View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Aug 2026, 00:29

Reply to topic  [ 5 posts ] 
En gammal Farfisaförstärkare 
Author Message

Post En gammal Farfisaförstärkare
Hej! Min morbror gav mej en gammal Farfisa TR-60 förstärkare, han hade inte längre plats för den.

Detta är min första förstärkare hittills, jag pluggar in min Classic Player 60's Strata i den. Det rena ljudet är sjysst, den gör lite oljud när jag sätter på den och den rasslar en del när jag vrider på volymen, men jag finner detta charmigt.

Just nu funderar jag på om jag ska behålla eller sälja denna förstärkare. Jag älskar ett lätt crunchljud, frågan är om jag kan få detta ljud med en pedal eller om jag bör sälja och köpa en rörförstärkare.

Det hade varit trevligt med en några kilo lättare förstärkare, sen har jag inte heller någon aning om vad en sådan här Farfisastärkare är värd. Såg en kille på Vend.se sälja sin för 3300, men det känns väl lite väl högt?

Jag har original tremolo/reverb pedalswitchen som följde med back in the days i grymt skick (den är riktigt ball, kan posta bild om någon vill se). Tremolot på stärkaren funkar och låter störtskönt, reverbet fungerar dock inte (och jag vet inte hur man lagar det).

Här är en bild för de som vill se: Image

Tacksam för tips och råd!
MVH
//Johannes

25 Oct 2010, 22:21
Profile

Spraya pottarna.
Kolla högtalarna, verkar vara Eminence(alt Jensen). Kanske mer värt än vintagetransistorhöljet.

25 Oct 2010, 23:15
Profile

Stor nostalgi för mig att se en sådan!Exakt en sådan var den första förstärkare som jag ägde! Kommer i håg att ljudet var platt och tråkigt, vilket botades framgångsrikt med en Shin-ei Fuzz-Wha! Byggkvaliteten var nog säkert mycket hög, tippar på att högtalarna är av fabrikat RCF pga det Italienska ursprunget. En kul detalj är ingången för el-dragspel!
Ang.reverbet, har du provat att vrida på ratten längst ner i botten på kabinettet, så att inte transportlåset för fjädrarna är aktiverat?

pudas

25 Oct 2010, 23:44
Profile

Vad kul att detta även var din första förstärkare! Testade att vrida på låset tidigare idag från låst till av, dock hände ingenting. Hade reverbratten på max samt testade att stampa på footswitchen. Kanske är en sladd som är kaputt eller något?

Hur kollar jag märket på högtalarna?

MVH
//Johannes

26 Oct 2010, 00:27
Profile

Vad kul att detta även var din första förstärkare! Testade att vrida på låset tidigare idag från låst till av, dock hände ingenting. Hade reverbratten på max samt testade att stampa på footswitchen. Kanske är en sladd som är kaputt eller något?

Hur kollar jag märket på högtalarna?

MVH
//Johannes

Utan att veta exakt svar: Farfisa var ett mycket STORT märke under 60 och 70 talet som gjorde elorglar- jag skulle inte bli förvånad om de själva tillverkade sina högtalare- men som sagt- jag VET INTE...

b

26 Oct 2010, 07:07
Profile
Reply to topic   [ 5 posts ]