ? om det är EN som har ett återkommande problem under alla åren jag varit här o på planket, så har det varit classic 30 .

Avsaknad av Skärmgaller på två av slutrören , har varit återkommande över alla år jag varit på Webben.
Så några "tokstollar " vill jag inte mena diagnosen var !
Ingen vill betala för riktig felsökning numera , så det var "logiskt" att anta slutrör.

För att förtydliga lite så lämnade hon som ägde den in den på MB och jag kan lova att det tog max en sekund för mig att konstatera att det var ett trasigt element det handlade om. Dessutom har inte speltiden varit lång heller sedan genomgång och jag bedömmer rören som bra. Ser också att vissa lytar är bytta. Jag kan inte tänka mig att dom ens stoppat i sladden utan helt enkelt antog att det var som vanligt och det är det som stör mig. Om hon betalat för det vet jag inte tyvärr men har man tagit kvar den så har man ju sagt ja till att kolla liksom. Den här är ombyggd så att det fasta elementet har fått ett eget jack så det hade tagit några sekunder att prova i en annan låda när det lät som det gjorde. Sen är jag helt med på det här med felsökningskostnad som ev rabbateras om reparation blir ett faktum för så måste det vara om den här verksamheten skall finnas. Det tycker jag är självklart om man anlitar proffs! Där har du mitt motiv till att jag tycker den som givit diagnosen agerar som en tokstolle. Ungefär som en Pryo som tog lite egna initiativ :D

Anders

04 Oct 2013, 06:54
Profile
Reply to topic   [ 4 posts ]