View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Aug 2026, 01:56

Reply to topic  [ 18 posts ] 
Bra ljud med Fender och Gibson? 
Author Message

Hej!

Jag har lite problem med att hitta nån stärkare som låter bra med både single coil och humbucker. Har en Orange rocker 30 (EL-34:or) som låter riktigt bra med min Gibson SG (57 classic mickar i) men den låter riktigt illa med min Strata!....tunt och ingen punch alls.

Lirade på en Fender Deluxe 65 reissue och där låter bägge gurorna fantastiskt bra....men jag får för lite headroom! Bara 20 watt så det spricker för tidigt! Så det funkar inte när jag lirar i bandet tyvärr! Det känns ju dock som 6v6 rören som sitter i deluxen funkar bra till både single coil och humbucker!

Är tacksam för alla tips och förslag! :)

24 Nov 2010, 12:31
Profile ICQ YIM WWW

Nja, det är ju inte slutrören det hänger på i det här fallet, utan mer hur konstruktionen ser ut före dem.
Om man skiftar mellan Humbuckers och Single Coils in i samma förstärkare med samma inställningar, så blir det oundvikligen stor skillnad på ljudet. Man måste ju åtminstone kunna ställa tonkontroller, och det räcker normalt inte med bara en tonkontroll då. Bara om den reglerar både bas och diskant samtidigt, åt varsitt håll.

En viktig faktor annars torde vara hur "basig" en förstärkare är i grundkaraktären, kanske det som gör den stora skillnaden mellan de två förstärkarna du jämför. En med mycket bas kan låta bra med SC's, som inte ger så mycket bas, men bli alldeles för bumlig med HB's och vise verca.

Jag har en liten Kinesisk rörstärkare som är precis så. Den låter kanon med SC-guror, men alldeles för basig och murrig med HB's. Den har bara en enkelt tonkontroll som inte ens räcker för att lyfta diskanten tillräckligt med HB's och basen går inte alls att påverka.
Det går att ändra på genom att byta någon kondensator, vilket väl ska bli så småningom. Det gäller "bara" att hitta rätt nivå så att det inte blir för tunt med SC's.
Det går sannolikt att göra även i din Orange, men åt andra hållet då så att du får mer bas/botten.

En gammal förstärkare, en av mina favoriter, med lite speciella tonkontroller som löser det här problemet, är Carlsbro (alt. Barratt) 50 TOP från 70-talet. Den har tre tonkontroller, men det är normalt bara den som kallas Middle man behöver använda, eftersom den i praktiken är en balanskontroll mellan Bas och Diskant. Med SC's drar man den till vänster så ökar basen och diskanten minskar, med HB's tvärtom.

/Sixten

24 Nov 2010, 13:04
Profile WWW

Ett alternativ kan vara att använda en cleanboost när du kör single coil.

24 Nov 2010, 13:10
Profile

Vanligtvis brukar Twin Reverb uppskattas och den låter bra med både SC och HB.

Fenderfreak

24 Nov 2010, 13:48
Profile ICQ YIM WWW

Twinnen är riktigt fin.. Speciellt om man har någon annan som bär...[;)]

24 Nov 2010, 15:12
Profile

Image

En Bassman med två kanaler kan ju med fördel moddas rätt lätt (lite) så att den ena kanalen passar SC och den andra HB. Körs med A/B-box framför. Slöseri på elektronik och kanaler kanske, men om det är den viktiga frågan så varför inte?

Med en Bassman får du mer headroom och tightare ljud på lite högre volym.

/Gunnar

24 Nov 2010, 15:12
Profile

Jag har själv en Hot Rod Deluxe, med Celestion V30, tycker den funkar ypperligt till både SC och HB.

Si fractum non sit, noli id reficere

24 Nov 2010, 16:23
Profile

Lirade på en Fender Deluxe 65 reissue och där låter bägge gurorna fantastiskt bra....men jag får för lite headroom! Bara 20 watt så det spricker för tidigt! Så det funkar inte när jag lirar i bandet tyvärr! Det känns ju dock som 6v6 rören som sitter i deluxen funkar bra till både single coil och humbucker!

Kanske du skulle prova en Vibrolux Reverb, som på sätt & vis är nästa snäpp uppåt, 35-40W.
Dock, ett klenare slutsteg som ger mer kräm & mindre headroom suddar i någon mån ut skillnaderna mellan sc & hb pickups. Den egenskapen går i viss mån förlorad när man har kraftigare slutsteg och håller sig inom rimlig ljudnivå, dvs. utnyttjar headroom.

<font size="1">[url="http://w1.702.comhem.se/~u70203681/PurpleHaze.mp3"]<font color="red">"'scuse me, while I kiss <i>that"] guy"</font id="red">[/url]</font id="size1">

24 Nov 2010, 16:41
Profile

Alright! ..Tack för svaren! [:)]

Jag är inte så insatt i hur förstärkare funkar som ni kanske förstått. Sixten: Det där med att modda och byta kondesatorer är nog inget för mig...men det verkar ju riktigt nice om man kan få fram ett fett strata ljud i sin Orange?

Bassman har jag aldrig lirat igenom.

Twin som har 6L6:or spricker väl först på extremt hög volym? om man inte kör med pedal...som jag helst vill slippa! Har dock en boost pedal för solo och det får helst räcka.

Lemmy: Hot rod deluxen tycker jag inte lät speciellt bra jämnfört med fender deluxen...men det är ju som med allt lite smak oxo! Den har lite för hett, nästan lite transistor dist ljud tycker jag.

24 Nov 2010, 16:50
Profile ICQ YIM WWW

Alright! ..Tack för svaren! [:)]

Jag är inte så insatt i hur förstärkare funkar som ni kanske förstått. Sixten: Det där med att modda och byta kondesatorer är nog inget för mig...men det verkar ju riktigt nice om man kan få fram ett fett strata ljud i sin Orange?

Twin som har 6L6:or spricker väl först på extremt hög volym? om man inte kör med pedal...som jag helst vill slippa! Har dock en boost pedal för solo och det får helst räcka.

Lemmy: Hot rod deluxen tycker jag inte lät speciellt bra jämnfört med fender deluxen...men det är ju som med allt lite smak oxo! Den har lite för hett, nästan lite transistor dist ljud tycker jag.

Nej en Deluxe Reverb är säkert bättre, men ofta en annan prislapp också, sen är det ju som du säger... smaken e som baken [:)]

Si fractum non sit, noli id reficere

24 Nov 2010, 19:07
Profile

Är det nån som provat Lehnert stärkarna? ...dom skall låta bra med SC och HB har jag hört.

25 Nov 2010, 20:43
Profile ICQ YIM WWW

Vanligtvis brukar Twin Reverb uppskattas och den låter bra med både SC och HB.

Fenderfreak

+1
Men den väger bly, så du får nog "smörja" några roddare tror jag... [:D]

Image<font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">

25 Nov 2010, 22:12
Profile ICQ WWW

[url="http://www.theboogiecats.com/"]Image[/url]<font color="pink"><i>Att märka ord är den svages sätt att hämnas!"]</font id="pink">
http://www.myspace.com/theboogiecats

25 Nov 2010, 22:50
Profile

Det är stooor skillnad på en Twin och en Bassman. Twin ger 100 watt med helsikes headroom och viker sig inte gärna alls. En Bassman är något helt annat. En mjuk följsam 50w-stärkare som crunchar vid trevliga ljudnivåer. Och har man en med rörliktiktare får man en feeling som närma sig JTM45.

Lasse-Svaj drog in några trevliga klipp från sin. Särskilt andra halvan av klippet säger lite om stuket.
http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=48686

/Gunnar

26 Nov 2010, 00:30
Profile

Värt att nämna är att jag helst skulle vilja ha en combo vilket är smidigast när man är på gig! Jag har lirat på en Fender super 60 som lät riktigt bra med stratan men illa med SG...där har vi tvärtemot effekten!

Så det jag söker är alltså en combo med högre headroom än en fender deluxe och som funkar till både SC och HB. Ni kanske tycker jag är besvärlig men jag behöver kunskap och tips! [:D]

Alternativt modda min Orange!

26 Nov 2010, 19:19
Profile ICQ YIM WWW

Värt att nämna är att jag helst skulle vilja ha en combo vilket är smidigast när man är på gig! Jag har lirat på en Fender super 60 som lät riktigt bra med stratan men illa med SG...där har vi tvärtemot effekten!

Så det jag söker är alltså en combo med högre headroom än en fender deluxe och som funkar till både SC och HB. Ni kanske tycker jag är besvärlig men jag behöver kunskap och tips! [:D]

Alternativt modda min Orange!

En Fender Hot Rod Deluxe bestyckad med ett element med hög verkningsgrad (jag körde med Celestion Century) och TAD 6L6GC-STR som slutrör har mer headroom än vad jag nånsin har behövt och då spelar jag HÖGT...klart högre än vad många andra gör och högre än vad nån ljudtekniker gillar....högtalare och en viss mån slutrör kan göra en hel del för ljudnivån

[url="http://www.theboogiecats.com/"]Image[/url]<font color="pink"><i>Att märka ord är den svages sätt att hämnas!"]</font id="pink">
http://www.myspace.com/theboogiecats

26 Nov 2010, 21:09
Profile

Fender Bassman är väll inte så lätta att få fatt i till vettiga priser?

Har hört att Traynor skall ha nån bassman liknande variant oxo?

Tackar för alla svar!

01 Dec 2010, 20:34
Profile ICQ YIM WWW

Är det nån som provat Lehnert stärkarna? ...dom skall låta bra med SC och HB har jag hört.

Jo, här finns nog många som provat Lehnerts stärkare. Jag har hört dom med allt möjligt, inklusive spinkiga enkelspolare, P90, humbuckers och anabola EMG och förstärkaren har alltid låtit bra men samtidigt bevaras gitarrens egenskaper. Jag vill åtminstone inte ha en förstärkare som pressar ihop ljudet så att alla gitarrer och mikrofoner låter lika.

------
Dom låter alla lika

02 Dec 2010, 08:51
Profile
Reply to topic   [ 18 posts ]