|
 |
 |
|
Page 1 of 1
|
[ 7 posts ] |
|
Traynor Guitarmate utom fara - tack vare LH
| Author |
Message |
|
Hawk
|
 Traynor Guitarmate utom fara - tack vare LH
Halloj alla kära rörförstörstärkarorakel,
När jag för en stund sen spelade på min Traynor Guitarmate (1976:a) började det plötsligt ryka och så kom det ett ihållande knäppande ur den (uppskattar det till 4 knäpp per sekund) innan jag hann stänga av. Knäppet hängde i tills den var helt avstängd.
Pressade den rätt hårt, men det ska väl en sådan tingest tåla egentligen...
Någon som har nån idé om vad det skulle kunna vara? Allvarligt?
Hade tänkt att lämna den på service hursomhelst då det kommer en sorts pipande biljud från den + att – som det brukar vara på dessa – den ger för mycket, rätt skrikig, diskant. Både allmänt och när man aktiverar treble-boost-switchen. Tycker också att jag får dra på rätt mycket på volymen innan det börjar hända nåt...
Bytte nyligen slutrör (2 st EHX EL84)
Vet inte om det nånsin bytts kondingar och så på den, köpte den i februari.
Jag har väl inte sabbat den nu?
|
| 14 Oct 2010, 20:14 |
|
 |
|
Hawk
|
Tankar? Känslor? Någon?
/Orolig
|
| 14 Oct 2010, 21:56 |
|
 |
|
Martin Kuhn
|
Kan var ellytarna som gått. I vilket fall som helst måste den till doktorn, och får inte slås på igen. Rök är allvarliga saker. Ingen större idé att spekulera på nätet, den måste fixas i vilket fall som helst. "The Tone is in your pants" http://kuhnamps.com
|
| 14 Oct 2010, 22:15 |
|
 |
|
Hawk
|
Tack Martin, Det visade sig inte vara nåt fel på elektrolytarna och den såg finfin ut inuti. Lasse på LH tittade på den.
Det var slutrören - trots att det var nya EHX.
Med andra bättre beggade EHX är Traynorn med i matchen igen.
Skönt att veta att den är frisk. Förutom då att det ligger ett pipigt ljud, som ökar när man aktiverar treble boost eller drar på mer diskant.
Men det får bli när det är moddningsdax...
Tack för svar.
Håkan
|
| 15 Oct 2010, 16:20 |
|
 |
|
Martin Kuhn
|
Quote: Förutom då att det ligger ett pipigt ljud, Satsar tre Escudos på reverbet. Det behöver moddas. Kuhn-moddas (eller nåån annan som kommit på knepet). "The Tone is in your pants" http://kuhnamps.com
|
| 15 Oct 2010, 19:22 |
|
 |
|
Sustain
|
Det är inte alla EL84:or som klarar miljön i en YGM-3, eftersom matningen ligger på c:a 400V, både till anoder och skärmgaller.
De har även en tonstack som suger mycket gain, så där finns en del att hämta.
Kuhn-modd kan rekommenderas, utan att jag hört den. Jag bara litar fullständigt på Martins kunnande och erfarenheter. (Nu smörar jag lite, för att förhoppningsvis få info så att jag kan göra den på min egen YGM-3.) [;)]
/Sixten
|
| 15 Oct 2010, 23:22 |
|
 |
|
Freppezon
|
Sustain wrote: Det är inte alla EL84:or som klarar miljön i en YGM-3, eftersom matningen ligger på c:a 400V, både till anoder och skärmgaller.
De har även en tonstack som suger mycket gain, så där finns en del att hämta.
Kuhn-modd kan rekommenderas, utan att jag hört den. Jag bara litar fullständigt på Martins kunnande och erfarenheter. (Nu smörar jag lite, för att förhoppningsvis få info så att jag kan göra den på min egen YGM-3.) [;)]
/Sixten
[:D]
|
| 16 Oct 2010, 12:20 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 7 posts ] |
|