View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Aug 2026, 17:54

Reply to topic  [ 5 posts ] 
Problem med stärkaren! 
Author Message

Jag spelar på en Crate Vintage Club 50 förstärkare:

Senast vi skulle till att repa så funkade stärken precis som vanligt i kanske 10-15 min sen började nånting glappa, som om inputjacket var glappt, sen blev den helt tyst. inget brus varken med kabel i eller ej. allt lyser fortfarande som det ska.

Min polare nämnde dagen efter problemet för sin styvfarsa som är gammal elektriker och har hållt på med en del stereoförstärkare och allt möjligt. han trodde att själva nätdelen kan ha pajat.

vad tror ni?

22 Sep 2010, 13:27
Profile ICQ YIM WWW

Om inputjacket glappade innan det blev tyst låter det rimligt att det helt enkelt gav upp helt och hållet. Det kan givetvis vara nåt helt annat.

Är stärkaren helt tyst? Dvs inte ens normalt brum? Blir det någon skillnad i brum/brus beroende på vilken kanal du kör på (dra på gain på max)?

Erik R

22 Sep 2010, 14:39
Profile

Det verkar som att Club 50 har samma elektroniska switchar i signalvägen som finns i min Club Vintage 30 combo . Har haft samma problem med att ljudet försvinner , fadar och ibland kommer tillbaka . Vanligen beror det på att footswitchkontakten har oxiderat och ger dålig kontakt . Jag tog ut chassit och sprayade med
contactcleaner + "filade" med 5-7 mm breda pappersremsor . Ev. får man med liten mejsel el. likn. , tillfälligt , lätta ngt. på kontaktspänningen för att kunna "fila". Vill minnas att jag även första gången ljudet försvann satte i en vanlig gitarrplugg som var internt kortsluten . Det går att läsa på nätet om dessa Crateproblemen då massor av Crateägare haft samma problem .

22 Sep 2010, 20:15
Profile WWW

Den huvudsakliga orsaken till intermittenta glapp i min VC30 var spruckna lödningar på något av jacken. Jag trodde först det var jacket som spökade, men dom var det inget fel på.
Men de är lödda med stiften mitt i hålen i kretskortet, så om (när) lödningarna spricker är risken stor att det blir avbrott, oftast när det blir varmt.
Om man löder om dem, kan man gärna göra sig för och först suga bort gammalt tenn, vika ut stiften så att de har kontakt med kretskortet utan tenn, och så löda om alltihop, alla jack.

Om förstärkaren i det här fallet är helt tyst, så är det troligen något annat fel som orsakar det.

/Sixten

22 Sep 2010, 21:47
Profile WWW

av dem två jag skruvat med så har input jacket varit boven..... med kall-lödningar...

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Rörförstärkartekniker
Image ImageImage

22 Sep 2010, 22:15
Profile WWW
Reply to topic   [ 5 posts ]