|
|
Page 1 of 1
|
[ 22 posts ] |
|
Grillad Peavey Classic 30
| Author |
Message |
|
awe
|
 Grillad Peavey Classic 30
Idag när vi började repa greppade gitarristen sin andra gitarr som han inte använt på länge och reflekterade över att den lät så otroligt olikt hans ordinarie. Men sen när det började lukta bränt förstod vi varför...
Jag tog hem den, öppnade upp den men såg inget bränt men det luktade vid likriktardioderna. När jag sen satte igång den brummade det kraftigt, jag plockade ut två rör, ingen skillnad, plockade ut dom andra, ingen skillnad. Sen plockade jag ut ALLA rören och det brummade ändå. Började misstänka OT:n och det stämde; ena primärhalvan mätte 100 Ohm och den andra 138. Dock inget mellan primär och sekundär.
Fråga 1: Varför brummar det? Överslag mellan primär och sekundär?
Fråga 2: Var hittar man en lämplig ersättning?
Fråga 3: Varför har Peavey gjort ett så liten kabelgenomföring i chassit att kontakten inte går igenom? [;)]
|
| 21 Oct 2010, 22:43 |
|
 |
|
Stefan_E
|
Du får nog ta den till en tech för koll. Dina mätningar säger inte att OT:n är trasig. Skulle ju kunna vara likriktardioderna som packat ihop, har du diodmätning på din multimeter så är det nog snabbt kollat.
|
| 22 Oct 2010, 09:07 |
|
 |
|
awe
|
Stefan_E wrote: Du får nog ta den till en tech för koll. Dina mätningar säger inte att OT:n är trasig. Skulle ju kunna vara likriktardioderna som packat ihop, har du diodmätning på din multimeter så är det nog snabbt kollat.
Jag lagar kanske 30-50 förstärkare/år så att ta den till en "tech" är inget alternativ. Och är det inte ganska självklart att mäta igenom dioderna när dom luktar?
|
| 22 Oct 2010, 13:50 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
awe wrote: Idag när vi började repa greppade gitarristen sin andra gitarr som han inte använt på länge och reflekterade över att den lät så otroligt olikt hans ordinarie. Men sen när det började lukta bränt förstod vi varför...
Jag tog hem den, öppnade upp den men såg inget bränt men det luktade vid likriktardioderna. När jag sen satte igång den brummade det kraftigt, jag plockade ut två rör, ingen skillnad, plockade ut dom andra, ingen skillnad. Sen plockade jag ut ALLA rören och det brummade ändå. Började misstänka OT:n och det stämde; ena primärhalvan mätte 100 Ohm och den andra 138. Dock inget mellan primär och sekundär.
Fråga 3: Varför har Peavey gjort ett så liten kabelgenomföring i chassit att kontakten inte går igenom? [;)]
1. Var brummar det? I högtalaren eller om trafos eller några komponenter? Det kan väl inte brumma i högtalarna utan rör i!? Om det brummar utan rör i - är det verkligen en indikation på trasig OT (men den kan ju vara paj ändå)? Brum i trafos kan tyda på att något drar för mkt ström. Det borde göra att säkringar går, men man vet aldrig. Elektrolyterna kanske läcker eller är paj. 2. http://www.tubeampdoctor.com/product_info.php?cPath=27_48&products_id=17873. För att ingen ska orka/vilja laga på egen hand. Vaför göra service enkel? Peavey vill väl hellre sälja en stärkare till. Och en till. Och... /Gunnar
|
| 22 Oct 2010, 15:44 |
|
 |
|
awe
|
Jodå! Det brummar ur högtalaren utan rör i! Jag har faktiskt varit med om det i en annan Peavey Classic 30 tidigare men då var det en kula lödtenn som låg mellan glödspänningen och nåt annat (minns inte vad). Men det är inte det felet nu, det hade väl varit märkligt i så fall.
Jag får kolla vidare ikväll. Jag är inte längre så säker på att det är OT:n, skillnaden i resistans (fick jag reda på) beror på att ena sidans lindning är längre eftersom omkretsen ökar på dom yttre varven. Men visst, det kan ju vara OT:n ändå, i dom sällsynta fall det blir fel går det inte alltid att få överslag med den löjligt låga spänningen från en multimeter. Annars funderar jag lite på elektolyterna också.
Tack för länken, hittade den också igår.
Och det där med kabelgenomföringen är väl inte det enda som är ogenomtänkt i Peavey Classic ur servicesynpunkt...
|
| 22 Oct 2010, 16:03 |
|
 |
|
Martin Kuhn
|
Quote: Och är det inte ganska självklart att mäta igenom dioderna när dom luktar? Har du gjort det då? "The Tone is in your pants" http://kuhnamps.com
|
| 22 Oct 2010, 17:35 |
|
 |
|
Stefan_E
|
awe wrote: Stefan_E wrote: Du får nog ta den till en tech för koll. Dina mätningar säger inte att OT:n är trasig. Skulle ju kunna vara likriktardioderna som packat ihop, har du diodmätning på din multimeter så är det nog snabbt kollat.
Jag lagar kanske 30-50 förstärkare/år så att ta den till en "tech" är inget alternativ. Och är det inte ganska självklart att mäta igenom dioderna när dom luktar? Nä ursäkta då awe! Lite tydligare info, typ "jag har mätt dioderna" så hade du sluppit denna grava förolämpning.
|
| 22 Oct 2010, 17:40 |
|
 |
|
Amp Healer
|
Stefan_E wrote: awe wrote: Stefan_E wrote: Du får nog ta den till en tech för koll. Dina mätningar säger inte att OT:n är trasig. Skulle ju kunna vara likriktardioderna som packat ihop, har du diodmätning på din multimeter så är det nog snabbt kollat.
Jag lagar kanske 30-50 förstärkare/år så att ta den till en "tech" är inget alternativ. Och är det inte ganska självklart att mäta igenom dioderna när dom luktar? Nä ursäkta då awe! Lite tydligare info, typ "jag har mätt dioderna" så hade du sluppit denna grava förolämpning. Stefan, det är inte utan att jag förstår din reaktion,,,tycker åxså att awe svar var bra märkligt med tanke på att det var han som frågade och inte ger någon info om vem han är (i sin profil) eller sitt kunnade. Med tanke på frågeställningen och tron om att OT:n skulle vara gången pga att den visar lite olika värden, fick även mig att tro det var någon som behöver uppsöka en tech. Till awe, min gissning är att du har en bränd PT, det vore ju inte första gången det händer med dessa stärkarna. Häls Owe Johnson http://www.amphealer.se
|
| 22 Oct 2010, 19:33 |
|
 |
|
woodstock
|
awe wrote: Idag när vi började repa greppade gitarristen sin andra gitarr som han inte använt på länge och reflekterade över att den lät så otroligt olikt hans ordinarie. Men sen när det började lukta bränt förstod vi varför...
Primärhalvorna i en utgångstrafo mäter i princip alltid olika med en ohmmeter. Och det gör detsamma, det handlar om antalet varv och inte antalet ohm. Mäter man resistansen mellan primär och sekundär med en ohmmeter blir den normalt sett alltid noll ohm. Primären och sekundären är kopplade till varandra genom induktion, i övrigt isolerade.
|
| 22 Oct 2010, 19:52 |
|
 |
|
Stefan_E
|
Amp Healer wrote: Stefan_E wrote: awe wrote: [quote="Stefan_E"]
Du får nog ta den till en tech för koll. Dina mätningar säger inte att OT:n är trasig. Skulle ju kunna vara likriktardioderna som packat ihop, har du diodmätning på din multimeter så är det nog snabbt kollat.
Jag lagar kanske 30-50 förstärkare/år så att ta den till en "tech" är inget alternativ. Och är det inte ganska självklart att mäta igenom dioderna när dom luktar? Nä ursäkta då awe! Lite tydligare info, typ "jag har mätt dioderna" så hade du sluppit denna grava förolämpning. Stefan, det är inte utan att jag förstår din reaktion,,,tycker åxså att awe svar var bra märkligt med tanke på att det var han som frågade och inte ger någon info om vem han är (i sin profil) eller sitt kunnade. Med tanke på frågeställningen och tron om att OT:n skulle vara gången pga att den visar lite olika värden, fick även mig att tro det var någon som behöver uppsöka en tech. Till awe, min gissning är att du har en bränd PT, det vore ju inte första gången det händer med dessa stärkarna. Häls Owe Johnson http://www.amphealer.se[/quote] Tack Owe, inte utan att man blir lite förtretad ibland.. Ville bara säga att awe inte behöver ta ut sina bedrövelser i förskott. Måste vara skönt att ha din erfarenhet och sett de flesta fel ett par ggr, själv får man gissa [:D]
|
| 22 Oct 2010, 20:02 |
|
 |
|
Amp Healer
|
Stefan_E wrote: Amp Healer wrote: Stefan_E wrote: [quote="awe"]
[quote="Stefan_E"]
Jag lagar kanske 30-50 förstärkare/år så att ta den till en "tech" är inget alternativ. Och är det inte ganska självklart att mäta igenom dioderna när dom luktar? Nä ursäkta då awe! Lite tydligare info, typ "jag har mätt dioderna" så hade du sluppit denna grava förolämpning. Stefan, det är inte utan att jag förstår din reaktion,,,tycker åxså att awe svar var bra märkligt med tanke på att det var han som frågade och inte ger någon info om vem han är (i sin profil) eller sitt kunnade. Med tanke på frågeställningen och tron om att OT:n skulle vara gången pga att den visar lite olika värden, fick även mig att tro det var någon som behöver uppsöka en tech. Till awe, min gissning är att du har en bränd PT, det vore ju inte första gången det händer med dessa stärkarna. Häls Owe Johnson http://www.amphealer.se[/quote] Tack Owe, inte utan att man blir lite förtretad ibland.. Ville bara säga att awe inte behöver ta ut sina bedrövelser i förskott. Måste vara skönt att ha din erfarenhet och sett de flesta fel ett par ggr, själv får man gissa [:D] [/quote] Nä, så märkvärdig är inte min erfarenhet av felsökning, men det finns ju i många fall en logik (eller kunniga vänner man kan vända sig till)i vad som kan vara fel, men jag hade senast som i dag ett fel jag inte varit med om innan,,så man lär sig hela tiden. Men visst hade jag lagar 30-50 förstärkare/per år så hade jag nog varit ännu bättre på det [;)][:)] Häls Owe Johnson http://www.amphealer.se
|
| 22 Oct 2010, 20:28 |
|
 |
|
awe
|
Sorry... jag är ledsen att jag överreagerade... jag hade en lite dålig dag idag.
|
| 22 Oct 2010, 20:40 |
|
 |
|
woodstock
|
woodstock wrote: awe wrote: Idag när vi började repa greppade gitarristen sin andra gitarr som han inte använt på länge och reflekterade över att den lät så otroligt olikt hans ordinarie. Men sen när det började lukta bränt förstod vi varför...
Primärhalvorna i en utgångstrafo mäter i princip alltid olika med en ohmmeter. Och det gör detsamma, det handlar om antalet varv och inte antalet ohm. Mäter man resistansen mellan primär och sekundär med en ohmmeter blir den normalt sett alltid noll ohm. Primären och sekundären är kopplade till varandra genom induktion, i övrigt isolerade. Den infon hade du visst redan fått på annat håll. Annars är du nog antagligen redan nära lösningen. Likriktningen; dioder och tillhörande elektrolyter.
|
| 22 Oct 2010, 20:40 |
|
 |
|
awe
|
Quote: Mäter man resistansen mellan primär och sekundär med en ohmmeter blir den normalt sett alltid noll ohm. Primären och sekundären är kopplade till varandra genom induktion, i övrigt isolerade.
Oändligt menar du va? [;)]
|
| 22 Oct 2010, 20:41 |
|
 |
|
woodstock
|
Amp Healer wrote: Nä, så märkvärdig är inte min erfarenhet av felsökning, men det finns ju i många fall en logik (eller kunniga vänner man kan vända sig till)i vad som kan vara fel, men jag hade senast som i dag ett fel jag inte varit med om innan,,så man lär sig hela tiden. Men visst hade jag lagar 30-50 förstärkare/per år så hade jag nog varit ännu bättre på det [;)][:)] Häls Owe Johnson http://www.amphealer.seMen rent teoretiskt skulle man väl kunna få 50 säkringsbyten i rad på ett år innan det första lite svårare fallet dyker upp? Men bra talat, man lär sig hela tiden[:)] <i>"Man må ej läsa för att kunna motsäga och vederlägga, ej heller för att tro blint och ta för givet, eller för att prata och diskutera därom, utan för att överväga och pröva." "] -Francis Bacon 1605
|
| 22 Oct 2010, 20:48 |
|
 |
|
woodstock
|
awe wrote: Quote: Mäter man resistansen mellan primär och sekundär med en ohmmeter blir den normalt sett alltid noll ohm. Primären och sekundären är kopplade till varandra genom induktion, i övrigt isolerade.
Oändligt menar du va? [;)] Det kan man inte vara säker på. Om Peavey har börjat använda sig av supraledning är noll ohm fullt möjligt. Men felskrivningen var nog för att min egen multimeter visar noll på displayen vid oändligt hög resistans.
|
| 22 Oct 2010, 20:54 |
|
 |
|
Amp Healer
|
awe wrote: Sorry... jag är ledsen att jag överreagerade... jag hade en lite dålig dag idag.
Heder åt dig! sånt tycker jag om, att vara sjävkritisk och stå för att det blev fel. Men du, kan du inte fylla i din profil,,,jag menar om du nu fixar en massa stärkare, så vore det bra att veta vem du är, då det ofta kommer upp frågan om: vem kan jag vända mig till. Häls Owe Johnson http://www.amphealer.se
|
| 22 Oct 2010, 20:55 |
|
 |
|
awe
|
Amp Healer wrote: awe wrote: Sorry... jag är ledsen att jag överreagerade... jag hade en lite dålig dag idag.
Heder åt dig! sånt tycker jag om, att vara sjävkritisk och stå för att det blev fel. Men du, kan du inte fylla i din profil,,,jag menar om du nu fixar en massa stärkare, så vore det bra att veta vem du är, då det ofta kommer upp frågan om: vem kan jag vända mig till. Häls Owe Johnson http://www.amphealer.seDet är lungt... inte alls likt mig egentligen om du frågar mig själv. Nu har jag i alla fall hittat felet. Jag provade först med en annan OT men det brummade ändå, säkringen smällde och smällde sedan även med ordinarie transformator (notera att rören inte sitter i). B+ mätte runt 400 Volt, utan OT:n ansluten syntes inget rippel på oscillscopet. Om jag endast kopplade in B+ till OT:n (alltså utan anodanslutningarna) höll säkringen och det brummade inte. Sedan föll misstanken på skyddsdioderna som sitter från anoderna till jord. Om en av dom är kortsluten kortsluts B+ mot jord med kraftigt rippel som följd, ripplet transformeras sedan över till högtalaren. När jag mätte dom visade dom oändligt men jag var så säker på min teori att jag plockade fram isolationsprovaren med 100 Volt mätspänning och då banne mig! En av dom visar 40 kOhm vilket antagligen är drastiskt mycket lägre vid 400 Volt. Nu återstår bara den tråkiga delen med att skruva och tråckla ut kretskort.
|
| 22 Oct 2010, 22:41 |
|
 |
|
Tubis
|
woodstock wrote: Men felskrivningen var nog för att min egen multimeter visar noll på displayen vid oändligt hög resistans.
Vad visar den då vid 0 ohm? Låter ju oandvändbar vid felsökning?
|
| 23 Oct 2010, 08:37 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
awe wrote: Nu har jag i alla fall hittat felet.
Jag provade först med en annan OT men det brummade ändå, säkringen smällde och smällde sedan även med ordinarie transformator (notera att rören inte sitter i). B+ mätte runt 400 Volt, utan OT:n ansluten syntes inget rippel på oscillscopet. Om jag endast kopplade in B+ till OT:n (alltså utan anodanslutningarna) höll säkringen och det brummade inte.
Sedan föll misstanken på skyddsdioderna som sitter från anoderna till jord. Om en av dom är kortsluten kortsluts B+ mot jord med kraftigt rippel som följd, ripplet transformeras sedan över till högtalaren. När jag mätte dom visade dom oändligt men jag var så säker på min teori att jag plockade fram isolationsprovaren med 100 Volt mätspänning och då banne mig! En av dom visar 40 kOhm vilket antagligen är drastiskt mycket lägre vid 400 Volt.
...som sagt, något drog för mkt ström. Intressant med dessa skyddsdioder. Ska de inte skydda mot just sådant [B)] Utan dessa dioder hade det väl i princip inte kunnat bli en sluten krets när slutrören är borttagna? Ett schema hade därför antagligen kastat ljus på dem rätt snabbt, utifrån din beskrivning av felet och hur du felsökt. Dessutom, påfallande sällan är det OT:n i sig det handlar om. Jag vet inte hur många trådar vi haft uppe där OT-härdsmälta varit första hypotes, men sedan har det visat sig vara något helt annat och ofta rätt simpelt. /Gunnar
|
| 23 Oct 2010, 08:53 |
|
 |
|
woodstock
|
Tubis wrote: woodstock wrote: Men felskrivningen var nog för att min egen multimeter visar noll på displayen vid oändligt hög resistans.
Vad visar den då vid 0 ohm? Låter ju oandvändbar vid felsökning? 0,00, funkar bra för mig.
|
| 23 Oct 2010, 09:51 |
|
 |
|
awe
|
Izzy wrote: awe wrote: Nu har jag i alla fall hittat felet.
Jag provade först med en annan OT men det brummade ändå, säkringen smällde och smällde sedan även med ordinarie transformator (notera att rören inte sitter i). B+ mätte runt 400 Volt, utan OT:n ansluten syntes inget rippel på oscillscopet. Om jag endast kopplade in B+ till OT:n (alltså utan anodanslutningarna) höll säkringen och det brummade inte.
Sedan föll misstanken på skyddsdioderna som sitter från anoderna till jord. Om en av dom är kortsluten kortsluts B+ mot jord med kraftigt rippel som följd, ripplet transformeras sedan över till högtalaren. När jag mätte dom visade dom oändligt men jag var så säker på min teori att jag plockade fram isolationsprovaren med 100 Volt mätspänning och då banne mig! En av dom visar 40 kOhm vilket antagligen är drastiskt mycket lägre vid 400 Volt.
...som sagt, något drog för mkt ström. Intressant med dessa skyddsdioder. Ska de inte skydda mot just sådant [B)] Utan dessa dioder hade det väl i princip inte kunnat bli en sluten krets när slutrören är borttagna? Ett schema hade därför antagligen kastat ljus på dem rätt snabbt, utifrån din beskrivning av felet och hur du felsökt. Dessutom, påfallande sällan är det OT:n i sig det handlar om. Jag vet inte hur många trådar vi haft uppe där OT-härdsmälta varit första hypotes, men sedan har det visat sig vara något helt annat och ofta rätt simpelt. /Gunnar Riktigt, det hade inte kunnat bli sluten krets annat än genom dioderna eller ett överslag mellan primär/sekundär i OT:n. Jag misstänkte dioderna så fort jag upptäckte dom på schemat (egentligen tidigare än vad jag angav ovan) men eftersom dom mätte oändligt med multimeter avfärdade jag den teorin. Kan bara instämma angående grillade OT, den är ofta oskyldigt utpekad. Jag har bara varit med om det två gånger. Å andra sidan kan jag erkänna att jag ofta själv har stått där och pekat, och det här fallet var ju inget undantag.
|
| 23 Oct 2010, 12:43 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 22 posts ] |
|