|
|
Page 1 of 1
|
[ 14 posts ] |
|
JTM 45/100 med bara en låda?
| Author |
Message |
|
Marshall
|
 JTM 45/100 med bara en låda?
Är det bra det?
Har förstått det som att Marshalls JTM 45/100 har 2 x 50 W slutsteg och är gjord för att köras med 2 st. högtalarlådor.
Är det alltså 50 W i vardera högtalarutgången? Och i så fall, om man bara kör med en enda låda, blir det samma sak/ljud att i stället köra en vanlig JTM 45 med bara en låda?
[url]http://www.marshallamps.com/product.asp?productCode=JTM45-100 [/url]
Frågan kommer sig av att jag såg Jeff Beck använda ett par JTM 45/100 med en 4x12"-låda vardera häromdagen.
<font size="1">[url="http://w1.702.comhem.se/~u70203681/PurpleHaze.mp3"]<font color="red">"'scuse me, while I kiss <i>that"] guy"</font id="red">[/url]</font id="size1">
|
| 16 Nov 2010, 10:17 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
Endast de två första prototyperna till JTM45/100 använde GZ34 (1965). Redan i den tredje prototypen gick man över till diodlikriktning, men dubbla OT.
Jag vet inte hur det är med likriktningen i dessa RI-stärkare? Men det är nog en viktigare fråga för soundet, feelingen och eventuella likheten med en JTM45:a, än att de bygger på samma försteg. Dock har tidiga JTM45/100 få uF i glättningen vilket antaglien bidrar till en feeling som närmar sig JTM45.
Jag kan tyvärr inte svara på hur man hanterar det där med lådorna på ett bra sätt. Någon annan?
/Gunnar
|
| 16 Nov 2010, 11:28 |
|
 |
|
Firetone
Joined: 11 Jul 2005, 14:32 Posts: 965 Location: Eskilstuna, Sweden
|
Enligt manualen är det i alla fall möjligt att köra med bara en låda: http://www.marshallamps.com/downloads/f ... %20Eng.pdfHur det låter är väl mer subjektivt, Jeff kanske gillar det mer? /Bengt Min åsikt är gratis, och man får vad man betalar för!
|
| 16 Nov 2010, 12:07 |
|
 |
|
janarn
|
Jeg har hatt en original Super PA med Dual OT. Der var OT koblet i parallell och det gikk fint å kjøre med en låda. Utgangen var 4ohm, 8ohm och 100V på den originale utgaven.  Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/44337/109831.jpg Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/44337/109832.jpg Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/44337/109833.jpg
|
| 16 Nov 2010, 14:36 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Å andra sidan är det väl inte otänkbart att 4x12:orna är kopplade som stereolådor, så att de går att köra med två 12:or per slutsteg... Sven-Johan Rörförstärkartekniker "<i>Skit kul, som sär skrivarn sa."]"
|
| 16 Nov 2010, 15:26 |
|
 |
|
J.H.
|
Izzy wrote: Endast de två första prototyperna till JTM45/100 använde GZ34 (1965). Redan i den tredje prototypen gick man över till diodlikriktning, men dubbla OT.
Jag vet inte hur det är med likriktningen i dessa RI-stärkare? Men det är nog en viktigare fråga för soundet, feelingen och eventuella likheten med en JTM45:a, än att de bygger på samma försteg. Dock har tidiga JTM45/100 få uF i glättningen vilket antaglien bidrar till en feeling som närmar sig JTM45.
Jag kan tyvärr inte svara på hur man hanterar det där med lådorna på ett bra sätt. Någon annan?
/Gunnar
Lite tråd kap här, sorry... Kan en "vanlig" JTM 45'a närma sig en JTM 100 (nu menar jag främst den JTM 100 med bara en OT, alltså Jimi H Marshallen om man så vill) med en sådan här: http://www.tubeampdoctor.com/product_in ... cts_id=389Eller är spänningskillnaderna i slutsteget, OT's storlek eller annat i konstruktionen så annorlunda så att förstärkarna ändå upplevs som väldigt olika i känsla och ton? Mvh Jonas
|
| 16 Nov 2010, 15:55 |
|
 |
|
Izzy
|
J.H. wrote: Izzy wrote: Endast de två första prototyperna till JTM45/100 använde GZ34 (1965). Redan i den tredje prototypen gick man över till diodlikriktning, men dubbla OT.
/Gunnar
Lite tråd kap här, sorry... Kan en "vanlig" JTM 45'a närma sig en JTM 100 (nu menar jag främst den JTM 100 med bara en OT, alltså Jimi H Marshallen om man så vill) med en sådan här: http://www.tubeampdoctor.com/product_in ... cts_id=389Eller är spänningskillnaderna i slutsteget, OT's storlek eller annat i konstruktionen så annorlunda så att förstärkarna ändå upplevs som väldigt olika i känsla och ton? Mvh Jonas Det är klart att du kommer närmare. Men det är ngt speciellt med 100-wattarna. Det blir en fjong i tonen som är svår att efterlikna med en 30-50-wattare. Det handlar nog om ljudtrycket i sig rätt mkt. Sitter just nu och strölirar fram och tillbaka mellan min Metro SuperLead och 45:an. De är så himla olika, just vad gäller responsen. 45:an är mjuk, varm, rund, sprillig lätt geggig i disten. 100-wattaren ger en närmast hjärtstillestånd när den skjuter ut tonerna (men det är det värt [}:)]). Jag tror jag skulle komma lite närmare om jag satte i diodlikriktning i 45:an men den går redan nu på rätt höga spänningar, typ 465V. Det skulle nog ändå inte bli riktigt samma skjut. Tycker vanliga JMP 50 ligger närmare i så fall. /Gunnar
|
| 16 Nov 2010, 17:12 |
|
 |
|
J.H.
|
Izzy wrote: J.H. wrote: Izzy wrote: Endast de två första prototyperna till JTM45/100 använde GZ34 (1965). Redan i den tredje prototypen gick man över till diodlikriktning, men dubbla OT.
/Gunnar
Lite tråd kap här, sorry... Kan en "vanlig" JTM 45'a närma sig en JTM 100 (nu menar jag främst den JTM 100 med bara en OT, alltså Jimi H Marshallen om man så vill) med en sådan här: http://www.tubeampdoctor.com/product_in ... cts_id=389Eller är spänningskillnaderna i slutsteget, OT's storlek eller annat i konstruktionen så annorlunda så att förstärkarna ändå upplevs som väldigt olika i känsla och ton? Mvh Jonas Det är klart att du kommer närmare. Men det är ngt speciellt med 100-wattarna. Det blir en fjong i tonen som är svår att efterlikna med en 30-50-wattare. Det handlar nog om ljudtrycket i sig rätt mkt. Sitter just nu och strölirar fram och tillbaka mellan min Metro SuperLead och 45:an. De är så himla olika, just vad gäller responsen. 45:an är mjuk, varm, rund, sprillig lätt geggig i disten. 100-wattaren ger en närmast hjärtstillestånd när den skjuter ut tonerna (men det är det värt [}:)]). Jag tror jag skulle komma lite närmare om jag satte i diodlikriktning i 45:an men den går redan nu på rätt höga spänningar, typ 465V. Det skulle nog ändå inte bli riktigt samma skjut. Tycker vanliga JMP 50 ligger närmare i så fall. /Gunnar Efter att ha hört vissa ljudklipp på nätet med JTM 100 kan jag konstatera att den har ett glasigare och fetare/lägreregister growl än vad jag relaterar till en JMP (lead i alla fall) som ju känns mer middiga, det är ju coolt på sitt sett iofs. Vore kul att ha det soundet men utan på den vansinninga overpower som en JTM 100 bör ha[:)] Jonas
|
| 16 Nov 2010, 17:55 |
|
 |
|
Izzy
|
J.H. wrote: Izzy wrote: J.H. wrote: [quote="Izzy"]
Endast de två första prototyperna till JTM45/100 använde GZ34 (1965). Redan i den tredje prototypen gick man över till diodlikriktning, men dubbla OT.
/Gunnar
Lite tråd kap här, sorry... Kan en "vanlig" JTM 45'a närma sig en JTM 100 (nu menar jag främst den JTM 100 med bara en OT, alltså Jimi H Marshallen om man så vill) med en sådan här: http://www.tubeampdoctor.com/product_in ... cts_id=389Eller är spänningskillnaderna i slutsteget, OT's storlek eller annat i konstruktionen så annorlunda så att förstärkarna ändå upplevs som väldigt olika i känsla och ton? Mvh Jonas Det är klart att du kommer närmare. Men det är ngt speciellt med 100-wattarna. Det blir en fjong i tonen som är svår att efterlikna med en 30-50-wattare. Det handlar nog om ljudtrycket i sig rätt mkt. Sitter just nu och strölirar fram och tillbaka mellan min Metro SuperLead och 45:an. De är så himla olika, just vad gäller responsen. 45:an är mjuk, varm, rund, sprillig lätt geggig i disten. 100-wattaren ger en närmast hjärtstillestånd när den skjuter ut tonerna (men det är det värt [}:)]). Jag tror jag skulle komma lite närmare om jag satte i diodlikriktning i 45:an men den går redan nu på rätt höga spänningar, typ 465V. Det skulle nog ändå inte bli riktigt samma skjut. Tycker vanliga JMP 50 ligger närmare i så fall. /Gunnar Efter att ha hört vissa ljudklipp på nätet med JTM 100 kan jag konstatera att den har ett glasigare och fetare/lägreregister growl än vad jag relaterar till en JMP (lead i alla fall) som ju känns mer middiga, det är ju coolt på sitt sett iofs. Vore kul att ha det soundet men utan på den vansinninga overpower som en JTM 100 bör ha[:)] Jonas [/quote] DEt är väl den sparsamma glättningen som bidrar till det där "growliga". Men också att kretsen är djupare i botten, både i försteg och slutsteg. Visst kan man prova med en JTM45:a som modobjekt om det är den typen av JTM45/100-sound du är ute efter fast med lägre effekt. /Gunnar
|
| 17 Nov 2010, 01:05 |
|
 |
|
Marshall
|
Sven-Johan wrote: Å andra sidan är det väl inte otänkbart att 4x12:orna är kopplade som stereolådor, så att de går att köra med två 12:or per slutsteg... Sven-Johan Rörförstärkartekniker "<i>Skit kul, som sär skrivarn sa."]" Jag tänkte också så. Då kan man kanske säga att det blir en JTM45:a per 12"-par? Jag förstår att punchen blir en annan med en styck 100W-kapabel trafo jfrt med 2x50. Jag har aldrig provat någon JTM45 men har både en Lead & en Super Lead och det är ju s a s ett helt annat skvätt i bägaren med Super Leaden, även med 2 av slutrören utryckta. <font size="1">[url="http://w1.702.comhem.se/~u70203681/PurpleHaze.mp3"]<font color="red">"'scuse me, while I kiss <i>that"] guy"</font id="red">[/url]</font id="size1">
|
| 17 Nov 2010, 10:18 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Hmmm... Vad är en "Marshall JTM 45/100" som har "2 x 50 W slutsteg"? Är det en nyare Marshall med stereomöjligheter? Eller menar du de allra första 100-Wattarna från mitten av 60-talet som hade två parallellkopplade utgångstransformatorer (som vissa verkar tolka det som i tråden)?
<font color="red">[EDIT]</font id="red"> Har skummat igenom användarmanualen som Bengt länkar till. Som jag tolkar det är det inte ett 2 x 50 Watts slutsteg utan ett 1 x 100 Watts slutsteg men med två parallellkopplade utgångstransformatorer. Men, här vet jag inte mer. Är det två rör per trafo på något vis? Eller är trafona helt parallellkopplade (som om de vore en, fast dubbelt så stor), så att alla fyra rören är kopplade till trafona?
Vad betyder texten om högtalarutgångarna "However, due to the unique power amplifier output configuration, they are not in parallel, as are standard models."? Sedan anger man att man kan koppla in högtalare i bara ena jacket [:0] [?].
Jag har lätt att tro att utgångstransformatorerna är helt parallellkopplade på primärsidorna, så att alla fyra rören, där, matar/betjänas av båda trafona. Men, att trafonas sekundärsida är helt separerade och är kopplade till varsitt högtalarjack. Eller, hur är det?
Det verkar ju, i alla fall, inte vara några som helst problem att köra stärkaren till bara en högtalare (alltså att bara ett av högtalarjacken används). Frågan är då om högtalaren drivs av en eller båda trafona och av två eller fyra slutrör... [?]
Sven-Johan Rörförstärkartekniker
"<i>Skit kul, som sär skrivarn sa."]"
|
| 17 Nov 2010, 14:02 |
|
 |
|
Marshall
|
Sven-Johan wrote: Hmmm... Vad är en "Marshall JTM 45/100" som har "2 x 50 W slutsteg"? Är det en nyare Marshall med stereomöjligheter? Eller menar du de allra första 100-Wattarna från mitten av 60-talet som hade två parallellkopplade utgångstransformatorer (som vissa verkar tolka det som i tråden)?
¤¤¤¤¤
Frågan är då om högtalaren drivs av en eller båda trafona och av två eller fyra slutrör... [?]
Sven-Johan Rörförstärkartekniker
Det var detta som var ursprungsfrågan: "Är det alltså 50 W i vardera högtalarutgången?" Jag tycker inte det framgår riktigt av Marshalls dokumentation och tänkte att Bojens rävar visste. Marshall själva skriver under 'specifications' i min länk "2 x 50 W". Och detta skulle vara mitt mellannamn...[:I] <font size="1">[url="http://w1.702.comhem.se/~u70203681/PurpleHaze.mp3"]<font color="red">"'scuse me, while I kiss <i>that"] guy"</font id="red">[/url]</font id="size1">
|
| 17 Nov 2010, 15:50 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Alltså, om det körs fyra rör in i bara den ena trafon, ger nog stärkaren inte mer än någonstans runt 50 W, eftersom trafon troligen inte pallar att leverera mer. Men, vad vet jag? Jag är bara en enkel pojke från landet...
Sven-Tjosan [:o)]
|
| 17 Nov 2010, 17:06 |
|
 |
|
Izzy
|
Sven-Johan wrote: Alltså, om det körs fyra rör in i bara den ena trafon, ger nog stärkaren inte mer än någonstans runt 50 W, eftersom trafon troligen inte pallar att leverera mer. Men, vad vet jag? Jag är bara en enkel pojke från landet...
Sven-Tjosan [:o)]
Och en enkel pojke från övärlden (dock med internet-uppkoppling) tänker så här (OBS! hypotes att förkasta eller styrka). Det spelare egentligen ingen roll om dessa dubbla OT är parallellkopplade på antingen primären, eller sekundären eller både och. Du får ut dina 100w oavsett. Du kan ju koppla ett rörpar till en trafo och ett rörpar till en annan trafo. Rörparen ser förslagsvis 3.4k vardera. På andra sidan plockar du ut 50w från varje trafo, ut i två lådor på säg 8 ohm vardera. Det vill säga 100w totalt Parallellkopplar du på primärsidan kommer de fyra rören se halva primärimpedansen, dvs. 1.7k då. Och på andra sidan får du ut samma effekt som tidigare. Parallellkopplar du OT:na på sekundärsidan får du ut 100w om du kör dem mot två parallellkopplade 8-homslådor (dvs. 4ohm). Right? Det ger inte marshallkarlsson svaret på hur just denna stärkare är kopplad. Men <u>det borde vara möjligt </u> att koppla utgången så att du kan ta ut 2x50w eller 1x100w. Skjut ned mig [:o)] /Gunnar
|
| 17 Nov 2010, 18:17 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 14 posts ] |
|