Nu sitter jag och är sådär löjligt glad, på gränsen till fnittrig.
Igår anlände ett paket med bussgods innehållande nåt jag velat testa länge, en Sovtek MIG-100B, med tillnamnet Bassov Blues Boy. Det är alltså en 100-watts helrörsstärkare av allra enklaste modell. Eller som säljaren skrev till mej. Ryskt grovsmide.
Enkelt förklarat, en kanal, två ingångar varav en hög och en låg, tre ecc83 i försteget och 4st 5881 i slutändan och den största utgångstrafo jag sett. Chokens storlek motsvarar en normal uttrafo i storlek. Kontroller för bas, mellan, diskant och presence. Master och volym.
Vikt, precis som bassman 100 som jag hade och min JCM800 1992 så väger stärkarn 23kg... verkar vara standardvikt för 100w [:D]
Jag hämtade stärken på morgonen igår och åkte hem på lunchen för att testa. Ridå ned. Stärkarn lät skit och jag var rädd att nåt allvarligt hänt. Brum på högnivån och väldigt lite ljud på lågnivån. Pratade med säljaren som försäkrade att den lät prima innan han skickade.
Efter att jobbat färdigt, agit hand om barn och familj och till slut då varit på möte i musikföreningen fick jag iallafall möjlighet att börja kolla stärken. Ut med de gamla förstegsrören, Ruby tubes, och i med friska EH 12ax7wa, inte de mest välljudande rören kanske, men jag har än så länge inte slitit ut nåt[:o)]
På med stärkarn å in med basen. Å jäklar vikket ljud!! Djupt varm och runt, vrida upp och nånstans börjar ljudet få skit i kanten, sådär som iallafall jag gillar. Upp med både master och volym till max och varm go distorsion flödar ut. Nu är det högt, men jäklar så bra det låter. Lägger ner basen och kopplar in stratan istället. Spelar ofta gitarr genom min Marshall JCM800 215-baslåda och gillar det ljudet. Med min MIG-60 är det rå dist som gäller, cranked!! Med denna hamnar jag i snyggt overdrive, ett sånt där ljud som gör att jag inte vill lägga ifrån mej gitarren utan stod å matade stonerriff en halvtimme.
Nu får jag vänta tills i morgon då vi repar med att få spela igen, det är ju först då tillsammans med resten av bandet som ljudet avgörs, men än så länge känns det iallafall som stärkarn är klockren!
Ryskt grovsmide av bästa sort!!

http://www.myspace.com/superscreamersweden